Σοκ: 7.000 άτομα στον Δήμο Βόλου ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας ή απειλούνται από αυτή. Πρόκειται για άτομα – θύματα της οικονομικής κρίσης, που προηγήθηκε, οι οποίοι δεν κατάφεραν ποτέ να ορθοποδήσουν και έφθασαν στο κατώφλι των κοινωνικών δομών του Δήμου Βόλου να ζητήσουν βοήθεια για να μπορέσουν να επιβιώσουν.
Ο αριθμός, πίσω από τον οποίο κρύβονται προσωπικές και οικογενειακές ιστορίες, αφορά στην τελευταία τριετία και μέχρι τον περασμένο Μάιο. Εκτιμάται ότι το πρόβλημα οξύνθηκε με το ξέσπασμα της πανδημίας, την καραντίνα που ίσχυσε την περασμένη άνοιξη, αλλά και την αύξηση της ανεργίας ακόμη το καλοκαίρι, οπότε μπορεί ο τουρισμός να άνοιξε, όμως ο τουριστικός και επισιτιστικός κλάδος μέτρησε μεγάλες απώλειες. Ενδεχόμενη νέα φτωχοποίηση του πληθυσμού θα φανεί το επόμενο χρονικό διάστημα με την καταγραφή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Βόλου της ΚΕΚΠΑ ΔΙΕΚ των νέων περιστατικών πολιτών που ζήτησαν στήριξη για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της καθημερινότητας.
Τα στοιχεία για τον τρομακτικό αριθμό των ατόμων που βρίσκονται αντιμέτωποι με ακραία φτώχεια προκύπτουν μέσα από τη λειτουργία του Κέντρου Κοινότητας, μιας δομής που σχεδιάστηκε από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ιδρύθηκε στον Δήμο Βόλου μεταξύ άλλων δήμων της χώρας και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Βόλου ξεκίνησε την λειτουργία του το 2017 και αποτελεί σημείο αναφοράς για όλους τους πολίτες που αντιμετωπίζουν κάποιο κοινωνικό πρόβλημα οι ίδιοι ή μέλη της οικογένειάς τους.
Πρώτο σημείο επαφής του πολίτη
Το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου Βόλου, μαζί με τα παραρτήματα Ρομά Αλιβερίου και Αγίας Παρασκευής λειτουργούν ως δομές ανεξάρτητες αλλά συμπληρωματικές της Διεύθυνσης Κοινωνικής Προστασίας του Δήμου Βόλου και εποπτεύονται από αυτή.
Αποτελούν το πρώτο σημείο επαφής του πολίτη με την κοινωνική υπηρεσία του κάθε Δήμου. Από εκεί ο πολίτης ενημερώνεται για όλα τα επιδόματα που δικαιούται, όλους τους φορείς, υπηρεσίες και προγράμματα που του παρέχουν κοινωνική φροντίδα οποιαδήποτε μορφής, σε επίπεδο Δήμου, Περιφέρειας ή επικράτειας. Δίνεται υποστήριξη από εξειδικευμένα στελέχη στην υποβολή αιτημάτων για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα (πρώην ΚΕΑ), το Επίδομα Στέγασης, το Επίδομα Ανασφάλιστων Υπερηλίκων (Βασική Σύνταξη), καθώς επίσης και σε προγράμματα όπως αυτά του Κέντρου Διά Βίου Μάθησης.
Ενημέρωση μέσω κινητού για θέσεις εργασίας
Επιπρόσθετα, από το Γραφείο Απασχόλησης, παρέχονται υπηρεσίες συμβουλευτικής και υποστήριξης σε θέματα απασχόλησης και συγκεκριμένα: πραγματοποιούνται συμβουλευτικές συνεδρίες, οι πολίτες μπορούν να υποβάλλουν αιτήματα για απασχόληση και επαγγελματική κατάρτιση και δίνεται η πρόσβαση στις ηλεκτρονικές εφαρμογές του Ο.Α.Ε.Δ..
Από την τρέχουσα χρονιά οι εγγεγραμμένοι δημότες στο ειδικό μητρώο απασχόλησης του Κέντρου Κοινότητας, έχουν την ευκαιρία να λαμβάνουν πληροφόρηση μέσω του κινητού τους τηλεφώνου για προκηρύξεις θέσεων εργασίας σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο. Η εφαρμογή αυτή, αποτελεί μια καινοτόμα ιδέα που σχεδιάστηκε από στελέχη του Δήμου και στοχεύει στην άμεση, ταχεία και σε μεγάλο αριθμό ταυτόχρονη ενημέρωση των δημοτών.
Σεμινάρια για να ξεφύγουν από τον κίνδυνο της φτώχειας
Επίσης, παρέχεται πληροφόρηση για υπηρεσίες υγείας και δυνατότητα ατομικών ή ομαδικών συνεδριών στο πλαίσιο της προαγωγής υγείας, καθώς και η διοργάνωση εκδηλώσεων με επιμορφωτικό, ενημερωτικό και κοινωνικό περιεχόμενο.
Ηδη έχουν πραγματοποιηθεί δύο ενημερωτικά σεμινάρια που στοχεύουν στην ενημέρωση, ευαισθητοποίηση, ενδυνάμωση των ατόμων για την περαιτέρω κινητοποίησή τους προκειμένου να ξεφύγουν από το κίνδυνο της φτώχειας.
Ευπαθείς ομάδες τα θύματα
Σύμφωνα με στοιχεία του Κέντρου Κοινότητας, την τελευταία τριετία της λειτουργίας τους έχουν εξυπηρετηθεί περισσότεροι από 7.000 πολίτες. Και πρόκειται για δημότες που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες πληθυσμού και κατέστησαν τα πρώτα «θύματα» της οικονομικής κρίσης που δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες.
Πρόκειται για άτομα που βρίσκονται αντιμέτωπα με ακραία φτώχεια και είναι κυρίως μονογονεϊκές οικογένειες, ΑμεΑ, άστεγοι, άνεργοι, μετανάστες, άποροι ηλικιωμένοι και Ρομά.
Ζητούν μάλιστα τη συνδρομή της Πολιτείας για την κάλυψη βασικών βιοποριστικών αναγκών. Τα κοινωνικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν και αναφέρουν στους υπαλλήλους του Κέντρου Κοινότητας αναζητώντας βοήθεια είναι κατά κύριο λόγο η ανεργία, η έλλειψη χρημάτων, η έλλειψη στέγης, προβλήματα διαβίωσης λόγω αναπηρίας ή γήρατος.
Ελένη Χάνου (Ταχυδρόμος)