
Τη θεωρία ότι η πυρόσφαιρα στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών προκλήθηκε από τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών αποδομεί με συγκεκριμένα επιστημονικά δεδομένα ο καθηγητής του ΑΠΘ Αθανάσιος Κωνσταντόπουλος, στον οποίο απευθύνθηκε ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) στο πλαίσιο της έρευνάς του για τη σύνταξη του πορίσματός του, το οποίο αποτελεί μέρος της δικογραφίας που έχει στα χέρια του ο εφέτης – ειδικός ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης.
Όπως γράφουν τα σημερινά ΝΕΑ (Μίνα Μουστάκα) μέσα σε 15 σελίδες ο καθηγητής Χημικής Μηχανικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) με 40ετή επαγγελματική και ερευνητική εμπειρία σε διεργασίες καύσης και αερολυμάτων, αφού ρητά αναφέρει ότι οι επιστημονικές απόψεις που διατυπώνει είναι προσωπικές και δεν αντικατοπτρίζουν τις απόψεις του Πανεπιστημίου, περιγράφει, αναλύει και εξηγεί όλα τα δεδομένα, καταλήγοντας στο εξής συμπέρασμα:
«Η μεγάλη πυρόσφαιρα στο σιδηροδρομικό ατύχημα των Τεμπών που αναδύθηκε σε χρονική απόσταση 0,4 sec από τη σύγκρουση των τρένων, δεν μπορεί να αποδοθεί στο έλαιο μετασχηματιστών (PDMS), το οποίο, αν και εύφλεκτο σε αρκετά υψηλές θερμοκρασίες (όπως ορίζει το έγγραφο τεχνικών προδιαγραφών, > 400° C), δεν θα μπορούσε να αναφλεγεί στο επικρατούν περιβάλλον κατά τη διάρκεια των 0,4 sec που αναδύθηκε η πυρόσφαιρα λόγω ανεπαρκούς χρόνου για να λάβει χώρα η απαιτούμενη κινητική της αντίδρασης».
Επιπλέον, ο ίδιος προχωρά και ένα βήμα παραπέρα τη θέση του επισημαίνοντας και ένα ακόμα στοιχείο που ενισχύει το συμπέρασμά του. Συγκεκριμένα, αναφέρει επί λέξει: «Η απουσία λευκής σκόνης (διοξείδιο του πυριτίου, SiO2) στον τόπο του ατυχήματος, σε ποσότητες που θα δικαιολογούσαν την καύση μεγάλης ποσότητας ελαίου σιλικόνης, αποτελεί άλλη μια σαφή ένδειξη ότι τέτοιο περιστατικό δεν συνέβη».
Ως εκ τούτου, καταλήγει ο έμπειρος καθηγητής, «η προέλευση της πυρόσφαιρας που συνάδει με μερικούς τόνους εύφλεκτου πτητικού καυσίμου πρέπει να αναζητηθεί αλλού».
Λ.Ε. kosmoslarissa.gr