Με αυξήσεις τιμολογίων στον κλάδο αυτοκινήτου της τάξεως του 5% έως 12% ξεκίνησε το 2023, καθώς οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες απάντησαν στον συνδυασμό του υψηλού πληθωρισμού και της μεγαλύτερης συχνότητας τροχαίων ατυχημάτων. Ωστόσο, υπήρξαν και ελάχιστες εξαιρέσεις εταιρειών που δεν προχώρησαν σε ανατιμήσεις ή έστω αυτές ήταν πολύ περιορισμένες, σε μια προσπάθειά τους να διευρύνουν τα μερίδια αγοράς τους.
Οι αυξήσεις ήταν αποτέλεσμα του προβληματισμού που είχε προκαλέσει στην εγχώρια ασφαλιστική βιομηχανία ο συνδυασμός της αύξησης του αριθμού των τροχαίων ατυχημάτων με την πληθωριστική επίδραση στις καταβαλλόμενες αποζημιώσεις, αλλά και στην πιθανότατη διόγκωση του αριθμού των ανασφάλιστων οχημάτων, παρά τις συχνές έρευνες και τις πολλές παραβάσεις που εντοπίζει η Τροχαία. Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι συντελεστές ζημιών (loss ratio) πήραν την ανιούσα το 2022.
Η περυσινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από αύξηση της κυκλοφορίας στους ελληνικούς δρόμους, γεγονός που αποδεικνύεται και από τα στοιχεία κατανάλωσης καυσίμων: «Το 2022 ήταν μια χρονιά με διακυμάνσεις που έκλεισε τελικά με θετικό πρόσημο για την εγχώρια αγορά πετρελαιοειδών. Η αύξηση στους πωλούμενους όγκους παρατηρήθηκε και στα καύσιμα κίνησης και στο πετρέλαιο θέρμανσης. Η πολύ καλή πορεία του τουρισμού βοήθησε στην άνοδο της ζήτησης στις βενζίνες και κυρίως στο πετρέλαιο κίνησης», δήλωσε στο Euro2day.gr ο διευθύνων σύμβουλος της Revoil Γεώργιος Ρούσος.
Το γεγονός της αυξημένης κυκλοφοριακής κίνησης επηρέασε και τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα, όπως επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το ενδεκάμηνο του 2022. Συγκεκριμένα (βλέπε παρατιθέμενο πίνακα), ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων στο ενδεκάμηνο του 2022 ανήλθε στα 10.324, έναντι 9.647 κατά την αντίστοιχη περυσινή περίοδο και 8.524 το ενδεκάμηνο του 2020. Ανοδικά σε σχέση με πέρυσι κινήθηκε ο αριθμός των ατυχημάτων και μέσα στο Νοέμβριο.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο αριθμός των ατυχημάτων έχει επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα και μάλιστα ο συνδυασμός του υψηλού πληθωρισμού και της ενεργειακής κρίσης επηρέασε ανοδικά τόσο το κόστος των αποζημιώσεων όσο και τις λειτουργικές δαπάνες των εταιρειών.
Μια ακόμη εξέλιξη που φαίνεται να προβληματίζει την αγορά είναι η στασιμότητα που έδειξε σε απόλυτες τιμές η παραγωγή του κλάδου οχημάτων μέσα στο τρίμηνο Σεπτεμβρίου-Νοεμβρίου του 2022, παρά το γεγονός ότι κατά την περίοδο αυτή πολλές ασφαλιστικές εταιρείες προχώρησαν σε αυξήσεις τιμολογίων. Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία της έκθεσης της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, ο κλάδος οχημάτων «έτρεχε» με +1,1% στο οκτάμηνο, με +0,9% στο εννεάμηνο, με επίσης +0,9% στο δεκάμηνο και με μόλις +0,4% στο ενδεκάμηνο. Και όλα αυτά, όταν η παραγωγή του κλάδου οχημάτων ήταν το 2021 μειωμένη κατά 1% σε σχέση με εκείνη του 2020.
Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία της ΕΑΕΕ, η παραγωγή του κλάδου αστικής ευθύνης οχημάτων από τα 58,6 εκατ. του Σεπτεμβρίου κινήθηκε στα 59,2 εκατ. του Οκτωβρίου και στα 56,7 εκατ. ευρώ του Νοεμβρίου. Η στασιμότητα της παραγωγής σε συνδυασμό με την (μερική έστω) αύξηση των τιμολογίων αποτελούν ενδείξεις είτε για κατεύθυνση των πελατών προς «φτηνότερα» συμβόλαια, είτε για τη διόγκωση του αριθμού των ανασφάλιστων οχημάτων, είτε, τέλος, για ένα συνδυασμό των δύο παραπάνω ενδεχομένων.
Στέφανος Κοτζαμάνης - euro2day.gr