Η πόλη της Λάρισας έχει βάλει το ποδήλατο στη ζωή των πολιτών εδώ και αρκετό καιρό και αυτό γιατί ευνοείται η χρήση του, λόγω της μορφολογίας του εδάφους της.
Μια πόλη χωρίς ανηφόρες, δίνει τη δυνατότητα σε κάθε κάτοικο να χρησιμοποιεί το ποδήλατο σε κάθε περίπτωση, αποφεύγοντας το αυτοκίνητο και την ταλαιπωρία. Άλλωστε, οι αποστάσεις για να μπορέσει κάποιος να μετακινηθεί σε αυτή την πόλη είναι σχετικά μικρές, με αποτέλεσμα όλο και περισσότεροι να επιλέγουν τις ορθοπεταλιές, για την καθημερινότητα τους.
Πώς όμως αξιοποιούνται όλες αυτές οι δυνατότητες που προσφέρει αντικειμενικά η πόλη της Λάρισας, στην κατεύθυνση της χρήσης του ποδηλάτου; To σίγουρο είναι ότι τα τελευταία χρόνια και με βάση τα έργα που υλοποιούνται, όλο και ευνοϊκότερες συνθήκες δημιουργούνται για τη χρήση του ποδηλάτου.
Οι ποδηλατοδρόμοι με βάση τα έργα αναμόρφωσης του κέντρου της πόλης, αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο ενός ολοκληρωμένου σχεδίου που στοχεύει να συνδέσει ολόκληρη τη Λάρισα σε ένα δίκτυο για τη μετακίνηση των πολιτών με ποδήλατο.
Σε αυτήν την κατεύθυνση ο δήμος Λαρισαίων εδώ και κάποια χρόνια λαμβάνοντας την πρωτοβουλία για την υλοποίηση ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) μετατρέπει αρκετούς δρόμους σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας μέσω παρεμβάσεων, ενώ παράλληλα αναμορφώνεται ολόκληρο το οδικό δίκτυο του κέντρου της πόλης και έχει επίκεντρο την κατασκευή ποδηλατοδρόμων (μονής ή διπλής κυκλοφορίας) από βιομηχανικό δάπεδο.
Όπως εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Ντίνος Διαμάντος, «όταν μιλάμε για την χρήση του ποδηλάτου στα πλαίσια του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, εννοούμε όλες εκείνες τις παρεμβάσεις που υλοποιεί ο δήμος Λαρισαίων για τη δυνατότητα ποδηλατικών διαδρομών, τόσο μέσα από ένα αυτοτελές δίκτυο ποδηλατοδρόμων, αλλά και μέσω μικτών χρήσεων που αφορούν τη δυνατότητα για ασφαλείς ποδηλατικές διαδρομές συνδυαστικά, μέσω του δικτύου ποδηλατοδρόμων, πεζοδρόμων και των δρόμων ήπιας κυκλοφορίας που κατασκευάζονται στη Λάρισα».
Το σύνολο των χιλιομέτρων που θα μπορεί κάποιος να διανύσει εντός της πόλης, με το ποδήλατο σε ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων, αναμένεται να φτάσει τα 50 χιλιόμετρα στοχεύοντας να δημιουργηθούν όλες οι παρεμβάσεις ώστε ο κάτοικος να μπορεί να διασχίσει με ασφάλεια ολόκληρη την πόλη με το ποδήλατο.
Παράλληλα, στο πλαίσιο του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» έχει εγκριθεί η ολοκλήρωση του εσωτερικού οδικού δακτυλίου της Λάρισας σε συνδυασμό με αναπλάσεις στην παρόχθια ζώνη του Πηνειού ποταμού, που διασχίζει την πόλη με διαδρομή για πεζούς και ποδήλατο.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που υλοποιείται από τον δήμο Λαρισαίων προγραμματίζεται η δημιουργία σταθμών ποδηλάτων στο κέντρο της πόλης, τόσο με συμβατικά όσο και με ηλεκτρικά ποδήλατα, δίνοντας τη δυνατότητα εναλλακτικής μετακίνησης στους πολίτες, αλλά και στους επισκέπτες της πόλης.
Σημειώνεται, πως κάποια πρώτα συμπεράσματα για τη στάση των πολιτών της Λάρισας σε ό,τι αφορά στις αλλαγές στις μετακινήσεις που εξελίσσονται στην πόλη, προκύπτουν από την επεξεργασία των απαντήσεων που έδωσαν στο πλαίσιο ψηφιακής διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε το περασμένο διάστημα, μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα Νovoville. Στη διαβούλευση (μέσω chatbox) πήραν μέρος 1.447 δημότες. Πρόκειται για ιδιαίτερα υψηλό αριθμό συμμετοχής σε διαβούλευση, ενώ σε αυτή συμμετείχαν άτομα όλων των ηλικιών.
Περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες 54% επιλέγουν κυρίως φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μετακίνησης στην καθημερινότητά τους (ποδήλατο, πεζοί, πατίνι). Σχεδόν τα 2/3 των κατόχων ποδηλάτου το χρησιμοποιούν εβδομαδιαία ή και καθημερινά. Επιπλέον, είναι ενθαρρυντικό το στοιχείο ότι το 54% όσων χρησιμοποιούν συνήθως ΙΧ σκέφτονται την υποκατάστασή του με άλλο μέσο, φιλικότερο προς το περιβάλλον.
Ηλίας Σκυλλάκος (ΑΠΕ-ΜΠΕ)