Στις πρώτες εβδομάδες του καλοκαιριού, αφού υπάρχει πίεση χρόνου λόγω της ένταξης στο Ταμείο Ανάκαμψης, αναμένεται να προχωρήσει ο διαγωνισμός, με πρόσκληση στις εταιρείες της 7ης τάξης του εργοληπτικού πτυχίου, για τα έργα αποκατάστασης του οδικού δικτύου της Θεσσαλίας, αλλά και της Φθιώτιδας και της Εύβοιας από τις θεομηνίες της περασμένης χρονιάς.

Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υποστηρίζουν πως τα έργα, συνολικού ύψους κοντά στα 900 εκατ. ευρώ, θα ανατεθούν μέσω του διαγωνισμού σε τέσσερις εταιρείες/κοινοπραξίες ώστε να είναι ευκολότερη η διαχείριση σε σύγκριση με τον τεμαχισμό τους σε πλήθος μικρών εργολαβιών.

Μάλιστα ο φάκελος, με την αναλυτική περιγραφή κάθε έργου, έχει κλείσει, μετά από πλήθος επισκέψεων του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου, στη Θεσσαλία. Όπως υποστηρίζουν στην κυβέρνηση, οι δήμαρχοι της Θεσσαλίας εξακολουθούν να παρουσιάζουν νέα μικρά οδικά έργα και ζημιές που πρέπει να αποκατασταθούν αλλά πλέον ενημερώνονται πως πρέπει να αναζητήσουν άλλους τρόπους χρηματοδότησης.

Ο φάκελος για το Ταμείο Ανάκαμψης έκλεισε και δε μπορεί να ανοιγοκλείνει, αφού τα χρονικά περιθώρια είναι ασφυκτικά. Στο υπουργείο ευελπιστούν, πάντως, πως θα εισακουστούν οι φωνές κρατών – μελών της Ε.Ε. που ζητούν παράταση του Ταμείου Ανάκαμψης.

Η κυβέρνηση επιδιώκει να λάβει συνολικά περί τα 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την αποκατάσταση του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου, κυρίως στη Θεσσαλία. Όμως στο υπουργείο έχουν κατανοήσει πως ούτε ο ΟΣΕ, στη σημερινή κατάσταση απαξίωσης, ούτε η ΕΡΓΟΣΕ, που έχει μπλέξει με δικαστικές υποθέσεις με επίκεντρο τη σύμβαση 717, μπορούν να προχωρήσουν τα επείγοντα έργα αποκατάστασης στο κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα. Όλα δείχνουν πως θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση ώστε τα σιδηροδρομικά έργα να προχωρήσουν από το ίδιο το υπουργείο.

Σύντομα πρόκειται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τον μελετητή ο οποίος θα αναλάβει να συντάξει τις προδιαγραφές της διαδικασίας πρόσληψης του διεθνούς τεχνικού συμβούλου του ΟΣΕ. Ο τελευταίος θα αναλάβει στην ουσία να συνδιοικεί τον ΟΣΕ, να μεταφέρει διεθνή τεχνογνωσία στη συντήρηση και διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου, κ.α. Μόνο έτσι θεωρούν στην κυβέρνηση πως μπορεί να σταματήσει το σπιράλ θανάτου στο οποίο έχει μπει εδώ και χρόνια ο ΟΣΕ.

Παράλληλα θα προχωρήσει η ενοποίηση ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και του τομέα τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ. Πρόκειται για συγχώνευση που δεν θεωρείται καθόλου εύκολη, με δεδομένες και τις αντιστάσεις που υπάρχουν εντός των δύο πρώτων οργανισμών.

Στην κυβέρνηση εμφανίζονται να έχουν σηκώσει τα χέρια ψηλά για τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τη βασική πύλη της χώρας προς τη Δύση, το λιμάνι της Πάτρας. Η δημοτική αρχή της Πάτρας επιμένει στο σχέδιο υπογειοποίησης της γραμμής από τον Καστελλόκαμπο μέχρι το λιμάνι της πόλης, έργο με πολύ μεγάλο κόστος που δύσκολα θα εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία καλείται να το χρηματοδοτήσει.

Μηχανικοί που παρακολουθούν τον σχεδιασμό υποστηρίζουν πως ακόμα και η μερική υπογειοποίηση που έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση είναι δύσκολο να υλοποιηθεί και παραπέμπουν στα ζητήματα που ανέκυψαν με τη σήραγγα Σεπολίων. Μετά την τραγωδία των Τεμπών, το ενδιαφέρον των Βρυξελλών έχει μετακινηθεί αλλού, όμως δεν ξεχνούν πως όρος χρηματοδότησης του τμήματος Αθήνα – Πάτρα είναι η σύνδεση με το λιμάνι.

Η επέκταση της Κύμης και τα άλλα έργα

Προσωπικό είναι το ενδιαφέρον του πρωθυπουργού ώστε να προχωρήσει η αναζήτηση των περισσότερων από 400 εκατ. ευρώ που χρειάζονται για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Αττική Οδό. Το έργο θεωρείται κρισιμότατο για τη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος του Λεκανοπεδίου καθώς καταγράφεται καθημερινή κυκλοφοριακή συμφόρηση σε Αττική Οδό και τμήμα του Κηφισού. Η επέκταση σχεδιάζεται σχεδόν μισό αιώνα, η προηγούμενη κυβέρνηση προκήρυξε διαγωνισμό και υπάρχει ήδη μειοδότης, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat.

Εκτός από την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, η κυβέρνηση θα προχωρήσει άμεσα και στην προώθηση έργων ύδρευσης που είχαν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης αλλά απεντάχθηκαν επειδή ήταν δύσκολο να υλοποιηθούν μέχρι το τέλος του 2025, λόγω απαλλοτριώσεων, κ.λπ.

Ένα από αυτά είναι το Φράγμα Τσικνιά στη Λέσβο, προϋπολογισμού 104 εκατ. ευρώ, στο οποίο είχε μειοδοτήσει η ΑΚΤΩΡ του ομίλου Intrakat το οποίο ανακοινώθηκε πως προχωράει, κατά τη χθεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού. Προχωράει, επίσης, η ύδρευση των περιοχών Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας, ένα μεγάλο έργο ύψους 140 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του δικτύου μεταφοράς πόσιμου νερού στις τρεις περιοχές. Στον διαγωνισμό είχε μειοδοτήσει η ΤΕΡΝΑ.

Φώτης Κόλλιας (energygame.gr)