Ραγδαία αύξηση παρουσιάζουν τα θανατηφόρα τροχαία στη Μαγνησία προκαλώντας απέραντη θλίψη σε πληρώματα ασθενοφόρων, τροχονόμους, αστυνομικούς, που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αντιμετώπισης έκτακτων περιστατικών και λόγω καθήκοντος έρχονται αντιμέτωποι με εικόνες φρίκης.
Σε ένα δεκάμηνο, το πρώτο του 2023, ο νομός θρήνησε την απώλεια 13 ατόμων που έφυγαν από τη ζωή άδοξα, αφήνοντας ανεκπλήρωτα όνειρα και επιθυμίες.
Γονείς, παιδιά, συγγενείς και φίλοι έχασαν στην άσφαλτο αγαπημένα τους πρόσωπα, τα οποία αποχωρίστηκαν βίαια και πρόωρα χωρίς να μπορούν να κάνουν κάτι για να αλλάξουν την κατάσταση αυτή, να σώσουν τους ανθρώπους τους, να γυρίσουν τον χρόνο πίσω.
Έφτασε μία στιγμή, ένας αδέξιος χειρισμός ανάμεσα σε τόσους που συμβαίνουν καθημερινά στην οδήγηση, μία στιγμιαία απόσπαση της προσοχής, μία επιπολαιότητα και η παραβίαση ενός κανόνα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για να ανατρέψει τη ζωή ολόκληρων οικογενειών, βυθίζοντάς τες σε πένθος.
Τα τροχαία δυστυχήματα καταγράφουν αύξηση 44% στη Μαγνησία το πρώτο δεκάμηνο του 2023 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2022, που οι νεκροί από τροχαία ήταν 9, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλίας.
Τα σοβαρά τροχαία μειώθηκαν σε 8 από 11, τα ελαφρά σε 33 από 40, ο συνολικός αριθμός των ατυχημάτων σε 54 από 60, ο συνολικός αριθμός των τραυματισμών σε 68 από 74, αλλά τα θανατηφόρα δυστυχήματα αυξήθηκαν, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, προκαλώντας ιδιαίτερη αίσθηση.
Από τα πλέον φρικτά τροχαία
Και δυστυχώς ο Νοέμβριος κατέγραψε δύο ακόμη θανατηφόρα τα οποία μάλιστα είναι από τα πλέον φρικτά της χρονιάς. Από του χάρου τα δόντια δεν ξέφυγε βρέφος μερικών μηνών που βρήκε ακαριαίο θάνατο στην Ιάσονος, όταν δίκυκλο παρέσυρε τον παππού του που το κρατούσε αγκαλιά, με αποτέλεσμα να εκτοξευτεί στο οδόστρωμα και να τραυματιστεί θανάσιμα στο κεφάλι. Ενα αγγελούδι που δεν είχε κάνει ακόμη τα πρώτα του βήματα, ένα αθώο πλάσμα, μία τρυφερή ψυχή, που δεν έφερε απολύτως καμία ευθύνη. Δεν ξέφυγαν πριν από μερικές μέρες ούτε δύο μεσήλικες που είχαν συζυγική σχέση μεταξύ τους και ήταν μαζί στη ζωή μαζί και στον θάνατο.
Αν συνεχιστεί η πορεία των δυστυχημάτων με τον ίδιο ρυθμό στο διάστημα που απομένει μέχρι το τέλος του χρόνου, το 2023 θα αποχωρήσει με έναν πολύ πολύ θλιβερό απολογισμό για τη Μαγνησία.
Σφοδρές συγκρούσεις οχημάτων έσπειραν θάνατο
Τι συνέβη πραγματικά και αυξήθηκαν τόσο πολύ τα θανατηφόρα; Από την περαιτέρω επεξεργασία των στοιχείων φαίνεται ότι φέτος έχουμε πολλές σφοδρές συγκρούσεις οχημάτων που οδήγησαν σε θάνατο.
Οι παρασύρσεις πεζών συνεχίζουν με σταθερά νούμερα, ενώ οι εκτροπές οχημάτων μειώθηκαν.
Συγκεκριμένα, το α’ δεκάμηνο του 2022 συνέβη μία θανατηφόρα παράσυρση πεζού και άλλα πέντε ατυχήματα τους είδους χωρίς σοβαρούς τραυματισμούς, σύμφωνα πάντοτε με τα στατιστικά στοιχεία της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλίας. Το α’ δεκάμηνο του 2023 αντίστοιχα, καταγράφηκε μία θανατηφόρα παράσυρση και άλλα έξι τροχαία χωρίς σοβαρούς τραυματισμούς πεζών.
Επιπλέον, το περασμένο έτος τα περισσότερα δυστυχήματα προκλήθηκαν από εκτροπές οχημάτων (συνολικά 6 το α’ δεκάμηνο του 2022 έναντι 2 το α’ δεκάμηνο του 2023).
Όμως, οι σφοδρές συγκρούσεις οχημάτων που προκάλεσαν θάνατο ήταν το α’ δεκάμηνο του 2023 9, ενώ στο συγκρινόμενο διάστημα πέρυσι μόλις 1.
Αναμενόμενη η αύξηση των θανατηφόρων
Αν και οι έλεγχοι για την τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας συνεχίζονται με αμείωτη ένταση στη Μαγνησία και σε ολόκληρη τη Θεσσαλία και μάλιστα στον Βόλο έχουν αυξηθεί, ήταν αναμενόμενο να απασχολήσουν έντονα φέτος τα τροχαία δυστυχήματα, σύμφωνα με πληροφορίες από αστυνομικές πηγές.
Το 2023 αυξήθηκαν οι μετακινήσεις μετά την πλήρη επαναφορά στην κανονικότητα, καθώς ο κόσμος ήταν μπουχτισμένος από την εφαρμογή των αυστηρών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού. Με την άνοδο των μετακινήσεων ήταν μοιραίο να προκληθούν περισσότερα δυστυχήματα, όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές.
Ετσι εκτιμάται ότι το 2023 σε θέματα τροχαίων θα πρέπει να συγκρίνεται με παλαιότερα από την υγειονομική κρίση έτη που δεν είχαν ιδιαίτερες συνθήκες.
Πέραν όμως αυτού, όπως τονίστηκε, δεν θα πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι η Μαγνησία δοκιμάστηκε από κοσμογονικά φαινόμενα, τα οποία είχαν αντίκτυπο στην οδική ασφάλεια. Οι πυρκαγιές και οι διπλές πλημμύρες επιβάρυναν την καθημερινότητα και επηρέασαν τον πολίτη σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας και στην οδήγηση, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της, με αποτέλεσμα να υπάρχει απροσεξία στην οδήγηση και έλλειψη τεταμένης προσοχής, αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες.
Δυστυχώς πολλά θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί
Ενα μεγάλο μέρος των δυστυχημάτων που φθάνει στο 90%, θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, αν είχαν ληφθεί τα μέτρα ατομικής προστασίας (ζώνες, κράνη) και είχαν τηρηθεί οι οδηγίες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
«Συνήθως πίσω από τα τροχαία δυστυχήματα κρύβονται παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και μάλιστα επικίνδυνες, όπως είναι η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η παραβίαση της διπλής διαχωριστικής γραμμής, η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας», επισημάνθηκε χαρακτηριστικά. Μόνο το 10% των δυστυχημάτων, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αποδίδεται σε τυχαία γεγονότα, γεγονότα που είναι απρόβλεπτα, λόγω κάποιας απροσεξίας ενός εκ των χρηστών της οδού, είτε αυτός είναι οδηγός είτε πεζός, που εκ των πραγμάτων οι οδηγοί δεν μπορούν να αποφύγουν.
Παρά τα τραγικά αποτελέσματα, οι επικίνδυνες παραβάσεις απασχολούν με ιδιαίτερη συχνότητα. Στους ελέγχους του Τμήματος Τροχαίας Βόλου που γίνονται με αυξημένη συχνότητα σε σημεία του οδικού δικτύου όπου για κάποιους λόγους υπάρχει επικινδυνότητα για την πρόκληση τροχαίων, βεβαιώνονται καθημερινά δεκάδες.
Σε μηνιαία βάση οι επικίνδυνες παραβάσεις που βεβαιώνονται σε Μαγνησία, αλλά και Λάρισα, Τρίκαλα, Καρδίτσα είναι χιλιάδες, σύμφωνα με τον απολογισμό της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλίας που δημοσιεύεται κάθε μήνα.
Η οδική ασφάλεια υπόθεση όλων
Σε κάθε περίπτωση οι πολίτες δεν θα πρέπει να ξεχνούν ότι η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας.
«Θα πρέπει επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο με τον οποίο οδηγούμε, να σεβόμαστε τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, να λαμβάνουμε όλα τα ατομικά μέτρα προστασίας και να οδηγούμε με σύνεση και προσοχή. Μόνο έτσι μπορούμε να αναλάβουμε το μερίδιο ευθύνης που μας αναλογεί και να συμβάλουμε για να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια», επισημάνθηκε χαρακτηριστικά.
Οι ίδιες αστυνομικές πηγές τονίζουν ακόμη ότι «θα πρέπει να χτίσουμε γενιές νέων οδηγών με διαφορετική νοοτροπία και προς αυτήν την κατεύθυνση κρίνεται επιτακτικά αναγκαίο το μάθημα της οδικής ασφάλειας να διδάσκεται με μεγαλύτερη συχνότητα στα σχολεία, ακόμη και σε εβδομαδιαία βάση και πάντως όχι μερικές φορές τον χρόνο όπως γίνεται σήμερα».
taxydromos.gr