Οι Ελληνες αδημονούν να «φουλάρουν» τα οχήματά τους στην πρίζα, ωστόσο βασικό εμπόδιο ορθώνεται το υψηλό κόστος κτήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Το σχετικό πρόγραμμα επιδότησης οχημάτων και δικύκλων «Κινούμαι ηλεκτρικά», που τέθηκε σε ισχύ το περασμένο καλοκαίρι, επιχειρεί να δώσει ώθηση στην εν λόγω αγορά, ωστόσο το αρχικό κόστος ενός τέτοιου οχήματος παραμένει αρκετά υψηλό. «Από την πρώτη φορά που διάβασα προ ετών για την τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων, ήθελα να προμηθευθώ ένα», λέει ο 51χρονος Κώστας, ο οποίος είναι ιδιωτικός υπάλληλος αλλά μιλάει στην «Κ» με την ιδιότητα του «λάτρη των αυτοκινήτων». «Η ιδέα και μόνο ότι κινείς ένα όχημα το οποίο το έχεις φορτίσει όπως το κινητό σου είναι συναρπαστική», εξηγεί με ενθουσιασμό. «Ωστόσο ένας οδηγός μέσου εισοδήματος δεν μπορεί να πει ότι προχωράει στην αγορά ενός ηλεκτρικού οικογενειακού αυτοκινήτου, για παράδειγμα, ακόμα και με την επιδότηση, η οποία δεν είναι αμελητέα. Προκειμένου όμως να μη χάσω την ευκαιρία της επιδότησης και για να μπορέσω να ικανοποιήσω, εν μέρει, το όνειρό μου, έχω αιτηθεί για επιδότηση ηλεκτρικού ποδηλάτου, το οποίο ελπίζω να με εισαγάγει σταδιακά στον μαγευτικό, για εμένα τουλάχιστον, κόσμο της ηλεκτροκίνησης».
Από την άλλη, υπάρχουν περιπτώσεις ανθρώπων που δεν είναι λάτρεις των αυτοκινήτων, αλλά της τεχνολογίας. Ορισμένοι μάλιστα από αυτούς έχουν και την ανάλογη κατάρτιση και προχώρησαν στο τολμηρό εγχείρημα της κατασκευής από το μηδέν ενός ηλεκτρικού οχήματος. Ετσι, δύο φίλοι έγιναν συνεργάτες και προχώρησαν στη σχεδίαση, στη μελέτη και στην κατασκευή ενός ηλεκτροκίνητου τρίκυκλου οχήματος διανομής. Στόχος τους είναι η «βιώσιμη παραγωγή ελληνικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων και η δημιουργία θέσεων εργασίας στον τόπο μας», εξηγεί στην «Κ» ένας εκ των δύο δημιουργών του εγχειρήματος με το όνομα «Anemos», ο Φώτης Νάκος, μηχανολόγος και μηχανικός πολιτικών έργων υποδομής ΑΤΕΙ Πατρών. Ο ίδιος και ο Θανάσης Μακρής, ηλεκτρολόγος μηχανικός του Πανεπιστημίου Πατρών, αφού σχεδίασαν το πρώτο όχημα, προχώρησαν εκτός από την παραγωγή του ηλεκτροκίνητου τρικύκλου και στην κατασκευή ρομποτικών μηχανημάτων που απαιτούνται για την παραγωγή του οχήματος.
Κινητήρας made in Greece
«Υστερα από δοκιμές ηλεκτροκινητήρων του εμπορίου και με βάση το επιχειρηματικό μας σχέδιο, διαπιστώσαμε ότι σκόπιμο θα ήταν να δημιουργήσουμε εργαστήριο ηλεκτροκινητήρων, όπου η κατασκευή του δικού μας κινητήρα θα πληροί τις απαραίτητες προδιαγραφές υψηλού βαθμού απόδοσης και με χαμηλές θερμικές απώλειες. Παράλληλα, η δυνατότητα κατασκευής ηλεκτροκινητήρων από εμάς μάς δίνει την ευχέρεια να εφαρμόσουμε σχεδιαστικές και πρακτικές βελτιώσεις (π.χ. εύκολη αλλαγή ελαστικού που σε κινητήρες μοτοσικλετών εισαγωγής δεν είναι εύκολη και λειτουργική)», εξηγεί ο κ. Νάκος. Σήμερα, το όχημα βρίσκεται στη φάση δοκιμών του δεύτερου πρωτοτύπου, ενώ έχει ήδη διανύσει 600 χιλιόμετρα. Κάθε χιλιόμετρο οδηγεί σε νέες τροποποιήσεις, ενώ το τρίκυκλο διαθέτει όλα τα σύγχρονα εξαρτήματα. Από λειτουργικής άποψης η κατάστασή του κρίνεται άρτια, ενώ σε σχεδιαστικό επίπεδο διαθέτει τις απαραίτητες προδιαγραφές του τελευταίου ευρωπαϊκού κανονισμού, ώστε να δρομολογηθεί στη συνέχεια η μαζική παραγωγή του. Το τελικό προϊόν, που θα είναι έτοιμο σε περίπου δύο μήνες, «εκτός από ανταγωνιστικό σε επίπεδο τιμής, θα είναι ικανό να αντεπεξέλθει τεχνολογικά – μηχανικά αλλά και αισθητικά στο παγκόσμιο ανταγωνιστικό περιβάλλον», υποστηρίζουν οι δύο δημιουργοί του.
Ακόμη μία ελληνική προσπάθεια έχει ήδη ολοκληρωθεί και αφορά ηλεκτρικό σκούτερ. Το δίκυκλο βρίσκεται σε στάδιο πρωτοτύπου και στόχος είναι η διάθεσή του στην αγορά εντός του 2021. Το επιχειρηματικό σχέδιο της Give περιλαμβάνει την πώληση αρχικά 200-300 οχημάτων και στη συνέχεια ο στόχος ανεβαίνει στα 1.000. Το project «i.lektra», το ηλεκτρικό σκούτερ ελληνικής παραγωγής, είναι το αποτέλεσμα της προσπάθειας των συνιδρυτών της ελληνικής εταιρείας σχεδιασμού και μηχανικής Give, των Ηλία Νασιόπουλου, Λευτέρη Κόζα, Αστέρη Αποστολίδη και Σεβαστιανού Μαΐλη. Οραμα αυτής της προσπάθειας ήταν η αποτροπή του brain drain και έτσι οι τέσσερις μηχανικοί έχουν στόχο τη δημιουργία μιας «μηχανολογικής φωλιάς» στην οποία θα μπορεί να αναπτυχθεί η ελληνική αυτοκινητοβιομηχανία.
Η ελληνική αγορά έχει να επιδείξει και ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το Eco-Sun, που είναι ένα μικροσκοπικό όχημα χωρητικότητας δύο ατόμων (ο οδηγός και ένας επιβάτης). Το όχημα σχεδιάστηκε στην Ελλάδα, ωστόσο η κατασκευή του πραγματοποιείται στην Κίνα. Εχει μήκος μόλις 2,245 μέτρα, «καίει» 1 ευρώ κάθε 100 χιλιόμετρα (το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας) και η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 45 χλμ./ώρα.
Η εμπειρία της Σουηδίας
Oι σημαντικές υποδομές που απαιτούνται, η διαθέσιμη ηλεκτρική ενέργεια στο δίκτυο και ο χρόνος αποκατάστασης τυχόν βλαβών αποτέλεσαν τις μεγάλες προκλήσεις στην προσπάθεια εξηλεκτρισμού των δημόσιων μεταφορών στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας, όπως το περιέγραψε, κατά τη διάρκεια του 6ου Επιχειρηματικού Φόρουμ Ελλάδας – Σουηδίας «Η μετάβαση της Ελλάδας σε ένα βιώσιμο μέλλον», ο Ρότζερ Βάνμπεργκ, υποδιευθυντής της Βέσττραφικ, της Αρχής Δημοσίων Μεταφορών του Γκέτεμποργκ. Ο πλήρης εξηλεκτρισμός των μέσων μαζικής μεταφοράς της περιοχής θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2030. Ο κ. Βάνμπεργκ σημείωσε ότι στην πόλη του δημιουργήθηκε μια νέα γραμμή πλήρως ηλεκτρική, με επτά υβριδικά και τρία αμιγώς ηλεκτρικά λεωφορεία. «Η γραμμή αυτή είχε τόσο μεγάλη επιτυχία, που η ικανοποίηση του επιβατικού κοινού έφθασε το 100%», τόνισε.
Στην ιδιωτική οδική χρήση τα δεδομένα στη χώρα μας ως προς το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά» είναι ενθαρρυντικά, καθώς οι ενδιαφερόμενοι μπορούν μέσω της επιδότησης να λάβουν έως και 6.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτροκίνητου οχήματος. Το συνολικό ποσό που θα διατεθεί για τα έτη 2020-2021 είναι 100 εκατ. ευρώ και έχει στόχο να κυκλοφορήσουν στους ελληνικούς δρόμους 5.500 καινούργια αμιγώς ηλεκτρικά Ι.Χ. αυτοκίνητα, 12.500 ηλεκτρικά ποδήλατα και δίκυκλα, 3.500 καινούργια ηλεκτρικά ή plug-in υβριδικά ταξί, καθώς και 6.000 καινούργια ηλεκτρικά ή plug-in υβριδικά εταιρικά οχήματα. Οι αιτήσεις για χορήγηση επιδότησης, που έχουν κατατεθεί έως τις 6 Νοεμβρίου, ανέρχονται σε 8.651.
Κινητικότητα στις αστικές συγκοινωνίες
Πέντε πόλεις, πέραν της Αθήνας, προγραμματίζουν την ένταξη ηλεκτρικών λεωφορείων στο σύστημα συγκοινωνιών τους. Ειδικότερα, πλην της πρωτεύουσας –η οποία μέσω του ΟΑΣΑ πρόκειται να προμηθευθεί έναν σημαντικό αριθμό ηλεκτρικών λεωφορείων, μέρος των οποίων θα κατευθυνθεί και στη Θεσσαλονίκη–, σε τροχιά ηλεκτροκίνησης θέλουν να βάλουν τον στόλο τους και άλλες πόλεις. Ο Δήμος Λαρισαίων θα προχωρήσει στην αγορά δέκα ηλεκτρικών λεωφορείων, πέντε μικρών και πέντε μεγαλύτερων, για τη δωρεάν μετακίνηση των κατοίκων. Στην απόκτηση δύο νέων αμιγώς ηλεκτρικών λεωφορείων προχώρησε η δημοτική αρχή του Δήμου Ηρακλείου. Δύο αμιγώς ηλεκτρικά και αυτόνομα μίνι λεωφορεία εκτελούν ήδη πιλοτικές διαδρομές στη Λαμία. Τα δύο αυτά οχήματα τέθηκαν στην υπηρεσία των πολιτών στις 4 Νοεμβρίου και εντάσσονται στο πλαίσιο του προγράμματος Fabulos. Στην υπογραφή σύμβασης για την κυκλοφορία δύο πλήρως αυτοματοποιημένων ηλεκτρικών λεωφορείων, χωρίς οδηγό, προχώρησε ο Δήμος Τρικκαίων, στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος AVINT.
Aλεξάνδρα Κασσίμη (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)