Στο σημείο μηδέν βρίσκεται το ζήτημα της ηλεκτροκίνησης Βόλου-Λάρισας, η δημοπράτηση του οποίου ανακοινώνεται σχεδόν κάθε… δύο μήνες, από το 2015.
Πληροφορίες θέλουν την ΕΡΓΟΣΕ να έχει προχωρήσει σε αλλαγή πλεύσης στον σχεδιασμό. Δηλαδή, εξετάζεται η πρόταση το «S» της Νέας Ιωνίας να παραμείνει ως έχει, ενώ η ηλεκτροκίνηση προβλέπει επαναφορά του τρένου στην υπάρχουσα χάραξη Βόλος – Α’ ΒΙΠΕ – Λατομείο, με αναβάθμιση της μετρικής γραμμής.
Οι ενστάσεις που εξετάζονται, αναφέρουν πως χρειάζεται νέα χάραξη με κατασκευή τούνελ, δηλαδή απαλλοτριώσεις και νέες μελέτες, καθώς πρέπει να υπάρξει ξήλωμα της υπάρχουσας μετρικής γραμμής, δηλαδή απαιτείται καινούργια υποδομή.
Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα που εξετάζονται, η κατασκευή γραμμής στα χνάρια της παλαιάς μετρικής είναι απαγορευτική λόγω μεγάλης ανωφέρειας και κλειστών καμπυλών (στροφές).
Έτσι, κάθε κινητικότητα για τη δημοπράτηση του έργου παραμένει ανενεργή.
Στα προβλήματα περιλαμβάνονται οι πολλές δασικές εκτάσεις, που πρέπει να «παρακαμφθούν», το γεγονός ότι χρειάζεται απαλλοτρίωση οικοπέδων και κτημάτων και δεν υπάρχει προϋπολογισμός. Σύμφωνα με στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ εάν γίνει παράκαμψη του «S» δημιουργούνται μεγάλες καμπύλες γραμμής που περιορίζουν την ταχύτητα με συνέπεια την αύξηση του χρόνου διαδρομής.
Ενώ υποτίθεται το έργο βρίσκεται επί τέσσερα χρόνια προ των πυλών της έναρξής του με κατάργηση της γραμμής μέσω Μελισσατίκων, με την κυκλοφορία να γίνεται στα ίχνη της παλαιάς μετρικής γραμμής, μετά τη μετατροπή της σε κανονικού εύρους, στην ίδια ακριβώς χάραξη, με περιορισμό της ταχύτητος μέχρι και 40 χλμ./ώρα, λόγω των καμπυλών της γραμμής και της μορφολογίας του εδάφους, τίποτα δεν προχωρεί και τηρείται σιγή ιχθύος.
Αυτό συμβαίνει γιατί εξετάζεται το μεγάλο κόστος κατασκευής.
«Το έργο πρέπει να δημοπρατηθεί τώρα, χωρίς άλλες καθυστερήσεις. Φτάνει πλέον», δηλώνει ο περιφερειάρχης Κώστας Αγοραστός, που τόνισε στη «Θ» ότι το έργο επιβάλλεται να ξεκινήσει.
Για την ηλεκτροκίνηση, το έργο της παράκαμψης της Νέας Ιωνίας είναι ιδιαίτερα κρίσιμο, διότι θα συμβάλλει στην ομαλή, συνεχή και εύρυθμη ανάπτυξη του δυτικού τομέα της πόλης, στη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος και στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Το κυριότερο όμως είναι ότι με τη λύση της παράκαμψης λιγοστεύουν κατά τέσσερις οι ισόπεδοι κόμβοι – διαβάσεις στη Νέα Ιωνία με αποτέλεσμα τον περιορισμό της πιθανότητας δυστυχημάτων μέσα στην πόλη.
Το έργο της επιλογής της αναβάθμισης της μετρικής γραμμής Βόλου – Α’ ΒΙΠΕ – Λατομείο και η αυτονόητη κατάργηση του «S» εντάσσεται απόλυτα στη λογική των συνδυασμένων μεταφορών που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού μ’ ένα μόνο έργο λύνονται τρία ώριμα προς υλοποίηση έργα πνοής του Βόλου.
Πρόκειται για την παράκαμψη της Νέας Ιωνίας, την ασφαλή και λειτουργική για την πόλη σύνδεση του λιμένα Βόλου με την A’ ΒΙΠΕ και την περιοχή του Λατομείου, καθώς και με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Ιστορικό με παλινωδίες
Όταν ανέλαβε το έργο της ηλεκτροκίνησης ο πρώην υπουργός Υποδομών Χ. Σπίρτζης, το 2015, παρέλαβε έναν σχεδιασμό που χωρίζονταν σε δύο έργα: 1) Ηλεκτροκίνηση Βόλου-Λάρισας με διατήρηση της υφιστάμενης χάραξης, δηλαδή, η σιδηροδρομική γραμμή να περνάει μέσα από τη Νέα Ιωνία και 2) εκσυγχρονισμός της Βιομηχανικής Ζώνης μέσω της αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου.
Και τα δύο αυτά υποέργα που έφεραν τον τίτλο «Ηλεκτροκίνηση Βόλου-Λάρισας», ήταν χωρίς μελέτες.
«Ενοποιήθηκαν» τα δύο αυτά έργα, προχώρησε η νέα χάραξη, καταργώντας το «S», τη χάραξη δηλαδή της σιδηροδρομικής γραμμής μέσα από το πολεοδομικό συγκρότημα Βόλου και Νέας Ιωνίας.
Τα τεύχη του διαγωνισμού με τη νέα χάραξη βρίσκονται επί έναν χρόνο στη διαχειριστική αρχή και αναμένουν την έγκριση ώστε να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός. Η έγκριση αυτή είχε τελική ημερομηνία τις αρχές Σεπτεμβρίου του 2019 και έκτοτε κανείς δεν μιλά για το θέμα.
Κατερίνα Τασσοπούλου (Εφ. Θεσσαλία)