«Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι εκ μέρους του ΟΣΕ έχουν κινηθεί ήδη οι διαδικασίες για την αποκατάσταση των δύο πεζογεφυρών στις οδούς Λατταμύας και Υψηλάντου στην Λάρισα, που έχουν υποστεί σοβαρές φθορές. Το ίδιο συμβαίνει και για τους νέους ανελκυστήρες, που έχουν ήδη εγκατασταθεί. Για να αποδοθούν, όμως, σε πλήρη λειτουργία στους κατοίκους της περιοχής απαιτείται η συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων -Περιφέρεια και Δήμος. Δυστυχώς, όπως διαπιστώνεται και στην απάντηση της ερώτησής μου, βασική αιτία των δυσλειτουργιών στα ασανσέρ των πεζογεφυρών είναι οι αλλεπάλληλοι βανδαλισμοί από αγνώστους. Θα πρέπει όλοι να αντιληφθούν ότι οι καταστροφές στη δημόσια περιουσία και ιδιαίτερα σε έργα που διευκολύνουν τις μετακινήσεις είναι πράξεις άκρως αντικοινωνικές και πλήττουν πρωτίστως τους πλέον ευάλωτους συμπολίτες μας». Τα παραπάνω τόνισε ο βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος, με αφορμή την απάντηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σταϊκούρα σε σχετική ερώτησή του.

Υπενθυμίζεται ότι ο Θεσσαλός πολιτικός στην ερώτησή του είχε επισημάνει το σοβαρό ζήτημα της ασφαλούς χρήσης των δύο αερογεφυρών του ΟΣΕ, που βρίσκονται στις οδούς Λατταμύας και Υψηλάντου στην Λάρισα, με αφορμή δημοσίευμα στον τοπικό Τύπο (εφημερίδα Ελευθερία, ρεπορτάζ του δημοσιογράφου κ. Κώστα Γκιάστα) και διαμαρτυρίες κατοίκων της περιοχής. Έργα αποκατάστασης της πεζογέφυρας Υψηλάντου ύψους 250.000 ευρώ

Στην απάντησή του ο αρμόδιος υπουργός κοινοποιεί έγγραφο του διευθύνοντα σύμβουλου της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης του ΟΣΕ κ. Παναγιώτη Γ. Τερεζάκη, στο οποίο αναφέρεται ότι «σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 78/2020 Γνωμοδότηση του Γ΄ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (…) η αρμοδιότητα για τη συντήρηση των τεχνικών και λοιπών συνοδών έργων των οδών ανήκει στις Περιφέρειες.

Οι δύο πεζοδιαβάσεις στις οδούς Λατταμύας και Υψηλάντου δεν εξυπηρετούν επιβατικό κοινό, καθώς δεν έχουν πρόσβαση εντός του Σταθμού της Λάρισας, αλλά κατασκευάστηκαν για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Ως εκ τούτου η επιθεώρηση και συντήρησή τους εμπίπτει στην ως άνω αρμοδιότητα. Παρόλα αυτά, επειδή η Υπηρεσία είναι ενημερωμένη για την κατάσταση των πεζογεφυρών σε ότι αφορά στον φορέα τους και για λόγους ασφάλειας των διερχόμενων, κάτω από αυτές, συρμών προέβη, ήδη, από τις αρχές του έτους 2024 σε ανάθεση Σύμβασης με αντικείμενο την εκπόνηση στατικής μελέτης για τον έλεγχο επάρκειας και ενίσχυσης του φορέα της Πεζογέφυρας Υψηλάντου σε πρώτη φάση, η οποία υπογράφηκε την 04.03.2024 με συμβατική διάρκεια 2 μηνών. Το παραδοτέο της Σύμβασης (Α.Σ.2416/04.03.2024) έχει υποβληθεί στον ΟΣΕ και αξιολογείται από την Υπηρεσία ως προς τις προτεινόμενες λύσεις, ενώ παράλληλα συντάσσονται τεύχη για τη δημοπράτηση του έργου ενίσχυσης -αποκατάστασης του φορέα, με ανοιχτό μειοδοτικό διαγωνισμό σύμφωνα με τον ν. 4412/16, όπως ισχύει. Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται σε 250.000 ευρώ.

Παράλληλα, πρόκειται να ανατεθεί η μελέτη στατικής επάρκειας και ενίσχυσης και της πεζογέφυρας στην Οδό Λατταμύας προκειμένου να δημοπρατηθεί αντίστοιχο έργο. Με την ολοκλήρωση των έργων αυτών, θα παραδοθούν οι Τεχνικοί Φάκελοι και τα Μητρώα αυτών στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, προκειμένου να αναλάβει λόγω αρμοδιότητας την επιθεώρηση και συντήρησή τους στο εξής».


Το πρόβλημα με τους ανελκυστήρες


Επίσης, στο έγγραφο σημειώνεται ότι «βόρεια και νότια του Σιδηροδρομικού Σταθμού (Σ.Σ.) Λάρισας υφίστανται από τη δεκαετία του 1980 δύο πεζογέφυρες προκειμένου δι’ αυτών να εξυπηρετούνται οι εκατέρωθεν των σιδηροδρομικών γραμμών και μόνον κάτοικοι του Δήμου Λάρισας και όχι επιβατικό κοινό.Σε συνέχεια της υπ’ αριθ. 140/14.02.2008 Απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Λάρισας υπεγράφη με την ΕΔΙΣΥ Α.Ε. (θυγατρική του ΟΣΕ η οποία στη συνέχεια απορροφήθηκε από το ΟΣΕ) ιδιωτικό συμφωνητικό παραχώρησης για χρήση από τον Δήμο Λάρισας τεσσάρων ανελκυστήρων εγκατεστημένων στις υπόψη πεζογέφυρες.

Την 07.03.2008 η ΔΕΤΠΟΛ του Δήμου Λαρισαίων υπέγραψε Συμφωνητικό Εργασιών Συντήρησης των υπόψη ανελκυστήρων με τον αδειούχο Συντηρητή κ. Βασίλειο Δροσούλη και ξεκίνησε η λειτουργία των ανελκυστήρων.

Έκτοτε οι εν λόγω ανελκυστήρες βανδαλίζονταν τακτικά με δυσβάστακτα κόστη αποκατάστασης για τον ΟΣΕ, ο οποίος ζήτησε από τον Δήμο Λάρισας να αναλάβει το κόστος αποκατάστασης των ζημιών από βανδαλισμούς, αλλά και την 24ωρη φύλαξη αυτών με τη δημοτική Αστυνομία λόγω αυξημένων δαπανών φύλαξης.Στη συνέχεια και ενώ οι καταστροφικοί βανδαλισμοί ήταν συνεχείς, καθιστώντας τους ανελκυστήρες πλήρως ακατάλληλους, ακολούθησε αλληλογραφία του ΟΣΕ με τον Δήμο Λάρισας μέχρι και αποστολή εξωδίκων από τις δύο πλευρές περί του έτους 2014.

Ο ΟΣΕ προκειμένου να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι της περιοχής συμπεριέλαβε στα τεύχη του την πλήρη αποκατάσταση εξοπλισμών και λειτουργίας των τεσσάρων ανελκυστήρων στις υπόψη πεζογέφυρες. Τα εν λόγω τεύχη δημοπρατήθηκαν και στη συνέχεια υπεγράφη η υπ’ αριθ. 8403/28.09.2022/ΔΙΠΕΦ τρέχουσα σύμβαση του έργου “Πλήρη συντήρηση με άρση βλαβών και αποκατάσταση ζημιών των ανελκυστήρων, ανυψωτικού μηχανήματος και κυλιόμενων κλιμάκων των Σιδηροδρομικών Σταθμών, Στάσεων, Πεζογεφυρών, και Σηράγγων των τμημάτων γραμμής Δομοκός-Πλατύ, Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα της Κεντρικής Ελλάδος και Πλατύ-Θεσσαλονίκη και κτιρίων του νομού Θεσσαλονίκης της Βορείου Ελλάδος”. Στα πλαίσια εκτέλεσης της ως άνω σύμβασης ολοκληρώθηκαν οι εργασίες μετασκευής-αναβάθμισης και ανακαίνισης τεσσάρων (4) ανελκυστήρων στις δύο (2) πεζογέφυρες βόρεια και νότια του Σ.Σ. Λάρισας, συγκεκριμένα:

Δύο ανελκυστήρες στη πεζογέφυρα Βόρεια του Σ.Σ. Λάρισας, στην οδό Παλαιολόγου και Υψηλάντου αντίστοιχα.
Δύο ανελκυστήρες στη πεζογέφυρα Νότια του Σ.Σ. Λάρισας (περιοχή Μηχανοστασίου), στην οδό Λατταμύα και Άρτης αντίστοιχα.
Οι ανελκυστήρες είναι πλήρως λειτουργικοί μετά των απαιτούμενων πιστοποιήσεων και δύναται να τεθούν άμεσα εκ νέου σε λειτουργία προς εξυπηρέτηση του κοινού (Κάτοικοι περιοχής).

Κατά τον παρόντα χρόνο ο ΟΣΕ σε συνεργασία με τον Ανάδοχο της ανωτέρω τρέχουσας σύμβασης συγκροτούν τον τεχνικό φάκελο (μητρώο) του κάθε ανελκυστήρα (εγχειρίδια, ηλεκτρομηχανολογικά σχέδια, πιστοποιητικά, κ.λ.π.) και στη συνέχεια θα αποστείλει αυτούς εγγράφως στον Δήμο Λάρισας, κατ’ εφαρμογή της υπ’ αριθμ. 78/2020 Γνωμοδότησης του Γ΄ Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, προκειμένου ο Δήμος Λάρισας να αναλάβει τη λειτουργία, τη συντήρηση και αποκαταστάσεις των ανελκυστήρων με ανάδοχο συντηρητή».