Η Βρετανία, η σημαντικότερη αγορά μαζί με τη Γερμανία από την οποία η Ελλάδα έλκει ταξιδιώτες, όχι μόνον δεν περιέλαβε ελληνικούς νησιωτικούς προορισμούς στην «πράσινη» λίστα (που απαλλάσσει από την υποχρέωση καραντίνας κατά την επιστροφή), αλλά υποβίβασε και την Πορτογαλία από τους «πράσινους» στους «πορτοκαλί» προορισμούς, ενώ έθεσε και άλλες επτά χώρες (εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης) στην «κόκκινη» λίστα.
Η επόμενη αξιολόγηση είναι στα τέλη Ιουνίου, γεγονός που σημαίνει ότι χάθηκε και ο τρέχων μήνας για τη βρετανική αγορά. Παρά τις προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί από τις δηλώσεις Βρετανών αξιωματούχων τις τελευταίες εβδομάδες, μεταξύ των οποίων και της Βρετανίδας πρέσβειρας στην «Κ», η βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε να αποθαρρύνει ακόμα περισσότερο τα ταξίδια υπό την ανησυχία μιας υποτροπής στην πανδημία. Οι αποφάσεις αυτές προκαλούν ήδη θύελλα αντιδράσεων από μεγάλες βρετανικές αεροπορικές επιχειρήσεις και ταξιδιωτικά γραφεία, που ενώ περίμεναν χαλάρωση έλαβαν περιορισμούς.
Οι Βρετανοί επιτρέπεται να ταξιδεύουν στο εξωτερικό αλλά όταν επιστρέφουν από προορισμούς που δεν βρίσκονται στην «πράσινη» λίστα  υποχρεούνται σε καραντίνα κατ’ ελάχιστον 5 και συνήθως 10 ημερών. Κάτι που αυτονόητα ισοδυναμεί με απόλυτο σχεδόν απαγορευτικό για τα ταξίδια σε αυτούς τους προορισμούς. Η βρετανική αγορά είναι η δεύτερη σημαντικότερη για τον ελληνικό τουρισμό μετά τη Γερμανία, καθώς από εκεί η χώρα μας προσείλκυσε 3,5 εκατομμύρια ταξιδιώτες το 2019 και ένα εκατομμύριο πέρυσι, που έφεραν εισπράξεις 2,5 δισ. το 2019 και 749 εκατ. το 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί πως στο διεθνές αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» τον Μάιο και τον Απρίλιο σημειώνεται μια αξιοπρόσεκτη αύξηση των διεθνών αφίξεων σε σχέση, βέβαια, με τους «νεκρούς» για τα ταξίδια αντίστοιχους μήνες του 2020.
Η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου κατά τον Μάιο επηρεάστηκε από την COVID-19 και τις επιπτώσεις της στα αεροπορικά ταξίδια, με την επιβατική κίνηση του αεροδρομίου να εμφανίζεται μειωμένη κατά 74,7% σε σχέση με την κίνηση του 2019, αλλά αυξημένη κατά 588% από τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Ομως, το αποτέλεσμα αυτό είναι ενδεικτικό μιας οριακής βελτίωσης σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, η οποία απορρέει από την άρση των περιορισμών μετακινήσεων στις 14 Μαΐου. Συνολικά κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Μαΐου, η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε στο επίπεδο του 1,57 εκατ. επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξεως του 56,2% σε σχέση με πέρυσι.
Ελλειψη διεθνούς συνεργασίας εμποδίζει το άνοιγμα των ταξιδιών
Στις δυσκολίες που παρουσιάζει η διεθνής συνεργασία για την απελευθέρωση των ταξιδιών απέδωσε ο γενικός γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (WTO) Ζουράμπ Πολολικασβίλι τις καθυστερήσεις και τα προβλήματα που εμφανίζει η επανεκκίνηση της διεθνούς ταξιδιωτικής βιομηχανίας.
Απαντώντας σε ερώτηση της «Κ» στο πλαίσιο της 66ης Συνάντησης της Περιφερειακής Επιτροπής για την Ευρώπη του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, ο κ. Πολολικασβίλι υπογράμμισε ότι η καραντίνα πρέπει να πάψει να αποτελεί πια εργαλείο για τις διεθνείς μετακινήσεις και σημείωσε πως ο WTO καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες για τη διευκόλυνση της όλης διαδικασίας, η οποία όμως περιέχει εγγενείς δυσκολίες. Η βασικότερη εξ αυτών είναι η εμπλοκή πολλών διαφορετικών κέντρων λήψης αποφάσεων μέσα στο κάθε κράτος, καθώς εμπλέκονται υγειονομικές Αρχές, υπουργεία Εξωτερικών, υπηρεσίες ασφαλείας, πολιτικής προστασίας κ.λπ., όπως είπε.
Νωρίτερα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την ομιλία του εξήγησε πως «στην Ελλάδα, η βασική μας ανησυχία ήταν να διασφαλίσουμε ότι όταν θα ξανανοίξει ο τουρισμός δεν θα έχουν χαθεί θέσεις εργασίας. Πιστεύω ότι καταφέραμε να επιτύχουμε αυτό τον στόχο μέσω μιας σειράς στοχοθετημένων μέτρων για τη στήριξη του τουρισμού», σημείωσε. Επιπλέον θύμισε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα κατέληξαν «με πρωτόγνωρη ταχύτητα σε μια συμφωνία σχετικά με το ψηφιακό πιστοποιητικό COVID-19, το οποίο είναι τώρα διαθέσιμο, ένα πολύ σημαντικό εργαλείο που επιτρέπει τη διαλειτουργικότητα των βάσεων δεδομένων, και το οποίο εγγυάται ότι όλοι έχουμε στη διάθεσή μας τις απαραίτητες πληροφορίες για να επιτρέψουμε στους ανθρώπους να ταξιδεύουν χωρίς πρόσθετους περιορισμούς».
Ο κ. Πολολικασβίλι εξήρε τις προσπάθειες της Ελλάδας για την επανεκκίνηση του τουρισμού με υπεύθυνο και ασφαλή τρόπο και χαρακτήρισε ιδιαίτερα επιτυχημένο το μοντέλο που εφαρμόζει.
Από την πλευρά του, ο Ελληνας υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης αποκάλυψε ότι συνεχίζονται πυρετώδεις διαβουλεύσεις τόσο σε επίπεδο υγειονομικών επιτροπών όσο και υπουργείου Εξωτερικών με πολλές χώρες, προεξάρχουσας της Βρετανίας.
Οσον αφορά τον αποχαρακτηρισμό ελληνικών νησιών από «πορτοκαλί» σε «πράσινους» προορισμούς, και ακόμα περισσότερο ολόκληρης της επικράτειας, εξέλιξη που εφόσον υλοποιηθεί αναμένεται να ενισχύσει δραστικά τις τουριστικές ροές από το Ηνωμένο Βασίλειο, ο υπουργός εξέφρασε την ελπίδα ότι αυτό θα συμβεί, αλλά απέφυγε να κάνει οποιαδήποτε πρόβλεψη, σημειώνοντας ότι εδώ και τρεις εβδομάδες γίνεται πολλή και μεθοδική δουλειά προκειμένου να έχουν οι αρμόδιες βρετανικές αρχές τα στοιχεία που ζητούν.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την ομιλία του στην 66η ευρωπαϊκή συνάντηση της επιτροπής του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού υπογράμμισε επίσης ότι «η ασφάλεια είναι το πρωταρχικό μας μέλημα και ήμασταν πράγματι στην πρώτη γραμμή μιας σειράς καινοτομιών που μας επέτρεψαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας να διασφαλίσουμε ότι χρησιμοποιούμε όλα τα διαθέσιμα εργαλεία για να κάνουμε τα ταξίδια όσο πιο ασφαλή γίνεται. Φέτος η Ελλάδα ξεκίνησε τη συζήτηση σχετικά με το ψηφιακό πιστοποιητικό COVID τον Ιανουάριο, ακριβώς επειδή περιμέναμε ότι έπρεπε να λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα εκ των προτέρων, ώστε να μπορέσουμε να διασφαλίσουμε πως τα ταξίδια θα συνεχιστούν κανονικά το καλοκαίρι».

Hλίας Μπέλλος (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)