Σε αρνητική τροχιά συνεχίζει να βρίσκεται η ελληνική αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, όπως δείχνουν τα στοιχεία της GFK για το πρώτο πεντάμηνο του 2024.

Σύμφωνα με την GFK, κατά το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου, ο κλάδος ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατέγραψε συνολικό τζίρο της τάξης του 1,107 δισ. ευρώ, με ποσοστιαία μεταβολή -11% σε αξία και -5% σε τεμάχια, συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Οι αναλυτές επισημαίνουν πως τα συγκεκριμένα αποτελέσματα είναι απόρροια της σημαντικής ώθησης που είχαν λάβει οι πωλήσεις των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατά την περσινή περίοδο, λόγω των επιδοτήσεων, ειδικά στην κατηγορία των κλιματιστικών και των ψυγείων. Σταδιακά, βέβαια, επέρχεται η ισορροπία και εκτιμάται ότι, από την επόμενη οικονομική χρήση, θα φανούν τα πραγματικά δεδομένα προσφοράς και ζήτησης στον κλάδο, χωρίς τις έκτακτες συνέπειες των επιδοτήσεων. Ωστόσο, κρίσιμος παράγοντας για την πορεία των πωλήσεων στη λιανική των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών είναι η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή και το κόστος ζωής. Συνολικά το λιανικό εμπόριο έχει μειωθεί σε όγκο κατά 5,1% στο πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους, έναντι ηπιότερης κάμψης κατά 3,2% ένα έτος νωρίτερα.

Συγκρατημένες προσδοκίες

Παράλληλα, οι προσδοκίες του 2024 συνεχίζουν να εμφανίζονται υποτονικές. Η εξέλιξη της καταναλωτικής ζήτησης αναμένεται να καταγράψει ηπιότερη άνοδο, κατά περίπου 1,2%, το 2024. Προβλέπεται πως ο ρυθμός πληθωρισμού θα κυμανθεί στην περιοχή του 3,0% το 2024. Σε αυτό το πλαίσιο, ειδικά στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, οι προσφορές παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο αναφορικά με την προσέλκυση των καταναλωτών, που συνεχίζουν να δέχονται ισχυρές πιέσεις, λόγω πληθωρισμού και ακρίβειας. Το γεγονός αυτό, παράλληλα με τα περιορισμένα περιθώρια κέρδους, την ανάγκη για διατήρηση υψηλού κεφαλαίου κίνησης από την πλευρά των επιχειρήσεων και το χρηματοοικονομικό κόστος, εντείνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των retailers αλλά και των επώνυμων προϊόντων του κλάδου.

Οι επιμέρους κατηγορίες

Αναφορικά με τις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων, σημαντική πτώση καταγράφει ο κλάδος των κλιματιστικών, που φτάνει στο -50,6% σε αξία και -42,6% σε όγκο. Ωστόσο, οι μετρήσεις περιλαμβάνουν στοιχεία μέχρι και τον φετινό Μάιο, οπότε οι καιρικές συνθήκες ήταν ακόμη σχετικά ήπιες. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο θερμός Ιούνιος και ο θερμότερος Ιούλιος φαίνεται ότι «ζέσταναν» και τις πωλήσεις των κλιματιστικών, οπότε αναμένεται περιορισμός των απωλειών που καταγράφει ο συγκεκριμένος τομέας μέχρι τώρα, κυρίως λόγω των περσινών επιδοτήσεων.

Στις υπόλοιπες κατηγορίες, απώλειες συνεχίζουν να σημειώνουν και οι λεύκες συσκευές (-21,2%), όμως, όπως τονίζουν οι αναλυτές της GFK, η πτώση αφορά κυρίως τα ψυγεία και τους καταψύκτες. Αντίθετα, ανοδικά κινούνται οι πωλήσεις των πλυντηρίων και των εντοιχισμένων συσκευών. Σχετικά με τις μαύρες συσκευές και την επίδραση των μεγάλων αθλητικών γεγονότων στις πωλήσεις τους, τα στοιχεία δείχνουν πως υπήρξε μια ήπια αύξηση στη ζήτηση για ακριβότερες τηλεοράσεις μεγαλύτερων ιντσών. Οι πωλήσεις τηλεοράσεων στο πεντάμηνο Ιανουαρίου – Μαΐου εμφάνισαν αύξηση κατά 1,25% σε αξία και κατά 0,5% σε όγκο. Συνολικά, η υποκατηγορία των consumer electronics και των μαύρων συσκευών σημείωσε αύξηση κατά 2,1%.

Οι μικροσυσκευές παραμένουν μία σταθερά ανοδική κατηγορία, καθώς στο πρώτο πεντάμηνο του έτους κινήθηκε στο +2,85%. Ειδικότερα, ανοδικά κινήθηκαν οι συσκευές καφέ, τα air fryers και οι συσκευές προσωπικής περιποίησης. Ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι τα είδη τηλεπικοινωνιών κινήθηκαν ανοδικά, στο +4,4%, με τους καταναλωτές να στρέφονται στις έξυπνες συσκευές και στα περιφερειακά του κλάδου. Ανοδικά κινήθηκε και η κατηγορία των φωτογραφικών ειδών, στο +2%. Αντίθετα, αρνητικό πρόσημο σημείωσαν τα είδη πληροφορικής, στο -1,9%.

Στην πίτα του συνολικού τζίρου του 1,107 δισ. ευρώ, κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2024, το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχει ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών με 35,6%, ακολουθούν οι λευκές συσκευές με 20,5%, μιας και πρόκειται για προϊόντα υψηλού κόστους, έπονται οι μαύρες συσκευές με μερίδιο 11,8%, τα είδη πληροφορικής με 11,7%, οι μικροσυσκευές με 11,3%, τα κλιματιστικά με 8,5% και τα φωτογραφικά είδη με 0,6%.

naftemporiki.gr