Ολοένα και περισσότερους πολίτες κερδίζει, μέρα με τη μέρα, η νέα μόδα αλλά και τρόπος μετακίνησης που έχει φτάσει και στην Ελλάδα. Τα ηλεκτρικά πατίνια, αποτελούν έναν οικονομικό τρόπο για σύντομες και πάνω από όλα οικονομικές μετακινήσεις ωστόσο τα προβλήματα από την έλλειψη νομοθεσίας δεν είναι αμελητέα. Την ίδια στιγμή, ο νέος φιλικός και πράσινος τρόπος μεταφοράς έχει επισκιαστεί από ατυχήματα που βλέπουν το φως της δημοσιότητας.
Στις 16 Μαρτίου του 2019 στη Θεσσαλονίκη σημειώθηκε το πρώτο επίσημα καταγεγραμμένο τροχαίο με ηλεκτρικό πατίνι όταν ο 16χρονος χειριστής του τραυματίστηκε, ύστερα από σύγκρουση με Ι.Χ. αυτοκίνητο στην Καλαμαριά. Θανάσιμα τραυματίστηκε στις 12 Ιουλίου η 35χρονη youtuber Έμιλι Χάντριτζ στη Μεγάλη Βρετανία όταν, τη στιγμή που οδηγούσε ηλεκτρικό πατίνι, συγκρούστηκε με ένα φορτηγό.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προτείνει σειρά ρυθμίσεων για τη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών, προκειμένου να υπάρξουν κάποιοι βασικοί κανόνες που θα σχετίζονται με τα μέτρα ασφαλείας σε ό,τι αφορά στη λειτουργία τους. Mεταξύ των προτάσεων προς τη νεοσυσταθείσα επιτροπή, που έχει ως αντικείμενο τη διαμόρφωση πλαισίου λειτουργίας των ηλεκτρικών πατινιών αναφέρεται ότι για Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ) οι οδηγοί τους απαγορεύεται να μεταφέρουν επιβάτες στα οχήματά τους και θα πρέπει να είναι πάνω από 15 ετών ή από 12 ετών σε περίπτωση που συνοδεύονται από ενήλικα. Παράλληλα υποχρεούνται να φορούν κράνος το οποίο θα είναι δεμένο.
Τα ΕΠΗΟ κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την ταχύτητα κατασκευής τους σε εκείνα με μέγιστη ταχύτητα τα 6 χλμ./ώρα (θεωρούνται ως πεζοί και μπορούν να κινηθούν ελεύθερα στους χώρους όπου κυκλοφορούν οι πεζοί), εκείνα με μέγιστη ταχύτητα μεταξύ 6 χλμ./ώρα και 25 χλμ./ώρα (θεωρούνται ποδήλατα και επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε οδούς), και σε εκείνα που υπερβαίνουν τα 25 χλμ./ώρα οι οδηγοί των οποίων θα επιβαρύνονται με πρόστιμο 400 ευρώ σε περίπτωση που κυκλοφορούν εκτός χώρων που επιτρέπεται η κυκλοφορία τους. Παράλληλα προβλέπεται ειδική σήμανση για τα ΕΠΗΟ που θα επικολλάται από τον οικονομικό φορέα που το εκδίδει και περιέχει κατ’ ελάχιστο την πλήρη επωνυμία του, τη μέγιστη εκ κατασκευής ταχύτητα του ΕΠΗΟ και τον κωδικό ταυτοποίησης του οχήματος.
Την ανάγκη να διασφαλίζεται η ασφάλεια των αναβατών υπογραμμίζει και ο υπεύθυνος του καταστήματος εμπορίας δικύκλων στον Βόλο «Gatsoulis Bikes» Δημήτρης Καραμέτος. Όπως ανέφερε «τα ηλεκτρικά πατίνια, που απευθύνονται σε ενήλικες, αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χλμ./ώρα, ωστόσο στο εξωτερικό διερευνάται η μείωσή της στα 10-15 χλμ.
Ο χρήστης ορίζει την ταχύτητα του πατινιού, αλλά αν θέλει να φτάσει τη μέγιστη ισχύ στο ηλεκτρικό πατίνι, σε περίπτωση αλλαγής του νόμου, το όριο θα είναι τα 10-15 χλμ. Στα καινούργια μοντέλα η ρύθμιση της ταχύτητας είναι «περασμένη» στο ηλεκτρικό πατίνι και όσοι το χρησιμοποιούν δεν μπορούν να υπερβούν το ανώτατο όριο» ανέφερε.
Ο κ. Καραμέτος σημείωσε ότι η επιλογή του ηλεκτρικού πατινιού γίνεται για μετακίνηση, καθώς είναι πιο ευέλικτο από ένα ποδήλατο και είναι ξεκούραστο, καθώς δεν χρειάζεται κάποιος να κάνει πετάλι. Ένας σημαντικός λόγος αφορά στην ευκολία να το μεταφέρει ο χρήστης, καθώς τα περισσότερα πατίνια είναι αναδιπλούμενα.
Οι αγοραστές είναι κυρίως άνδρες ωστόσο το τελευταίο διάστημα επιλέγουν ηλεκτρικά πατίνια και γυναίκες. Μάλιστα οι αγοραστές δεν είναι μόνο νεαροί, αλλά και άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Η αυτονομία του πατινιού εξαρτάται από το μοντέλο, με τον μέσο όρο να βρίσκεται περίπου στα 20 χλμ., ενώ για την απόσταση απαιτείται φόρτιση περίπου δύο ωρών. «Τα 20 χλμ. είναι μεταβαλλόμενα και η απόσταση εξαρτάται από το βάρος του αναβάτη, από το είδος του δρόμου (αν έχει ανηφόρα), αλλά και από τις καιρικές συνθήκες. Τα ηλεκτρικά πατίνια, όπως και τα ηλεκτρικά ποδήλατα μετριούνται σε ιδανικές συνθήκες με έναν αναβάτη 70 κιλών χωρίς πλευρικούς ανέμους και ανωμαλίες στο οδόστρωμα.
Το κράνος είναι απαραίτητο και στα ηλεκτρικά πατίνια. Είναι θετική η μείωση του ΦΠΑ για να ωθήσει τον κόσμο να φοράει πάντα κράνος στο ποδήλατο, στο πατίνι και στα ηλεκτρικά σκούτερ. Είναι η ασφάλειά μας. Πρέπει και εμείς να γίνουμε Ευρωπαίοι στο θέμα του κράνους. Στο εξωτερικό οι ισχύοντες νόμοι είναι τέτοιοι που επιβάλουν βαριές ποινές αν δεν φοράς κράνος» τόνισε ο κ. Καραμέτος.
Υπογράμμισε πως «πέρα από την πράσινη ανάπτυξη που προωθούν τα ηλεκτρικά πατίνια, πρέπει να προωθηθεί και η ασφάλεια των αναβατών. Εμείς στο κατάστημα όταν πουλάμε ποδήλατο ή πατίνι ρωτάμε τον πελάτη αν έχει κράνος γιατί θέλουμε να βοηθήσουμε σε αυτή την κατεύθυνση» πρόσθεσε και σημείωσε ότι οι τιμές των ηλεκτρικών πατινιών κυμαίνονται από 250 έως 500 ευρώ.

e-thessalia.gr