Μακρύς… ο δρόμος για τα 6,5 συνολικά χιλιόμετρα του περιφερειακού που θα δίνει έξοδο από την Αγριά στο Μαλάκι και προβάλλει ως μόνη λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα που δημιουργείται στον κάτω κλάδο του Πηλίου, τους καλοκαιρινούς κυρίως μήνες. Η επικαιροποίηση της μελέτης για την παράκαμψη της Αγριάς μπορεί να βρίσκεται πλέον, μετά από πολλά χρόνια, στο τελικό στάδιο, κανείς όμως δεν μπορεί να εγγυηθεί για την υλοποίηση του έργου. Η μελέτη θα κατατεθεί στο Υπουργείο Υποδομών, απ’ όπου θα πρέπει να εξασφαλιστεί χρηματοδοτική στέγη, με άγνωστο… χρονοδιάγραμμα.
Η δυσφήμιση του Πηλίου, κυρίως ως προς την καταλληλότητα των νερών κολύμβησης, που καλλιεργήθηκε ψευδώς από συγκεκριμένα «κέντρα», μετά τις καταστροφικές πλημμύρες του περασμένου Σεπτεμβρίου, με αποτέλεσμα πολλοί να αποφεύγουν τα μπάνια στις ακτές του Παγασητικού, φαίνεται να… «έλυσε» το κυκλοφοριακό πρόβλημα στον κάτω κλάδο του Πηλίου κατά τους πρώτους καλοκαιρινούς μήνες. Το μποτιλιάρισμα ωστόσο επέστρεψε από τις αρχές του τρέχοντος μήνα, οπότε και η ροή επισκεπτών αυξήθηκε.
Για τη γιορτή του Δεκαπενταύγουστου, ο εφιάλτης επέστρεψε… Οι εικόνες γνωστές. Αυτοκίνητα σχηματίζουν ουρές, η κίνηση διεξάγεται σημειωτόν και οι οδηγοί δοκιμάζουν τα όρια της υπομονής τους, πίσω από το τιμόνι… Για τα «μπάνια της ταλαιπωρίας», έχει χυθεί πολύ… μελάνι, λύση όμως εδώ και χρόνια δεν έχει δοθεί.
Φαίνεται μάλιστα ότι λύση θα καθυστερήσει πολλά χρόνια ακόμη, από τη στιγμή που η μελέτη του έργου ολοκληρώνεται αυτή την περίοδο, χωρίς να υπάρχουν χρονοδιαγράμματα για την κατασκευή του οδικού έργου, χωρίς να έχει βρεθεί χρηματοδοτικό πακέτο και με κατοίκους που αντιδρούν στην πεδινή χάραξη να απειλούν με προσφυγή στο ΣτΕ.
Κανένα μέτρο δεν έχει ανακουφίσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα
Για την ανακούφιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, πριν από δύο χρόνια περίπου δόθηκαν σε λειτουργία δύο κυκλικοί κόμβοι, ένας στην έξοδο του Βόλου, στη Σταδίου με Πολυμέρη και ένας στο ύψος στα Αστέρια Αγριάς, στη συμβολή του παραλιακού οδικού άξονα με την έξοδο του Περιφερειακού μέσω της σήραγγας της Γορίτσας. Ωστόσο, η ανακούφιση που προσφέρει είναι μικρή.
Τα αυτοκίνητα συνεχίζοντας τη διαδρομή τους σχεδόν ακινητοποιούνται στην παραλιακή της Αγριάς, όπου η κίνηση πεζών και υπαλλήλων των καταστημάτων εστίασης, και πολλές φορές παράνομα ακινητοποιημένα οχήματα πάνω στον δρόμο, διακόπτουν τη ροή της κυκλοφορίας. Αλλά και στα Λεχώνια, οι οδηγοί πρέπει να εξοπλίζονται με ιώβεια υπομονή μέχρι να μπορέσουν να ξεμπλοκάρουν.
Το πρόβλημα εντείνεται και στην επιστροφή προς Βόλο, οπότε και απογευματινές ώρες, η παραλιακή της Αγριάς κλείνει για να λειτουργήσει ως πεζόδρομος και η κίνηση των οχημάτων εκτρέπεται από δύο παράλληλες προς αυτήν οδούς, οι οποίες όμως περνούν μέσα από τον οικισμό του χωριού, όπου παρατηρείται κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Κατά καιρούς έχουν εφαρμοστεί μία σειρά μέτρων, όπως η θέση εκτός λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών για να δώσουν συνεχή ροή κυκλοφορίας. Κανένα μέτρο δεν έχει καταφέρει να ανακουφίσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα και κάθε φορά, στο προσκήνιο έρχεται η συζήτηση για τον περιφερειακό που θα δίνει έξοδο στο Μαλάκι, ακόμη και σήμερα όμως παραμένει στα χαρτιά.
Μελέτη επί χρόνια στα συρτάρια…
Η μελέτη για την παράκαμψη της Αγριάς, περίμενε κλεισμένη σε ένα συρτάρι του Υπουργείου Υποδομών, καθηλώνοντας σε τέλμα το έργο από το 2010. Σημειώνεται ότι το έργο του περιφερειακού σχεδιάστηκε από τη δεκαετία του ’90, ακόμη και σήμερα όμως λειτουργεί χωρίς… αρχή και τέλος.
Η Περιφέρεια Θεσσαλίας ζήτησε μεταβίβαση της αρμοδιότητας από το Υπουργείο Υποδομών για την ολοκλήρωση της μελέτης που θα δίνει έξοδο στον δρόμο από την Αγριά στο Μαλάκι. Η επίτευξη του στόχου, πανηγυρίστηκε ως το πρώτο βήμα για να βγει το έργο από το τέλμα.
Προχώρησε η διαδικασία δημοπράτησης της μελέτης για την ολοκλήρωση της Περιφερειακής οδού Βόλου «Τμήμα παράκαμψη Αγριάς-Μαλάκι και της αντιπλημμυρικής προστασίας Αγριάς», προϋπολογισμού 977.353,06 ευρώ, η οποία χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Περιφέρειας Θεσσαλίας.
Τον Ιούλιο του 2022 υπογράφτηκε η σύμβαση με τον ανάδοχο, ο οποίος ανέλαβε την επικαιροποίηση της μελέτης.
Σήμερα, όπως είναι γνωστό ο περιφερειακός, που δεν έχει αρχή (είναι σε εκκρεμότητα η είσοδος της Μπουρμπουλήθρας) σταματά στην Αγριά, πάνω από το ύψος των Lidl. Η μελέτη «Ολοκλήρωση μελετών στο οδικό κύκλωμα Πηλίου: Τμήμα παράκαμψη Αγριάς -Αφέτες» εκπονήθηκε από τη Διεύθυνση Οδικών Υποδομών (ΔΟΥ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με σύμβαση από 21-07-2010 και ολοκληρώθηκε τμηματικά στις 04-11-2016 και στις 21-02-2017.
Μετά από αίτημα της Περιφέρειας Θεσσαλίας για τη διερεύνηση της ωριμότητας της παραπάνω μελέτης για την κατασκευή του έργου, με έγγραφο της Δ.Ο.Υ. η μελέτη παραδόθηκε το καλοκαίρι του 2020.
Η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Θεσσαλίας αφού μελέτησε την εγκεκριμένη μελέτη ως προς το αντικείμενο και την πληρότητα της, διαπίστωσε ότι για να έχει τη ωριμότητα κατασκευής απαιτείται η δημοπράτηση νέας μελέτης προϋπολογισμού 977.353,06 για το τμήμα «Παράκαμψη Αγριάς – Μαλάκι», συνολικού μήκους 6,5χλμ.
Η νέα μελέτη περιλαμβάνει:
-Επικαιροποίηση – τροποποίηση μελέτης οδοποιίας στο οδικό τμήμα Παράκαμψη Αγριάς, μήκους 3 χλμ, ενιαίας επιφάνειας κυκλοφορίας, μίας λωρίδας ανά κατεύθυνση με ΛΠΧ (λωρίδα πολλαπλών χρήσεων) με παράπλευρο δίκτυο εκατέρωθεν.
-Περιλαμβάνεται η μελέτη τεσσάρων ισόπεδων τρισκελών κόμβων και ενός ισόπεδου τετρασκελή κόμβου, για τη σύνδεση με την Αγριά.
-Νέα μελέτη Κτηματολογίου σε μήκος 3 χλμ και συμπλήρωση – επικαιροποίηση Κτηματολογίου στο τμήμα Παράκαμψη Αγριάς – Μαλάκι, μήκους 6,485 χλμ.
-Ολοκλήρωση μελετών τεχνικών έργων (αφορά τρία τεχνικά γεφύρωσης ποταμών και δύο Τεχνικά Κάτω Διαβάσεων) και
-Υδραυλική μελέτη αποχέτευσης-αποστράγγισης για την αντιπλημμυρική προστασία της Αγριάς, με κατασκευή τάφρου ανάντη.
-Η μελέτη του συγκεκριμένου οδικού τμήματος παράκαμψης Αγριάς έως Μαλάκι, αποτελεί τμήμα της Εθνικής Οδού Κυκλώματος Πηλίου και συνέχεια του ήδη κατασκευασμένου τμήματος της Περιφερειακής οδού Βόλου.
Τουλάχιστον έναν χρόνο για την περιβαλλοντική αδειοδότηση
Αυτή τη στιγμή η μελέτη ως προς το οδικό σκέλος έχει ολοκληρωθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, για την επικαιροποίηση χρειάστηκαν τροποποιήσεις ως προς τη χάραξη του οδικού άξονα, καθώς στα χρόνια που μεσολάβησαν, πάνω στον περιφερειακό των… μελετών, «φύτρωσαν» σπίτια. Περίπου δέκα κτίρια βρίσκονται πάνω στον δρόμο που προβλέπεται να δημιουργηθεί, με τον μελετητή να επιχειρεί να τα παρακάψει, ωστόσο και πάλι για τουλάχιστον έξι περιπτώσεις οικιών θα απαιτηθούν απαλλοτριώσεις.
Η μελέτη ως προς το σκέλος της οδοποιίας υποβάλλεται αυτή την περίοδο από την Περιφέρεια Θεσσαλίας προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, για περιβαλλοντική αδειοδότηση. Η διαδικασία εκτιμάται ότι θα διαρκέσει τουλάχιστον έναν χρόνο. Δεν αποκλείεται μάλιστα να ζητηθούν και γνωμοδοτήσεις φορέων, κάτι που συνεπάγεται περαιτέρω καθυστέρηση στη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
Παράλληλα εκκρεμεί το σκέλος της μελέτης που αφορά στα αντιπλημμυρικά έργα για την προστασία της Αγριάς, μία μελέτη που γίνεται σε συνεργασία και με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας για την εξεύρεση τεχνικών λύσεων που αναμένεται να οριστικοποιηθούν τον ερχόμενο μήνα.
Μόλις ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την έγκριση της μελέτης, ο ρόλος της Περιφέρειας Θεσσαλίας τελειώνει… Η Περιφέρεια θα πρέπει να υποβάλλει τη μελέτη στο Υπουργείο Υποδομών, το οποίο θα πρέπει να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την υλοποίηση του έργου. Η εκχώρηση της αρμοδιότητας του περιφερειακού στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, αφορούσε μόνο στο σκέλος της μελέτης του έργου, που μόνο για την κατασκευή του οδικού τμήματος εκτιμάται ότι μπορεί να απαιτηθούν περί τα 50 εκατ. ευρώ.
Οι κάτοικοι… περιμένουν
Το έργο δεν «κολλά» μόνο στη γραφειοκρατία… Ένα από τα κύρια «αγκάθια» είναι και η χάραξη, που φέρνει σε αντιπαράθεση Περιφέρεια και κατοίκους και δεν αποκλείεται να δημιουργήσει νέες καθυστερήσεις.
Η Περιφέρεια Θεσσαλίας μελετά την πεδινή χάραξη έναντι της ημιορεινής που ζητούν οι κάτοικοι. Η επιλογή της πεδινής χάραξης αποτέλεσε μονόδρομο, καθώς όπως διαχρονικά υποστηρίζει η Περιφέρεια, το κόστος της ημιορεινής είναι πενταπλάσιο και θα έστελνε οριστικά στις καλένδες το έργο της παράκαμψης της Αγριάς.
Ωστόσο κάτοικοι αντιδρούν και κατά καιρούς προειδοποιούν με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας προκειμένου να ακυρώσουν τη χάραξη του δρόμου, που θα περνά πάνω από σπίτια και κτήματα. Στο πρόσφατο παρελθόν συγκέντρωσαν περί τις χίλιες υπογραφές ενάντια στην πεδινή χάραξη ενώ απειλούσαν με δικαστική προσφυγή εναντίον μελετητή και περιφέρειας όταν είδαν πέρυσι τον Μάιο, drones να πετούν πάνω από τις περιουσίες τους σκανάροντας την περιοχή, στο πλαίσιο της μελέτης του έργου.
Όπως υποστηρίζουν ο δρόμος – αεροδρόμιο θα περνά μέσα από την Αγριά «κόβοντάς» την στα δύο. Εβαλαν κάτω τα σχέδια και κατέληξαν στον… απολογισμό. Καταβροχθίζονται δέκα σπίτια, άλλοι ιδιοκτήτες θα «χάσουν» αυλές, μπαξέδες, ενώ θα απαιτηθεί η κοπή και μεγάλου αριθμού ελαιόδενδρων. Κάτοικοι μιλούν για ένα κλειστό περιφραγμένο οδικό δίκτυο που θα έχει επιπτώσεις στον αστικό αλλά και στον αγροτικό τομέα και προειδοποιούν με αντιδράσεις.
Eλένη Χάνου (Ταχυδρόμος)