Με την κλήτευση του πρώην υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών Κωστή Χατζηδάκη (2007-2009) και του πρώην υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρη Ρέππα (2009-2011) επαναλαμβάνεται, μετά την εορταστική περίοδο, η εξέταση μαρτύρων, από την εξεταστική επιτροπή «για τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών».
Χατζηδάκης και Ρέππας θα κληθούν προς εξέταση την Τρίτη 9 Ιανουαρίου. Την επόμενη μέρα, Τετάρτη 10 Ιανουαρίου, θα κληθούν ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδης (2013-2015) και ο πρόεδρος/διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Π. Θεοφανόπουλος, ενώ την Πέμπτη 11 Ιανουαρίου, ο πρόεδρος/διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (2010-2015) Θ. Ζηλιασκόπουλος και ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (2011-2016), Β. Τσιαμάντης.
Κατά τη σημερινή (20/12) συνεδρίαση της εξεταστικής επιτροπής, στην οποία προσήλθε ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ (2005-2008), Νικόλαος Κούρεντας, ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος μαρτύρων, που σχετίζονταν με την περίοδο 1997-2004.
Κούρεντας: Σωρεία λαθών οδήγησε στο δυστύχημα
Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ είχε πει ότι ο σιδηρόδρομος είναι το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς, επειδή δεν εξαρτάται από ένα μόνο άνθρωπο.
Ερωτηθείς για το δυστύχημα των Τεμπών, σημείωσε ότι πρέπει ταυτοχρόνως να κάνουν λάθος δύο, τρεις, τέσσερις άνθρωποι για να γίνει μετωπική σύγκρουση. «Δεν γίνεται (μετωπική) από λάθος ενός ανθρώπου. Σε αυτό που έγινε στα Τέμπη, δεν πρέπει να τηρήθηκε ο κανονισμός κυκλοφορίας».
Ο Νικόλαος Κούρεντας κλήθηκε να εκφέρει γνώμη και για τα νέα συστήματα ασφαλείας, που θα έπρεπε να λειτουργούν.
«Εκείνο που ξέρω είναι ότι εάν τηρείται ο Κανονισμός Κυκλοφορίας, είτε δουλεύει είτε όχι το ECTS, και γίνουν οι (πρέπουσες) ενέργειες, δυστύχημα δεν γίνεται. Εάν δουλέψουν όλοι σωστά, δεν θα έχουμε δυστύχημα [..] Την τεχνολογία τη χειρίζονται οι άνθρωποι», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ.
Σε ερώτηση της βουλευτού της Νέας Δημοκρατίας, Κατερίνας Παπακώστα, εάν πιστεύει πως ήταν καθοριστικός ο ανθρώπινος παράγοντας απάντησε: «Βεβαίως το πιστεύω».
«Πιστεύω ότι η περίοδος των μνημονίων, κατά την οποία σταμάτησε η συντήρηση, έχει αφήσει μεγάλα αποτυπώματα», δήλωσε ο κ. Κούρεντας στη συνέχεια, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, Νίκου Καραθανασόπουλου, για την σημερινή εικόνα των σιδηροδρόμων.
Τέλος, σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, «εάν επί των ημερών σας, συνέβαινε το δυστύχημα θα πηγαίνατε άμεσα να μπαζώσετε το χώρο της σύγκρουσης;», είπε ότι «θα ακολουθούσα τις εντολές των αρμοδίων. Εάν ήμουν εγώ αρμόδιος, δεν θα πείραζα τίποτα», σημείωσε ωστόσο ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ.
Πολιτική κόντρα για τον κατάλογο των μαρτύρων
Η εξεταστική επιτροπή αποφάσισε, κατά πλειοψηφία, τον βασικό κατάλογο μαρτύρων που πρέπει να προσέλθουν για κατάθεση για το υπόλοιπο διάστημα εξέτασης της υπόθεσης, δηλαδή από το 2005 έως το 2023, οπότε και σημειώθηκε η φονική σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη με 57 νεκρούς.
Η πρόταση της πλειοψηφίας στην επιτροπή, η οποία διατυπώθηκε από τον βουλευτή της ΝΔ, Λάζαρο Τσαβδαρίδη, περιέλαβε 35 πρόσωπα, από συγκεκριμένες κατηγορίες μαρτύρων: υπουργούς, διοικήσεις ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, πραγματογνώμονες, εκπροσώπους από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, από τη Νομική Υπηρεσία της ΕΡΓΟΣΕ, από τη διεύθυνση Έργων της ΕΡΓΟΣΕ, εκπροσώπους των αναδόχων, συγγενείς θυμάτων, συνδικαλιστές και την Εθνική Αρχή Διαφάνειας.
Κατά τη σχετική συζήτηση, η πλειοψηφία τόνισε ότι ο κατάλογος είναι «δυναμικός», και ότι «μπορούμε να προσθέσουμε και άλλους μάρτυρες εάν χρειαστεί», ενώ αποδέχθηκε δύο ακόμα μάρτυρες, πέραν της αρχικής πρότασή της και, συγκεκριμένα, τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό και τον πρώην υπουργό Υγείας, Θάνο Πλεύρη. Την πρόταση καταψήφισαν οι βουλευτές των κομμάτων της αντιπολίτευσης.
Απουσία κρίσιμων μαρτύρων καταγγέλλουν τα κόμματα
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βασίλης Κόκκαλης, ανέφερε ότι καταψήφισε την πρόταση της πλειοψηφίας, επειδή απουσίαζαν από τον κατάλογο οι χειριστές των συστημάτων ασφαλείας Καστρινάκης και Τερεζάκης, ο εκπρόσωπος των μηχανοδηγών κ. Γενηδούνιας, που «προειδοποιούσε» για κενά ασφαλείας και για θύματα, ο επικεφαλής του συντονιστικού οργάνου Πολιτικής Προστασίας κ. Τριαντόπουλος, η κυρία Κολιοπάνου, που ενέκρινε την «παράνομη» μετάταξη του σταθμάρχη, καθώς και ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φ. Τσαλίδης, που υπέγραψε μνημόνιο με τον Κώστα Καραμανλή για την τοποθέτηση του συστήματος ECTS, το οποίο ωστόσο «απουσίαζε» από την τελική σύμβαση.
Εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, η Μιλένα Αποστολάκη τόνισε χαρακτηριστικά πως «δεν είναι δυνατόν να εξετάζουμε πρόσωπα που γνώριζαν τα του ΟΣΕ προ εικοσαετίας, και να μην καλούμε τον πρώην πρόεδρο του ΟΣΕ, Κ. Σπηλιόπουλο (2019-2020), ο οποίος, παραιτούμενος, είχε ενημερώσει τον κ. Καραμανλή για τα προβλήματα του Οργανισμού».
Τέλος, ο βουλευτής του ΚΚΕ, Νίκος Καραθανασόπουλος, σημείωσε πως, από την έως τώρα εξέταση μαρτύρων, αναδείχθηκε το πρόβλημα της ασφάλειας λόγω της ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ, ενώ αναφέρθηκε, όπως και οι υπόλοιποι βουλευτές της αντιπολίτευσης, σε ελλείψεις στον κατάλογο των μαρτύρων που κατέθεσε η Νέα Δημοκρατία.
in.gr