Με κάθε τρόπο προσπαθούν να σταθούν στα πόδια τους οι έμποροι εν μέσω δεινής οικονομικής κρίσης. Οι επαγγελματίες κάνουν συνεχώς εκπτώσεις και προσφορές στα είδη τους, μετακινούν τα καταστήματά τους, ενώ τώρα ρίχνονται και στο ηλεκτρονικό εμπόριο παράλληλα με τη διατήρηση των μαγαζιών τους.
Η ετήσια έκθεση για τα οικονομικά του λιανικού εμπορίου της Γενικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας που δημοσιεύτηκε πρόσφατα δεν ανταποκρίνεται στα τοπικά δεδομένα.
Η έκθεση έδειχνε ότι ο τζίρος του λιανικού εμπορίου αυξήθηκε κατά 2,1%. Όμως, η πραγματικότητα δεν είναι αυτή. Ο κ. Οντόπουλος λέει ότι αυτή η αύξηση του τζίρου αφορά μόνο στα μεγάλα καταστήματα όπου πλέον μετατοπίζονται τα περισσότερα κέρδη του εμπορικού κόσμου.
Το 2018 ήταν η χειρότερη χρονιά για τα εμπορικά καταστήματα του Βόλου από την έναρξη της οικονομικής κρίσης, ενώ το τρέχον έτος ξεκίνησε με αρνητικούς οιωνούς και συγκεκριμένα πτώση ύψους περίπου 30% σε σχέση με πέρυσι. «Μεγάλες αλυσίδες πλέον φεύγουν.
Στην αγορά υπάρχει σημαντική κινητικότητα. Αν συνεχιστεί η παρούσα κατάσταση, θα μετρήσουμε πολύ περισσότερο λουκέτα από ότι στο παρελθόν», αναφέρει χαρακτηριστικά και τονίζει ότι οι επαγγελματίες προσπαθούν με κάθε τρόπο να σταθούν στα πόδια τους και στο πλαίσιο αυτό στρέφονται σήμερα και στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
«Το ηλεκτρονικό εμπόριο ξεφεύγει από τα στενά όρια της εμπορικής αγοράς. Το δυνητικό πελατολόγιο ανοίγει πάρα πολύ. Έχεις την ευκαιρία να πάρεις μερίδιο από την ηλεκτρονική αγορά όπου τα πράγματα ακόμη δεν έχουν δραστηριοποιηθεί έντονα», τονίζει ο ίδιος.
Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ μίλησε με επαγγελματίες του κλάδου που έχουν δραστηριοποιηθεί στον χώρο και επικοινωνεί την εμπειρία τους. Ο κ. Νίκος Σοφιάδης που διατηρεί κατάστημα με υλικά και εργαλεία για πλέξιμο, ράψιμο κέντημα στον Βόλο, μετρά θετικά αποτελέσματα. «Εμείς ξεκινήσαμε έχοντας μία ιστοσελίδα στο διαδίκτυο. Λόγω της γεωγραφικής θέσης της πόλης μας καταναλωτές μας από το Ανατολικό Πήλιο ή από τα νησιά των Β. Σποράδων δεν μπορούσαν να επαναλάβουν παραγγελίες καθώς ήταν και δύσκολο να συνεννοηθείς από το τηλέφωνο.
Σιγα - σιγά όμως είδαμε ότι μπορούσαμε να μπούμε στο ηλεκτρονικό εμπόριο και να στέλνουμε και τα πράγματα. Υπήρχε ανταπόκριση», περιγράφει ο ίδιος. Ο κ. Σοφιάδης έστησε e-shop πριν από περίπου πέντε χρόνια και τελικά η ανταπόκριση που είχε δεν ήταν μόνο από το Ανατολικό Πήλιο και τις Β. Σποράδες, αλλά και από ολόκληρη την Ελλάδα και το εξωτερικό.
«Αρχισαν να έρχονται παραγγελίες από Κρήτη, Χαλκιδική ακόμη και από Εβρο. Αυτό μας ανάγκασε να προχωρήσουμε στην αρχή πιο ερασιτεχνικά βγάζοντας φωτογραφίες μόνοι μας και με προσωπική ενασχόληση σε ώρες που μπορούσαμε. Δεν υπήρχαν και από τις εταιρείες ακόμη φωτογραφίες ή χρωματολόγια ικανά να ανταποκριθούν στην εικόνα του υπολογιστή, ώστε να μπορεί να τα δει με ακρίβεια ο ενδιαφερόμενος.
Στην πορεία όμως, αναγκαστήκαμε και αναβαθμίσαμε δύο φορές την εικόνα του ηλεκτρονικού μας καταστήματος. Ουσιαστικά κάναμε δύο ανακαινίσεις, ενώ ήδη με το e-shop απασχολείται και μία κοπέλα ωρομίσθια, η οποία είναι υπεύθυνη για την αποθήκη», λέει ο ίδιος. Οι τζίροι βέβαια δεν είναι πολύ υψηλοί, αλλά υπάρχει μία συνεχώς αυξανόμενη πορεία προς τα επάνω, μικρή αλλά σταδιακή. «Είναι σαν να έχουμε ένα μαγαζί καινούργιο.
Πρέπει να διασφαλίσεις στους πελάτες σου ότι τα στοιχεία θα έχουν ιδιωτικό απόρρητο, να δουλεύεις με κάρτα, να εκτελείς παραγγελίες. Στο ηλεκτρονικό μας κατάστημα μπαίνει κόσμος όχι μόνο από την Ελλάδα αλλά και Έλληνες που βρίσκονται σε διάφορες χώρες όπως στην Αυστραλία, στη Γερμανία, στην Αμερική. Άλλωστε το e-shop μας που είναι το sofiadis.com.gr έχει μετάφραση σε τρεις γλώσσες δηλαδή στα αγγλικά, τα γερμανικά και τα ελληνικά», προσθέτει ο ίδιος.
Ο εμπορικός κόσμος πρέπει να εκσυγχρονιστεί
Βήμα προς το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει κάνει και η κ. Αθανασία Χαρχαρή που διατηρεί κατάστημα με παπούτσια στον Βόλο. Η ίδια ενημερώνει ότι εδώ και ένα μήνα έχουν στήσει κατάστημα e-shop, το harharisshoes.gr «Ακόμη είναι νωρίς για να έχουμε εικόνα πώς πηγαίνει. Δεν μπορούν να υπάρχουν αποτελέσματα από τη μία στιγμή στην άλλη. Όμως, φαίνεται να περπατάει», λέει η ίδια. Εξάλλου το εμπόριο κατευθύνεται προς τα εκεί.
Η κ. Χαρχαρή λέει ότι τα πάντα προσαρμόζονται στις νέες τεχνολογίες. «Μπορούμε να εξυπηρετήσουμε πλέον περισσότερο απομακρυσμένες περιοχές από τον Βόλο. Ο εμπορικός κόσμος πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις των εποχών», προσθέτει η ίδια.
Κατερίνα Μαρούγκα (Ταχυδρόμος)