
Συμφωνία μεταξύ των υπουργείων Μεταφορών Ιταλίας και Ελλάδας για την επένδυση 360 εκατ. ευρώ σε καινούργια τρένα και αμαξοστάσια, υπέγραψαν, ανάμεσα στα άλλα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι στη συνάντηση που είχαν στη Ρώμη.
«Δεν είχαμε μία τυπική διπλωματική συνάντηση, αλλά μία ουσιαστική ευκαιρία να συντονίσουμε το βηματισμό μας με μεράκι για όλα τα ζητήματα από τις περιφερειακές εξελίξεις έως τη Μετανάστευση» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός στις κοινές του δηλώσεις με την Ιταλίδα ομόλογο του, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδος και Ιταλίας, αλλά και τη συνάντηση των δύο ηγετών.
«Μοιραζόμαστε βαθύτατους πολιτικούς ιστορικούς και οικονομικούς δεσμούς που ενώνονται από κοινές προκλήσεις σε ένα κόσμο αυξημένης αβεβαιότητας» προσέθεσε. Περεταίρω, ανέφερε πως οι δύο πρωθυπουργοί συζήτησαν για τις οικονομικές σχέσεις και το διμερές εμπόριο. «Μπορούμε να επιτύχουμε περισσότερα, να προσελκύσουμε περισσότερες ιταλικές επενδύσεις» τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.
Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στη σημαντική -όπως τη χαρακτήρισε- συμφωνία ανάμεσα στην ιταλική εταιρεία κρατικών σιδηροδρόμων, την οποία όπως είπε «δεν θα μπορούσαμε να επιτύχουμε χωρίς την προσωπική στήριξη της Ιταλίδας πρωθυπουργού και την ευχαριστώ προσωπικά». Ειδικότερα σημείωσε πως πρόκειται για επανεκκίνηση της σχέσης, η οποία «δοκιμάστηκε υπό το φως της τραγωδίας των Τεμπών» και με την οποία η Ελλάδα καλείται να επενδύσει πάνω από 400 εκατ. στην αναβάθμιση του δικτύου και εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας και η ιταλική 360 εκατ. ευρώ για νέα τρένα και αμαξοστάσια.
«Με πολύ καλή διάθεση ανταλλάξαμε απόψεις για τα μείζονα ζητήματα, τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις, την μετανάστευση, την ασφάλεια, την ενέργεια, την κλιματική κρίση. Εκπροσωπούμε άλλωστε δύο ιστορικά μεσογειακά έθνη. Δεν βρισκόμαστε κοντά μόνο λόγω γεωγραφίας, μοιραζόμαστε βαθύτατους ιστορικούς, πολιτιστικούς αλλά και οικονομικούς δεσμούς που πλέον ενώνονται από κοινές προκλήσεις αλλά και κοινές ευκαιρίες» τόνισε ο Πρωθυπουργός.
Οι δύο χώρες υπέγραψαν επίσης πρωτόκολλα συνεργασίας κατά των ναρκωτικών, για τη συνεργασία σε επίπεδο παροχής βοήθειας και καταπολέμησης των πυρκαγιών, για την συνεργασία βιομηχανικής πολιτικής, όπως και στους τομείς ψηφιοποίησης του διαστήματος και των τεχνολογιών.
Κατά τη διάρκεια των εργασιών της Ολομέλειας του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας - Ιταλίας, τέθηκαν επί τάπητος όλες οι μεγάλες ευρωπαϊκές προκλήσεις της επόμενης περιόδου, όπως η ανταγωνιστικότητα, η άμυνα και η ασφάλεια της ΕΕ καθώς και το μεταναστευτικό, ενώ οριστικοποιήθηκαν συμφωνίες στα πεδία της ενέργειας και των επενδύσεων στις σιδηροδρομικές μεταφορές.
«Το Ανώτατο Συμβούλιο Ελλάδας – Ιταλίας 8 χρόνια μετά το πρώτο, την πρώτη συνεδρίαση στην Κέρκυρα και το πλήθος των συμφωνιών που υπογράψαμε, αντανακλούν την κοινή μας βούληση να διευρύνουμε την συνεργασία μας, σε διμερές επίπεδο, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, σε διεθνές επίπεδο» ανέφερε ο πρωθυπουργός.
Για το Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του διαχειριστή δικτύου της Ιταλίας TERNA και την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι «θέλουμε να την τριπλασιάσουμε». «Η Ελλάδα είναι εξαγωγική χώρα ηλεκτρικής ενέργειας και «η κατεύθυνση που δίνουμε στην ΤΕΡΝΑ και στον ΑΔΜΗΕ είναι να προχωρήσουν το συντομότερο δυνατόν στην υλοποίηση του έργου» τόνισε.
Ο πρωθυπουργός ανέφερε επίσης πως μιλήσανε για τη Συρία και τη Λιβύη, επισημαίνοντας πως «η Ελλάδα στο Μεταναστευτικό βρήκε τον πιο δυνατό της σύμμαχο» και εξήγησε: «Πλέον δεν μιλάμε για εσωτερική ανακατανομή προσφύγων αλλά για προστασία των συνόρων μας και την καταπολέμηση των κυκλωμάτων των διακινητών, να ενισχύσουμε τις πολιτικές των επιστροφών και να αναδιατάξουμε την πολιτική υποδοχής νόμιμων μεταναστών».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην Ουκρανία, σημειώνοντας ότι «υποστηρίζουμε άνευ όρων εκεχειρία 30 ημερών».
Επίσης ανέφερε πως συμφωνήσανε πως πρέπει να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή άμυνα και η ελληνοϊταλική αμυντική συνεργασία, λέγοντας ότι «σε αυτόν τον τομέα μπορούμε και πρέπει να κάνουμε περισσότερα πράγματα».
«Είμαστε υπέρμαχοι της άποψης ότι το να έχουμε απλά διευκολύνσεις δεν μπορεί να δώσει μόνο του τη λύση. Κάποια στιγμή θα πρέπει να στηριχθεί ένα ευρωπαϊκό εργαλείο που να μην επιβαρύνουν μόνο τον εθνικό προϋπολογισμό. Θα πρέπει να συζητήσουμε αν μπορούν να χρηματοδοτηθούν από κάποιο ευρωπαϊκό εργαλείο», σημείωσε.
«Τέλος, συμμεριζόμαστε την άποψη ότι η συνεργασίας μας με τις ΗΠΑ είναι αναγκαία και απαραίτητα για να φθάσουμε σε μία εμπορική συμφωνία αμοιβαία και επωφελή. Πρέπει να αποφύγουμε έναν εμπορικό πόλεμο, πρέπει να καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για να κρατήσουμε τη Δύση ενωμένη έναντι των προκλήσεων που έχουμε μπροστά μας» προσέθεσε ο πρωθυπουργός.
Τα πρωτόκολλα συνεργασίας
Κατά το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας, οριστικοποιήθηκαν συμφωνίες στα πεδία της ενέργειας και των επενδύσεων στις σιδηροδρομικές μεταφορές.
1. Υπογράφηκε Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του διαχειριστή δικτύου της Ιταλίας TERNA για την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, ώστε να τριπλασιαστεί η υφιστάμενη δυνατότητα, από 500 MW σε 1.500 MW.
Καθώς η Ελλάδα αυξάνει την εγκατεστημένη ηλεκτροπαραγωγική ισχύ, ειδικά μέσω επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές, αναβαθμίζει τη θέση της ως ενεργειακός κόμβος και πάροχος ενεργειακής ασφάλειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Πέρυσι η Ελλάδα ήταν καθαρός εξαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας για πρώτη φορά μετά το 2000. Η Ιταλία, από την πλευρά της, εισάγει μεγάλες ποσότητες ενέργειας, άρα πρόκειται για μία αμοιβαία επωφελή συνεργασία.
Το έργο ευθυγραμμίζεται επίσης με τη σημασία που αποδίδει η ελληνική κυβέρνηση στην κατασκευή διακρατικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, ώστε να αντιμετωπιστούν χρόνιες τιμολογιακές στρεβλώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας, αλλά και προκειμένου να διασφαλιστεί ο καλύτερος εφοδιασμός, μειώνοντας τον κίνδυνο μπλακ-άουτ, σαν αυτό που συνέβη πριν λίγες εβδομάδες στην Ισπανία.
2. Υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ιταλικού κρατικού ομίλου Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, για την αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Με δεδομένη τη σειρά επενδύσεων του ελληνικού κράτους για την υλικοτεχνική αναβάθμιση των σιδηροδρόμων, ο ιταλικός όμιλος δεσμεύτηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για:
Την αγορά συνολικά 23 τρένων, οκτώ υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου
Τη διαμόρφωση σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρηση των αμαξοστοιχιών
Οι δεσμεύσεις του ομίλου Ferrovie dello Stato θα αποτυπωθούν ξεκάθαρα στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train, με ρήτρες για τα χρονοδιαγράμματα.
Τα δύο παραπάνω Μνημόνια περιλαμβάνονται στις συνολικά 12+2 συμφωνίες που υπεγράφησαν στο πλαίσιο του 2ου ΑΣΣ Ελλάδας – Ιταλίας.
insider.gr