Καρπούς έχουν αποδώσει οι προσπάθειες κυβέρνησης και τραπεζών για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών πληρωμών, καθώς ολοένα μειώνεται η εξάρτηση της ελληνικής οικονομίας από τα μετρητά.
Aν και η προτίμηση των Ελλήνων εμπόρων στα μετρητά ξεπερνά κατά 15% τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο, εντούτοις αυξάνεται η συνειδητοποίηση για τα οφέλη που προσφέρουν οι ψηφιακές πληρωμές, πρωτίστως σε επίπεδο αύξησης του τζίρου. Από την άλλη πλευρά, και οι καταναλωτές αγκαλιάζουν τις ηλεκτρονικές πληρωμές, με τη γενιά των millennials και την Gen Z να προβλέπουν, μάλιστα, σε ποσοστό πάνω από 70% έναντι 56% μέσου ευρωπαϊκού όρου, ότι στο επόμενο δωδεκάμηνο θα βασίζονται περισσότερο στις νέες μορφές ψηφιακών πληρωμών.
Η τελευταία πανευρωπαϊκή έρευνα της Payments Europe αναφορικά με το τοπίο των πληρωμών, αποκαλύπτει για την Ελλάδα την ύπαρξη μιας εξελισσόμενης και ολοένα πιο ψηφιοποιημένης αγοράς.
Το 91% των Ελλήνων καταναλωτών χρησιμοποίησε κάρτες κατά τη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών έναντι ποσοστού 86% που επέλεξε τα μετρητά. Επίσης, το 67% των Ελλήνων καταναλωτών προτιμά να πληρώνει με κάρτα σε ένα εμπορικό κατάστημα, ακόμα και αν έχει επίσης τη δυνατότητα να πληρώσει με μετρητά.
Το 38% των Ελλήνων καταναλωτών θα προτιμούσε επίσης να χρησιμοποιεί μετρητά (προπληρωμή ή πληρωμή κατά την παράδοση) και το 23% προπληρωμένες κάρτες/ κουπόνια για τις ηλεκτρονικές αγορές του (ποσοστά κατά 16% και 14% υψηλότερα, αντίστοιχα, από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο). Συνολικά, το 68% των Ελλήνων καταναλωτών εμπιστεύεται τις κάρτες περισσότερο από άλλες μεθόδους πληρωμών. Το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 77% για τους Έλληνες καταναλωτές που ταξιδεύουν σε χώρες του εξωτερικού.
Όταν διενεργεί ψηφιακές πληρωμές σε φυσικό σημείο πώλησης, το 66% των καταναλωτών δηλώνει ότι προτιμά τις συναλλαγές με φυσική παρουσία κάρτας, ενώ το 29% προτιμά τις πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου. Το 50% των Ελλήνων καταναλωτών θεωρεί ότι η απάτη αποτελεί βασικό παράγοντα ανησυχίας στις περιπτώσεις τραπεζικής μεταφοράς χρημάτων σε πραγματικό χρόνο/άμεσων πληρωμών. Πάνω από το 40% ανησυχεί ότι δεν θα λάβει επιστροφή χρημάτων σε περίπτωση σφαλμάτων που σχετίζονται με το ποσό ή με τον αποδέκτη, με λανθασμένα ή κατεστραμμένα είδη.
Οι Έλληνες καταναλωτές είναι πιο πιθανό να επιλέξουν τις τραπεζικές συναλλαγές μέσω κινητού τηλεφώνου (mobile banking) (61%) παρά τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής (online banking) (50%), προκειμένου να διενεργήσουν άμεσες πληρωμές. Ποσοστό της τάξεως του 66% εκτιμά ότι μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο θα πραγματοποιήσει περισσότερες άμεσες πληρωμές συγκριτικά με αυτές που πραγματοποιεί σήμερα
Η ασφάλεια, η προστασία και η αξιοπιστία των πληρωμών αποτελούν τους τρεις κυριότερους παράγοντες που λαμβάνουν υπόψη οι Έλληνες καταναλωτές όταν επιλέγουν πάροχο υπηρεσιών πληρωμών. Όσον αφορά την ασφάλεια, οι Έλληνες καταναλωτές ξεχωρίζουν από την άποψη ότι ο μισός περίπου πληθυσμός (το 47% των Ελλήνων καταναλωτών έναντι του 25% που αντιστοιχεί στον ευρωπαϊκό μέσο όρο) δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη δυνατότητα αποζημίωσης και στην προστασία του καταναλωτή.
Από την πλευρά τους, οι Έλληνες έμποροι δηλώνουν, σχεδόν στο ίδιο ποσοστό, την προτίμησή τους σε πληρωμές με μετρητά (76%) και πληρωμές με κάρτες (77%). Το 39% του κύκλου εργασιών των Ελλήνων εμπόρων προέρχεται από πληρωμές με μετρητά και το 47% από πληρωμές με κάρτες.
Οι Έλληνες έμποροι προβλέπουν ότι ο τζίρος των συναλλαγών με μετρητά θα μειωθεί στο 26% μέσα στην επόμενη πενταετία, προς όφελος ιδίως του τζίρου των συναλλαγών με κάρτες. Η εκτίμηση αυτή συμβαδίζει με το γεγονός ότι το 77% των Ελλήνων εμπόρων πιστεύει ότι η αποδοχή μόνο πληρωμών με μετρητά θα μείωνε το εισόδημά τους. Το κόστος της αποδοχής αναφέρεται συχνά ως λόγος για τον οποίο προτιμώνται οι πληρωμές με μετρητά συγκριτικά με τις ψηφιακές πληρωμές. Παρ’ όλα αυτά, λιγότεροι από τους μισούς (42%) Έλληνες εμπόρους πιστεύουν ότι το κόστος της αποδοχής αποτελεί προτεραιότητα στη στρατηγική τους όσον αφορά τις πληρωμές.
Μεταξύ των πληρωμών με μετρητά και των ηλεκτρονικών πληρωμών, το 62% των εμπόρων δήλωσε ότι θα προτιμούσε να αποδέχεται ηλεκτρονικές πληρωμές. Επιπλέον, το 47% των εμπόρων θα ήθελε να μπορεί να απορρίπτει τις πληρωμές με μετρητά, αν είχε τη δυνατότητα επιλογής. Συνολικά, το 83% των Ελλήνων εμπόρων πιστεύει ότι η αποδοχή ενός μεγάλου εύρους λύσεων πληρωμών αύξησε τις πωλήσεις τους, με το 98% από αυτούς να θεωρεί ότι καθοριστικά συνέβαλε η δυνατότητα πληρωμής με κάρτες. Το 94% των Ελλήνων εμπόρων θεωρεί τις ηλεκτρονικές πληρωμές ζωτικής σημασίας για τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες και το 83% πιστεύει ότι θα πραγματοποιήσει περισσότερες ψηφιακές συναλλαγές μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Μάλιστα, στους επόμενους 12 μήνες, το 20% των Ελλήνων εμπόρων σχεδιάζει επίσης να αρχίσει να αποδέχεται πληρωμές με κρυπτονομίσματα.
Όπως και οι Ευρωπαίοι συνάδελφοί τους, έτσι και οι Έλληνες έμποροι δηλώνουν ότι η ασφάλεια, η προστασία, η ευκολία και η προτίμηση του καταναλωτή αποτελούν τα βασικά κριτήρια που καθορίζουν την απόφαση για το ποιες μεθόδους πληρωμών θα αποδέχονται. Όσο για τα κόστη, το 50% πιστεύει ότι το κόστος των καρτών έχει μειωθεί ή παραμείνει το ίδιο και το 77% θεωρεί ότι η προμήθεια που καταβάλλει για τις κάρτες είναι λογική συγκριτικά με την αξία που λαμβάνει από αυτές.
insider.gr