Αυξημένες κατά 3,1% ήταν οι τιμές καταναλωτή στη χώρα μας τον Αύγουστο σε ετήσια βάση (από 3% τον Ιούλιο), τη στιγμή που ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ευρωζώνη υποχώρησε στο 2,2% από 2,6% τον Ιούλιο. Αυτό αναφέρουν οι πρώτες εκτιμήσεις της Eurostat, σύμφωνα με τις οποίες ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Αύγουστο είναι ο πέμπτος υψηλότερος – πίσω από το Βέλγιο (4,5%), την Εσθονία (3,4%), την Ολλανδία (3,3%) και την Σλοβακία (3,2%), ενώ πρόκειται για τον δεύτερο συνεχόμενο μήνα ανόδου σε ετήσια βάση.

Αντιθέτως, ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ευρωζώνη υποχώρησε στο 2,2% από 2,6% τον Ιούλιο. Σε ό,τι αφορά τον δομικό πληθωρισμό, που εξαιρεί τις ευμετάβλητες τιμές της ενέργειας και των μη επεξεργασμένων τροφίμων, διατηρήθηκε για τρίτο διαδοχικό μήνα στο 2,8%.

Σχετικά με τις κύριες συνιστώσες του πληθωρισμού της Ζώνης του Ευρώ, οι υπηρεσίες έχουν τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό τον Αύγουστο (4,2% έναντι 4% τον Ιούλιο), ακολουθούμενες από τα τρόφιμα, το αλκοόλ και τον καπνό (2,4% έναντι 2,3% τον Ιούλιο), τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (0,4% έναντι 0,7% τον Ιούλιο) και την ενέργεια (-3%, έναντι 1,2% τον Ιούλιο). Πάντως, σε αντίθεση με την Ελλάδα, σε άλλες χώρες, όπως ενδεικτικά στη Γερμανία αλλά και την Ισπανία, ο πληθωρισμός δείχνει πως υποχωρεί. Ετσι, στη Γερμανία χάρη στις χαμηλότερες τιμές ενέργειας ο πληθωρισμός υποχώρησε τον Αύγουστο στο 2% – πρόκειται δηλαδή για το χαμηλότερο ποσοστό από το 2021. Οι αναλυτές που συμμετείχαν σε δημοσκόπηση του Reuters είχαν προβλέψει μέτρηση 2,3% για τον Αύγουστο, έπειτα από ετήσια αύξηση των τιμών καταναλωτή κατά 2,6% τον Ιούλιο. Ο δομικός πληθωρισμός, που δεν περιλαμβάνει τις ασταθείς τιμές των τροφίμων και της ενέργειας, ήταν στο 2,8% τον Αύγουστο.

Στο μεταξύ, έρευνα του ΙΕΛΚΑ που δημοσιεύθηκε χθες δείχνει πως για τέταρτο συνεχόμενο μήνα οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ εμφανίζουν αρνητικό πληθωρισμό. Ο σχετικός δείκτης τιμών, ο οποίος καταρτίζεται με βάση τις τιμές σε 23 κατηγορίες προϊόντων, υποχώρησε κατά 1,08% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2023. Ο Μάιος ήταν ο πρώτος μήνας που είχε καταγραφεί μείωση του εν λόγω δείκτη, ο οποίος τότε είχε διαμορφωθεί στο -1,25%, ενώ τον Ιούνιο διαμορφώθηκε στο -1,92% και τον Ιούλιο στο -1,56%. Οπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, η μεταβολή του Αυγούστου οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω καλοκαιριού. Από τις 23 κατηγορίες προϊόντων σούπερ μάρκετ που εξετάζονται, οι 14 κατέγραψαν μείωση και οι 9 αύξηση. Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις εξής κατηγορίες: ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζόμενα είδη +5,52%, φρέσκα ψάρια και θαλασσινά +5,09%, τρόφιμα παντοπωλείου +3,51%, μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη +3,41% και οινοπνευματώδη ποτά +2,07%.Πάντως, τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από την εποχική ζήτηση λόγω καλοκαιριού (π.χ. ψάρια, αλκοολούχα) και τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών, τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο και από άλλα κόστη παραγωγής. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι λόγοι συγκράτησης των τιμών στα σούπερ μάρκετ οφείλεται κυρίως στις καλύτερες συγκριτικά με το 2023 καιρικές συνθήκες το 2024 και στην εποχικότητα, στην ομαλοποίηση της αγοράς, στις κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις, στις προσφορές και εκπτώσεις, στην υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων, στην επίδραση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και στη σταδιακή μείωση των τιμών τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων.

kathimerini.gr