Ανησυχία και προβληματισμός επικρατούν σε όλους τους κλάδους της οικονομίας και του επιχειρείν, με το τσουνάμι των ανατιμήσεων, που αναμένεται στις τιμές αγαθών και υπηρεσιών, να λειτουργεί ανασταλτικά στην αγορά. Σε κατάσταση αναμονής όλοι οι εμπορικοί κλάδοι στη Μαγνησία, ενώ εκφράζονται φόβοι ότι θα «γονατίσουν» πολλές επιχειρήσεις, αδυνατώντας να αντεπεξέρχονται υπό το βάρος των ανατιμήσεων.
Καταγράφοντας τον παλμό αγωνίας και ανησυχίας στη Μαγνησία, ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ επικοινώνησε με επαγγελματίες και εκπροσώπους φορέων, αποτυπώνοντας τις απόψεις και τους προβληματισμούς τους.
«Οποιαδήποτε ανατίμηση σε βασικά προϊόντα, θα επηρεάσει μακροπρόθεσμα την κίνηση στα εμπορικά καταστήματα, είναι δεδομένο. Οσον αφορά, όμως, στα δικά μας προϊόντα, σημειώθηκαν ήδη ανατιμήσεις το τελευταίο χρονικό διάστημα, τις οποίες μέχρι στιγμής έχουμε απορροφήσει. Οι ανατιμήσεις οφείλονται σε προϊόντα, τα οποία εισάγονται κυρίως από τρίτες χώρες, όπου το κόστος μεταφοράς έχει εξαπλασιαστεί» αναφέρει στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου και Νέας Ιωνίας Απόστολος Οντόπουλος.
Εκφράζοντας φόβους ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις δεν θα είναι σε θέση να απορροφήσουν, στο εγγύς μέλλον, τις ανατιμήσεις, ο πρόεδρος επισημαίνει ότι «είναι δεδομένη η ανησυχία, διότι μειώνεται και άλλο η περίσσεια του εισοδήματος για να καλύπτει κάποιος τις βασικές του ανάγκες. Πληρώνοντας τους λογαριασμούς, αγοράζοντας τρόφιμα για να τραφεί, το ποσό που απομένει είναι μικρότερο για τα εμπορικά καταστήματα, σε σχέση με το παρελθόν. Κατά συνέπεια, τα δικά μας τα είδη έρχονται, αναπόφευκτα, σε δεύτερη μοίρα, σχετικά με την προτεραιότητα που θέτει ο καταναλωτής, οπότε αναπόφευκτα θα επηρεαστούμε αρκετά».
«Ολα είναι ντόμινο»
Εντονα προβληματισμένος εμφανίζεται στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Βόλου Θανάσης Παπαδημόπουλος, υπογραμμίζοντας ότι «όσο ανεβαίνουν οι τιμές, μειώνεται το βιοτικό επίπεδο του κάθε εργαζόμενου. Η κυβέρνηση υποσχέθηκε αύξηση της γενικής συλλογικής σύμβασης από το 2022, αλλά την παίρνει πίσω στο δεκαπλάσιο, με τις ανατιμήσεις αγαθών και υπηρεσιών».
Αναφερόμενος με έκδηλη ανησυχία στο μπαράζ ανατιμήσεων, που αναμένεται, ο Θανάσης Παπαδημόπουλος τονίζει ότι «λειτουργούν σαν ντόμινο. Οσο ακριβαίνει κάποιο είδος, τόσο δυσκολεύονται επαγγελματίες και καταναλωτές να αντεπεξέρχονται. Οι ανατιμήσεις πυροδοτούν αρνητικές εξελίξεις».
Αυξήσεις στο ψωμί
«Αναμενόμενες» χαρακτηρίζει τις ανατιμήσεις ο πρόεδρος του τοπικού σωματείου αρτοποιών Κώστας Τσουράπας. «Φαίνονταν από τον Φεβρουάριο και έφτασαν και στον κλάδο μας, με τις αυξήσεις στην τιμή του αλεύρου. Η τιμή της φραντζόλας από το 1 ευρώ έφτασε το 1,20 και στο μαύρο πολύσπορο ψωμί το 1,40 ευρώ. Οι καταναλωτές ήταν σχεδόν όλοι ενημερωμένοι και περίμεναν τις αυξήσεις, όπως περιμένουν και τις αντίστοιχες, που θα σημειωθούν στο μέλλον και στα υπόλοιπα αγαθά στα μάρκετ» τονίζει ο πρόεδρος.
Καταθέτοντας τον προβληματισμό του, αναφέρει ότι «εφόσον ανέβηκαν η τιμή του πετρελαίου και το κόστος λειτουργίας, ανέβηκαν οι πρώτες ύλες, αναγκαστικά θα αυξηθούν και οι τιμές των προϊόντων. Εφόσον το κόστος μεταφοράς αυξήθηκε, είναι αναμενόμενο ότι θα ανέβουν και οι τιμές. Υπάρχουν τεράστιες πληθωριστικές τάσεις».
Αυξήσεις σημειώνονται στην τιμή του ψωμιού μετά από δέκα και πλέον χρόνια, με τον πρόεδρο να επισημαίνει: «Ας ελπίσουμε ότι δεν θα έχουμε περαιτέρω αύξηση τον επόμενο μήνα. Είναι μεγάλες οι πιέσεις που δεχόμαστε στις τιμές των πρώτων υλών. Είχαμε απορροφήσει όλες τις αυξήσεις, αλλά οι πολύ μεγάλες ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες καθιστούν, πλέον, αδύνατη την απορρόφηση των αυξήσεων από τους αρτοποιούς και αναγκαστικά βαρύνουν τους καταναλωτές».
Προβληματισμός στην αγορά
Ιδιαίτερα προβληματισμένος εμφανίζεται ο Στέφανος Κουτής, συνιδιοκτήτης ζαχαροπλαστείου, ενώ υπογραμμίζει ότι «θα έχει μεγάλη επίπτωση στους καταναλωτές, διότι υποχρεωτικά θα πρέπει να αυξήσουμε τις τιμές. Οι τιμές στις πρώτες ύλες στη ζαχαροπλαστική έχουν εκτοξευθεί ήδη από την περίοδο της καραντίνας, με αποτέλεσμα να μην αντέχουμε άλλο το κόστος. Τα μαγαζιά μας συντηρούνται με «ενέσεις» και με πολλή δουλειά».
Αρνητικό το αποτύπωμα στον κλάδο λόγω των ανατιμήσεων, οι οποίες θα μεταφερθούν αναγκαστικά στους καταναλωτές. «Δεν μπορούμε να σηκώνουμε άλλο το βάρος. Είναι πολύ μεγάλο. Πολύ μεγάλο είναι, παράλληλα, και το κόστος αύξησης στα τιμολόγια της ΔΕΗ. Δεν είναι μόνο οι τιμές των πρώτων υλών, συμπεριλαμβάνεται το κόστος ενέργειας και γενικά όλα αυξάνονται. Είναι μια πολύ δύσκολη χρονική περίοδος» υπογραμμίζει.
Μισοάδειο το καλάθι
Προβληματισμός σε όλους τους κλάδους, συμπεριλαμβανομένων των επιχειρήσεων του επισιτισμού και τα μάρκετ. «Κάθε φορά που σημειώνονται ανατιμήσεις αγαθών, σίγουρα έχουμε επιπτώσεις, γιατί δεν μπορεί να γεμίζει το καλάθι της νοικοκυράς» σημειώνει ο Μάκης Χριστοφορίδης ιδιοκτήτης μάρκετ.
Οπως τονίζει ο ίδιος, οι επιπτώσεις από τις ανατιμήσεις έχουν άμεσο αντίκτυπο στον καταναλωτή, διότι «με τα χρήματα που διαθέτει, θα προμηθεύεται λιγότερα είδη. Στα μάρκετ υπάρχει κίνηση, αλλά θα μπορούσε να είναι καλύτερη».
Γλυκερία Υδραίου (taxydromos)