Συνωστισμός στα εμπορευματικά τρένα παρατηρείται στα βόρεια σύνορα της χώρας, λόγω της διακοπής λειτουργίας του δικτύου στην Ελλάδα, που εξαιτίας του σιδηροδρομικού δυστυχήματος θα επαναλειτουργήσει όταν καταστεί απόλυτα ασφαλές.
Αν και οι 57 ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν στο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη δεν κοστολογούνται και η όποια οικονομική επιβάρυνση των εμπορευματικών μεταφορών έρχεται σε δεύτερη μοίρα, η ανησυχία και ο προβληματισμός της εφοδιαστικής αλυσίδας για την επόμενη ημέρα είναι έκδηλος. Ταυτόχρονα το βάρος για τους εργαζόμενους που χρησιμοποιούν τρένα και προαστιακό προκειμένου να μετακινηθούν στην εργασία τους αρχίζει να γίνεται δυσβάστακτο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στην Θεσσαλονίκη παραμένουν τουλάχιστον επτά εμπορευματικές αμαξοστοιχίες με χημικά, βενζίνη και εμπορεύματα πάσης φύσεως προς εξαγωγή, ενώ άγνωστος είναι ο αριθμός των αμαξοστοιχιών που είναι εγκλωβισμένος σε Αλεξανδρούπολη, Αθήνα και Πειραιά. Επίσης σύμφωνα με πληροφορίες, άγνωστος είναι και ο αριθμός των αμαξοστοιχιών που βρίσκονται “παρκαρισμένες” σε Σκόπια και Σερβία.
Ήδη έχει συγκεντρωθεί μεγάλος όγκος εμπορευμάτων, τα οποία οι εταιρείες και κυρίως η Cosco δεν μπορούν να διοχετεύσουν στα σημεία προορισμού. Στο πλαίσιο αυτό, φέρονται να επεξεργάζονται εναλλακτικές λύσεις για την αποσυμφόρηση του Terminal και την ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, με κόστος όμως το οποίο φτάνει και το 30%.
Υπενθυμίζεται πως τα σωματεία των σιδηροδρομικών συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους, τονίζοντας ότι δίνουν μάχη για την ασφαλή κυκλοφορία των τρένων αλλά και για να λάμψει η αλήθεια και να βρεθούν οι ένοχοι του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος, όσο ψηλά κι αν βρίσκονται.
Το στοίχημα πάντως, τόσο για τον ΟΣΕ, όσο και για τη Hellenic Train, για άμεση επαναφορά της εμπορευματικής λειτουργίας στο δίκτυο είναι μεγάλο, καθώς, όπως αναφέρουν στελέχη των logistics, τα εμπορεύματα θα βρουν άλλους διαδρόμου. Όσο η γραμμή παραμένει κλειστή, εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, το λιμάνι του Πειραιά και η Ελλάδα χάνουν τον κομβικό τους ρόλο ως hub προς την Κεντρική Ευρώπη και τα Βαλκάνια. Επίσης, επηρεάζεται η εφοδιαστική αλυσίδα της Ελλάδας.
Σε πρώτη φάση υπάρχουν σκέψεις αφενός να γίνει παράκαμψη της Λάρισας με φορτηγά προς τη Βόρεια Ελλάδα και αφετέρου να φεύγουν τα κοντέινερ από τον Πειραιά με μικρότερης χωρητικότητας container vessels προς το Κόπερ της Κροατίας.
Ωστόσο από την όλη κατάσταση Cosco και ΣΕΠ ΑΕ δέχονται την μεγαλύτερη πίεση για συμφωνίες που έχει συνάψει και ενδεχόμενες ρήτρες που έχουν υπογράψει για την διακίνηση κουτιών σιδηροδρομικώς που φθάνουν στο λιμάνι του Πειραιά από την Ασία. Το λιμάνι του Πειραιά έχει αποκοπεί από τη Βόρεια Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την κεντρική και ανατολική Ευρώπη προς Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Αυστρία μέσω Σερβίας, αλλά και μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας, όπου έστελνε αλλά και παρελάμβανε εμπορευματοκιβώτια /εμπορεύματα.
Στο λιμάνι του Πειραιά η Cosco κρατάει στάση αναμονής περιμένοντας να δει πώς θα κινηθεί η κυβέρνηση καθώς το προσεχές διάστημα θα εξειδικευτούν τα μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΕΒΕΠ, στις γραμμές του ΟΣΕ διακινείται κατά μέσο όρο ημερησίως φορτίο που αναλογεί σε 30 φορτηγά στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και άλλα 30 φορτηγά στην αντίστροφη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αθήνα.
Aναφορικά με τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, πέρυσι σημειώθηκε αύξηση κατά 2,2%, από 461 χιλ. TEUs, σε 471 χιλ. TEUs το 2022 εκ των οποίων 8.000 TEUs μεταφέρθηκαν σιδηροδρομικώς μεταξύ Θεσσαλονίκης και Σόφιας.
Κατά την ίδια περίοδο, οι ποσότητες συμβατικού φορτίου που διακινήθηκαν από τον ΟΛΘ στη Βουλγαρία αυξήθηκαν σημαντικά κατά 13,3%, από 3.741 χιλ. τόνους σε 4.236 χιλ. τόνους αντίστοιχα, αύξηση οφειλόμενη κυρίως σε διακίνηση νικελίου και κάρβουνου.
Τα τρένα που διακινήθηκαν, από το Ικόνιο προς το εξωτερικό, παρουσίασαν αύξηση κατά 24%, όπως επίσης τα τρένα προς Ικόνιο από το εξωτερικό παρουσίασαν αύξηση κατά 22%.
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της PEARL, η εταιρεία δρομολόγησε ετησίως 1.400 τρένα, από 1.297 τρένα και 749 τρένα την προηγούμενη τριετία μεταφέροντας 102,7 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, 92,2 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια και 44,5 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια αντίστοιχα.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία που είχαν δημοσιευτεί στην Επιχειρηματική Ανασκόπηση Υποδομών και Μεταφορών (Infrastructure & Transport Review) το 2019 δρομολογήθηκαν από το λιμένα Νέου Ικονίου 428 τρένα (29.468 teus) και 436 τρένα προς το λιμένα Νέου Ικονίου (24.415 teus), έναντι 365 τρένων (24.897 teus) και 332 τρένων (18.190 teus) αντίστοιχα. Οι εξαγωγές σε ετήσια βάση ανέρχονται σε 55.000 εμπορευματοκιβώτια με σχεδόν 700 εμπορευματικά δρομολόγια της Hellenic Train που εξυπηρετεί την Cosco και οι εισαγωγές σε περίπου 35.000 «κουτιά».
naftemporiki.gr - Φάνης Ζώης