Θα ξεπεράσει το 7% η αύξηση στις κύριες συντάξεις το 2023, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας σήμερα σε εκδήλωση του Υπουργείου Εργασίας για την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης του συστήματος απονομής των συντάξεων.

Από το εγχείρημα της μεταρρύθμισης αυτής, πρέπει να κρατήσουμε τρία συμπεράσματα, ανέφερε ο κος Μητσοτάκης:

1.Το κράτος μπορεί να συνεργασθεί με τον ιδιωτικό τομέα για να εφαρμόζεται καλύτερα η δημόσια πολιτική.

2. Δεν μπορούμε να πάμε πουθενά χωρίς τη χρήση της τεχνολογίας,

3. Μπορούμε να περνάμε σε αλλαγές του τρόπου που λειτουργεί το κράτος. Ως παρειγμα ανέφερε το πριμ παραγωγικότητας, το οποίο - όπως είπε - θα μεταφερθεί στη ΔΥΠΑ και σε άλλους φορείς του δημοσίου.

Το τεράστιο πρόβλημα των εκκρεμών συντάξεων δεν έχει ιδεολογικό πρόσημο. Αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας, σημείωσε ο ίδιος.

Ο πρωθυπουργός δήλωσε πως η ενιαία τηλεφωνική γραμμή του Υπουργείου Εργασίας είναι "μία επανάσταση” (σ.σ. στη συναλλαγή ασφαλισμένων – ταμείων).

Η πολιτική που υλοποιούμε έχει ένα πολύ ουσιαστικό κοινωνικό πρόσημο, τόνισε.

Από την πλευρά του, ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: "Ο ΕΦΚΑ παράγει πλέον συντάξεις και όχι καθυστερήσεις. Από την πρώτη στιγμή που ήρθα στο Υπουργείο κατάλαβα πως πρέπει άμεσα να εφαρμόσουμε πολιτικές "έξω από το κουτί". Παρά τις δυσκολίες και τις αντιδράσεις που αντιμετωπίσαμε τόσο εντός όσο και εκτός του ΕΦΚΑ, καταφέραμε μέσα σε 22 μήνες να εκδοθούν πάνω από 470.000 συντάξεις. Με αλλά λόγια, το 1/6 των συνταξιούχων είδαν την σύνταξη τους να εκδίδεται τα τελευταία 2 χρόνια.

Το πιο σημαντικό ωστόσο είναι ότι πλέον οι νέες συντάξεις εκδίδονται σε λιγότερο από 2 μήνες, από 18 μήνες που απαιτούνταν το 2019. Είναι μια εντυπωσιακή βελτίωση του ρυθμού απονομής που μας κατατάσσει επιτέλους ανάμεσα στις σύγχρονες χώρες του δυτικού κόσμου που σέβονται τον πολίτη και δεν τον ταλαιπωρούν με αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και υπερημερίες.

Ο ΕΦΚΑ σταδιακά αλλάζει και κλείνει δομικές εκκρεμότητες του παρελθόντος. Συνεχίζουμε την προσπάθεια για να βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο το επίπεδο εξυπηρέτησης και τις ψηφιακές υποδομές του Οργανισμού. Το οφείλουμε στους ασφαλισμένους και στις οικογένειες τους".

Στην ειδική εκδήλωση μίλησαν επίσης – τονίζοντας ο καθένας μια ειδική πτυχή της προόδου που συντελέστηκε και ήταν αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς- ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, ο Υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Πάνος Τσακλόγλου, ο Διοικητής του e-ΕΦΚΑ Παναγιώτης Δουφεξής, ο Υποδιοικητής του e-ΕΦΚΑ Αλέξανδρος Βαρβέρης και ο Επικεφαλής της Ομάδας Έργου Μιχάλης Κεφαλογιάννης.

Ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, υπογράμμισε: "H επίλυση του ζητήματος των εκκρεμών συντάξεων αποτέλεσε μια πάρα πολύ σπουδαία άσκηση δημοσίου management. Και αξίζουν πολλά συγχαρητήρια για αυτή τη σπουδαία δουλειά στον Κωστή Χατζηδάκη, τον Πάνο Τσακλόγλου, τη Διοίκηση του ΕΦΚΑ, τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης, την ΗΔΙΚΑ και σε όλη την ομάδα έργου.

Πρόκειται για μία μεγάλη κληρονομιά της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, που αντανακλά τη φιλοσοφία του Πρωθυπουργού και έχει να κάνει με το πώς το ίδιο το Δημόσιο έρχεται και λύνει προβλήματα τα οποία ήταν μη αναμενόμενο ότι θα τα έλυνε. Και αυτή είναι μόνο η αρχή: η επίλυση αυτών των εκκρεμοτήτων έρχεται να θεμελιώσει τη μεγάλη αλλαγή που συμβαίνει συνολικά στις σχέσεις κράτους – πολίτη. Το κράτος θα αλλάξει και η εντολή που έχει ληφθεί από τους πολίτες θα υλοποιηθεί στο ακέραιο".

Ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πάνος Τσακλόγλου, σημείωσε ότι "η έγκαιρη και έγκυρη έκδοση συντάξεων δεν είναι φιλανθρωπική δράση, ούτε προνοιακή παροχή. Αποτελεί υποχρέωση ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού κράτους δικαίου. Στο καθήκον αυτό στρατευτήκαμε όλοι. Αξιοποιήσαμε κάθε διαθέσιμο και πρόσφορο μέσο άσκησης πολιτικής. Σαν αποτέλεσμα, οι ληξιπρόθεσμες εκκρεμείς κύριες συντάξεις έχουν, σχεδόν, μηδενισθεί και, συνολικά, το επίπεδο υπηρεσιών του ΕΦΚΑ έχει αναβαθμιστεί αισθητά.

Για τους συνταξιούχους, το κεφάλαιο "εκκρεμείς συντάξεις" ήταν μια οδυνηρή δοκιμασία. Για τον ΕΦΚΑ, όμως, αυτό αποτέλεσε μια ευκαιρία, όχι μόνο να δείξει το καλό του πρόσωπο αλλά και να αποκτήσει νέα, πιο εξελιγμένα μέσα για την ουσιαστική εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων. Σε αυτό το σημείο, αισθάνομαι την ανάγκη να ευχαριστήσω από καρδιάς τα στελέχη και τους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις πραγματικά υπερέβησαν εαυτούς προκειμένου να φτάσουμε στο σημερινό αποτέλεσμα. Μετά την επίλυση του προβλήματος των εκκρεμών κυρίων συντάξεων, προχωράμε με τον ίδιο ζήλο στις επικουρικές και στις διεθνείς συντάξεις".

Τέλος, ο Διοικητής του e-ΕΦΚΑ, Παναγιώτης Δουφεξής, ανέφερε: "Τα σημερινά θετικά αποτελέσματα βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην οργανωτική και λειτουργική αναβάθμιση του e-ΕΦΚΑ τα τελευταία χρόνια. Η σκληρή καθημερινή δουλειά εκατοντάδων στελεχών απέδωσε σταδιακά τα επιθυμητά αποτελέσματα. Καταφέραμε να εκκαθαρίσουμε το σύνολο των εκκρεμών συντάξεων για την εξαετία 2016-2021, με εξαίρεση ορισμένες εξαιρετικά προβληματικές περιπτώσεις.

Η επόμενη πρόκληση που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε είναι η εκκαθάριση και των ληξιπρόθεσμων επικουρικών και εφάπαξ. Έχουμε μπροστά μας ακόμη ανηφόρα, θα τα καταφέρουμε, με επιμονή, υπομονή και μεθοδικότητα".

Στις 60 ημέρες ο μέσος χρόνος έκδοσης των νέων συντάξεων

Οι νέες συντάξεις εκδίδονται σε μόλις 2 μήνες, όπως σημειώνει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σε σχετική ανακοίνωση, σημειώνοιντας ταυτόχρονα ότι ολοκληρώθηκε και η εκκαθάριση των εκκρεμών κύριων συντάξεων από τις υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ.

Μαζί με την εκκαθάριση τελειώνει οριστικά μια επίπονη περίοδος ταλαιπωρίας εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών, που περίμεναν μήνες ή και χρόνια τη σύνταξή τους, αναφέρει το υπουργείο και προσθέτει: Το πρόβλημα υπήρχε διαχρονικά, οξύνθηκε ωστόσο από την ίδρυση του ΕΦΚΑ το 2016 και εντάθηκε σταδιακά. Είναι ενδεικτικό πως το καλοκαίρι του 2019 οι συνολικές εκκρεμείς ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές υποθέσεις ξεπερνούσαν το 1 εκατομμύριο. Επιπλέον, πάνω από 30.000 φάκελοι ήταν ξεχασμένοι σε υπόγεια και αποθήκες του Φορέα χωρίς κανένας να γνωρίζει την ύπαρξη τους. Οι οφειλές της Πολιτείας σε καθυστερούμενες συντάξεις άγγιζαν το μισό δισεκατομμύριο ευρώ, οι πολίτες ήταν ευλόγως αγανακτισμένοι, με έναν ΕΦΚΑ σε κατάσταση πλήρους αποδιοργάνωσης.

Από τότε ξεκίνησε μία μεγάλη προσπάθεια οριοθέτησης του προβλήματος και παραγωγής πολιτικών ικανών να το αντιμετωπίσουν οριστικά, με γνώμονα τις ανάγκες των ασφαλισμένων. Στην προσπάθεια αυτή:

· Συγκροτήθηκε ειδική ομάδα έργου για την αποκλιμάκωση των εκκρεμών συντάξεων.

· Υλοποιήθηκαν, σε συνεργασία με την ΗΔΙΚΑ και τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σημαντικές αυτοματοποιήσεις για την έκδοση των συντάξεων Δημοσίου.

· Υλοποιήθηκαν κομβικές για τον Φορέα νομοθετικές μεταρρυθμίσεις, όπως η θέσπιση των συντάξεων fast track (μέσος χρόνος έκδοσης λιγότερο από 3 μήνες), η εφαρμογή της προκαταβολής σύνταξης (πάνω από 100.000 ωφελούμενοι) και η δημιουργία του θεσμού των πιστοποιημένων λογιστών και δικηγόρων (έκδοση σύνταξης ακόμα και σε 60 ημέρες).

· Τέθηκε σε λειτουργία ο ηλεκτρονικός Πύργος Ελέγχου για την παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο του συνόλου των εκκρεμοτήτων σε κάθε διεύθυνση και περιφερειακή ενότητα.

· Ψηφιοποιήθηκε το σύνολο των νέων αιτήσεων συνταξιοδότησης.

· Υλοποιήθηκαν, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σημαντικές αυτοματοποιήσεις για την έκδοση των συντάξεων Δημοσίου.

· Δόθηκε προτεραιότητα στην εκκαθάριση προβληματικών τ. Ταμείων.

· Δημιουργήθηκαν Ενιαία Κέντρα Απονομών σε όλη την Ελλάδα.

· Οι εργαζόμενοι ενισχύθηκαν με 3.000 σύγχρονους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, επιβραβεύθηκαν μέσα από ένα νέο – διευρυμένο ως προς τους δικαιούχους- σύστημα bonus και λειτούργησαν κάτω από συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και πλαίσιο επίτευξης εβδομαδιαίων στόχων.

· Τέθηκαν σε λειτουργία το Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας για την άμεση επικοινωνία των υπαλλήλων με τους εν αναμονή συνταξιούχους, τα Ψηφιακά ΚΕΠΑ για την ψηφιοποίηση της διαδικασίας πιστοποίησης αναπηρίας, η υπηρεσία myEFKAlive, 35 νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες και ο ενιαίος αριθμός εξυπηρέτησης 1555 που βελτίωσαν σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης των 6,5 εκατομμυρίων ασφαλισμένων.

Οι παραπάνω πολιτικές απέφεραν σταδιακά το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα και σήμερα ο e-ΕΦΚΑ διαθέτει ένα νέο ολοκληρωμένο μηχανισμό απονομής κύριων συντάξεων, απαλλαγμένο από τις παθογένειες του παρελθόντος και ικανό να δίνει συντάξεις στους πολίτες χωρίς τις πολύμηνες καθυστερήσεις του παρελθόντος. Συγκεκριμένα:

· Μέσα στους τελευταίους 22 μήνες εκδόθηκαν πάνω από 470.000 συντάξεις, το 1/6 δηλαδή του συνόλου των εν ενεργεία συνταξιούχων.

· Ολοκληρώθηκε η εκκαθάριση του συνόλου των εκκρεμών συντάξεων των ετών 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 και 2021. Τονίζεται πως απομένουν 9.500 εξαιρετικά προβληματικές περιπτώσεις προ του 2021, όπου στη πλειονότητα τους η καθυστέρηση οφείλεται σε υπαιτιότητα του ασφαλισμένου (εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις, οφειλές άνω των ορίων που δεν έχουν ρυθμιστεί, απουσία ιατρικής γνωμάτευσης κλπ). Η πλειονότητα των περιπτώσεων αυτών κρίνονται ως ανελαστικές και αναμένεται να εκδοθούν απορριπτικές αποφάσεις.

· Έχει ήδη εκκαθαριστεί ήδη 85% των αιτήσεων του 2022.

· Οι οφειλές της Πολιτείας σε καθυστερούμενες συντάξεις, από 487 εκατομμύρια ευρώ το καλοκαίρι του 2019 έχουν σήμερα πρακτικά μηδενιστεί.

· Ο e-ΕΦΚΑ εκδίδει πλέον πάνω 1.250 συντάξεις την ημέρα, ενώ το 2019 δεν ξεπερνούσε τις 500 απονομές.

· Ο μέσος χρόνος έκδοσης των νέων συντάξεων του 2022 είναι λιγότερο από 2 μήνες, ενώ ο μέσος χρόνος έκδοσης μιας σύνταξης το 2019 ξεπερνούσε τους 18 μήνες.

Όλες οι παραπάνω μεταρρυθμίσεις υλοποιήθηκαν με 900 λιγότερους υπαλλήλους. Μαζί με το αποτελεσματικό management, δόθηκαν και σημαντικά κίνητρα, ψηφιακά εργαλεία και σύγχρονος εξοπλισμός στους υπαλλήλους προκειμένου να αυξήσουν σημαντικά την απόδοση τους και να φτάσουμε στο σημερινό αποτέλεσμα.

Η ολοκλήρωση της εκκαθάρισης των κύριων συντάξεων δίνει τη θέση της στην εκκαθάριση και των ληξιπρόθεσμων επικουρικών και εφάπαξ το επόμενο διάστημα. Ήδη μάλιστα παρατηρείται σημαντική βελτίωση στην αποκλιμάκωση των εκκρεμών επικουρικών. Το σχέδιο που υλοποιείται περιλαμβάνει:

- Δημιουργία Πύργου Ελέγχου για την παρακολούθηση των εκκρεμοτήτων σε όλη την Ελλάδα.

- Μετακίνηση υπαλλήλων από τα κέντρα απονομής κύριων συντάξεων στα αντίστοιχα των επικουρικών και των εφάπαξ.

- Ενεργοποίηση διαδικασίας fast track και για τις επικουρικές.

- Έμφαση στα προβληματικά παλαιά Ταμεία επικουρικών.

- Υλοποίηση αυτοματοποιήσεων για τις επικουρικές και εφάπαξ δημοσίου.

Και αυτό το πρόβλημα αναμένεται να έχει αντιμετωπιστεί οριστικά μέσα στους επόμενους μήνες.

capital.gr