Για την εντονότατη απουσία των Βρετανών τουριστών από τα νησιά των Σποράδων, αλλά και τον προβληματισμό που επικρατεί στους επιχειρηματίες, κάνει λόγο ο κ. Νικόλαος Σαρούκος, προϊστάμενος Ελέγχου, Επιθεωρήσεων και Τουριστικής Ανάπτυξης Θεσσαλίας του υπουργείου Τουρισμού (Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Θεσσαλίας). Ο ίδιος επισημαίνει πως η πληγή μεγαλώνει χρονικά και βαθαίνει οικονομικά, μετά την ανακοίνωση της TUI για επαναδραστηριοποίηση πτήσεων προς ελληνικούς προορισμούς, μετά τις 20 Ιουλίου.
Πέρσι τέτοια εποχή δεν υπήρχε σχεδόν κανείς τουρίστας στα νησιά των Σποράδων, ενώ δειλά-δειλά είχε ανοίξει ο ιστιοπλοϊκός τουρισμός. Ο φετινός Ιούνιος σε σχέση με τον τραγικό περσινό μπορεί να χαρακτηριστεί ως παραμυθένιος. Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. «Αν συγκρίνουμε τον φετινό Ιούνιο με τον Ιούνιο του 2019 ή τον Μάιο του 2019 τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Το έλλειμμα της βρετανικής αγοράς είναι όχι απλά εξόφθαλμο, αποτυπώνεται παντού, στις εξαιρετικά χαμηλές κρατήσεις, στην πολύ χαμηλή κίνηση, στις πολύ συγκρατημένες πια προσδοκίες, οι οποίες δεν επιβεβαιώνονται, στον βαθμό που θα θέλαμε εδώ και αρκετούς μήνες. Ήδη όλο αυτό έχει οδηγήσει τον κόσμο, ιδίως στα νησιά, με πρώτη και καλύτερη τη Σκιάθο, στην οποία υπάρχει ένα τρομερό ποσοστό εξάρτησης από το Ηνωμένο Βασίλειο, αν όχι σε κατήφεια, σίγουρα σε έναν πολύ έντονο προβληματισμό. Κάτι που το βλέπουμε και το εισπράττουμε παντού. Το εισπράττουμε ως απογοήτευση, σε ανέκφραστα πρόσωπα. Όσο και να «ανοιχτούν» οι Σποράδες, το κενό της ασύλληπτα μεγάλης βρετανικής αγοράς καλύπτεται μόνο με νεραϊδόσκονη», τόνισε ο κ. Σαρούκος.
Το κερασάκι στην τούρτα ήρθε με την ανακοίνωση της TUI, ότι νωρίτερα από τις 20 Ιουλίου δεν πρόκειται να υπάρξει επαναδραστηριοποίηση πτήσεων από τη Βρετανία προς ελληνικούς προορισμούς, μεταξύ αυτών και η Σκιάθος. «Δηλαδή η πληγή μεγαλώνει χρονικά και βαθαίνει οικονομικά», εξήγησε ο ίδιος.
Ο προβληματισμός στους επιχειρηματίες των νησιών των Σποράδων είναι έντονος. «Αυτό που ζούμε, είναι μια δεύτερη χρονιά αβεβαιότητας. Η μεγαλύτερη ανασφάλεια αρχίζει από το γεγονός, ότι και πάλι δεν επιβεβαιώνονται κάποιες καλές πρώτες προσδοκίες που είχαμε, με κορωνίδα τη βρετανική αγορά. Υπήρξαν κάποιες ελπίδες, ότι τα πράγματα θα ήταν καλύτερα με τις παραδοσιακές αγορές των Σποράδων. Κάτι το οποίο καλλιεργήθηκε κατά τους ενδιάμεσους μήνες, δεν επιβεβαιώνεται όμως. Η παρουσία των Βρετανών είναι αναιμική έως μηδενική. Οι ελάχιστοι Βρετανοί που κυκλοφορούν στα νησιά, είναι είτε εκείνοι, οι πολλοί λίγοι, οι οποίοι ήρθαν στη Σκιάθο μέσω Αθήνας, είτε είναι ένα κομμάτι, όπου διατηρεί περιουσία στα νησιά», σημείωσε ο προϊστάμενος Ελέγχου, Επιθεωρήσεων και Τουριστικής Ανάπτυξης Θεσσαλίας του υπουργείου Τουρισμού, για να προσθέσει: «Το σημερινό «παρουσιολόγιο» Βρετανών, αλλά και Σκανδιναβών, δημιουργεί το καθόλου θετικό κλίμα τουλάχιστον μεταξύ των επιχειρηματιών».
Σύμφωνα με τον ίδιο, το έλλειμμα Βρετανών και Σκανδιναβών στα νησιά δείχνει πιο έντονη την παρουσία πολιτών από βαλκανικές χώρες. «Και πάλι όμως, αν τα βαπτίσουμε ως ανοίγματα σε
νέες αγορές, δεν μπορεί κάτι τέτοιο να αναπληρώσει τη βρετανική αγορά», επισήμανε.
Τι γίνεται με τη γερμανική αγορά; Ο ίδιος απάντησε πως «γίνονται κάποιες φιλότιμες προσπάθειες, όχι στο πλήθος και την ένταση του 2019, και εκεί όμως κάτω από το προσδοκώμενο. Η γερμανική αγορά έχει δείξει μια ανοδική τάση ενδιαφέροντος, κάτι που επιτρέπει λίγο να χαμογελάσουμε».
Ο ίδιος θεωρεί πως το ότι λείπει η βρετανική αγορά και απουσιάζουν οι τουρίστες από σκανδιναβικές χώρες, δεν σημαίνει ότι θα πρέπει απαραίτητα να στραφείς σε άλλες αγορές, παραβλέποντας τους παραδοσιακούς σου συμμάχους και πελάτες. «Μπορεί κάποιος να θεωρεί σφάλμα την επιμονή σε συγκεκριμένες αγορές, που ελλείψει αυτών, ανακαλύπτεις το κενό που δημιουργούν. Οι Σποράδες έχουν χτίσει μία πολύ καλή πελατειακή και συναισθηματική σχέση με συγκεκριμένες χώρες. Επομένως δημιουργείται μία υπεραξία. Όποιος γυρίσει την πλάτη σε αυτές τις χώρες, που αυτή τη στιγμή έχουν επιλέξει να κρατήσουν στεγανά, θα κάνει τεράστιο σφάλμα», τόνισε, για να συμπληρώσει: «Το ό,τι θα εστιάσουμε σε κάτι άλλο, προκειμένου να καλύψουμε ένα κενό, δεν σημαίνει με τίποτα πως γυρνάμε την πλάτη σε αγορές, οι οποίες αγαπάνε τις Σποράδες, έχουν ένα τεράστιο συναισθηματικό, εμπορικό και επιχειρηματικό δέσιμο, σε πολύ μεγάλο βαθμό και επαναλαμβανόμενο».
Υγειονομικά πρωτόκολλα τουριστικών επιχειρήσεων
Ο κ. Σαρούκος συμμετείχε τέλη Μαΐου ως βασικός εισηγητής σε ημερίδα, που διοργανώθηκε διαδικτυακά, με τη συμμετοχή του επιχειρηματικού κόσμου της Σκιάθου, κάτι που πραγματοποιήθηκε διά ζώσης πρόσφατα και στη Σκόπελο, με θέμα τα υγειονομικά πρωτόκολλα τουριστικών επιχειρήσεων και τα μέτρα που καλείται να εφαρμόσει, για μια ακόμη απαιτητική χρονιά, ο τουριστικός κλάδος. Σε αυτές τις συναντήσεις-ημερίδες υπήρξαν ανοικτές συζητήσεις με τους συμμετέχοντες, ενώ απαντήθηκαν και ερωτήματα, που ενδιαφέρουν τον επιχειρηματικό κόσμο. «Από τη στιγμή που ξεκλείδωσε η μετακίνηση από Νομό σε Νομό, αρχίσαμε και τους ελέγχους. Έλεγχοι που έχουν πολύ αυστηρό και ισχυρό πρόσημο εισήγησης, παρέμβασης, συμβουλευτικής και καθοδήγησης», εξήγησε, λέγοντας πως «ο κλάδος είναι τόσο πληγωμένος, που θέλει να του δώσεις το κατάλληλο εργαλείο. Μιλάμε για έναν κλάδο που για 18ο συνεχόμενο μήνα, βρίσκεται σε κινούμενη άμμο».
Σύμφωνα με τον ίδιο, πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι σε περίπου 40 επιχειρήσεις σε Καρδίτσα, Τρίκαλα, Λάρισα και Σκιάθο, ενώ θα συνεχιστούν οι πραγματογνωμοσύνες σε Σκόπελο και Αλόννησο. «Στις 40 περιπτώσεις έχουμε εισπράξει μια εξαιρετική συμβατότητα των υγειονομικών πρωτοκόλλων, σε σχέση με το τι έχουν εφαρμόσει οι επιχειρηματίες. Και αυτό έχει την εξήγησή του, διότι είναι η δεύτερη χρονιά εφαρμογής, με κάποιες μικρές διαφορές από πέρσι. Άρα υπάρχει ένα γνωστικό υπόβαθρο στον επιχειρηματικό κόσμο και ξέρει πώς να κινηθεί. Πέρσι έπρεπε να κινηθούμε με το άγνωστο. Βέβαια υπήρχαν κάποιες ελλείψεις και κάποια κενά, που ήταν χαμηλής έντασης και πολιτικής», τόνισε ο κ. Σαρούκος.
Στις ημερίδες που διοργανώθηκαν για τα υγειονομικά πρωτόκολλα σε Σκιάθο και Σκόπελο, υπήρξαν αναλυτικές οδηγίες. «Ο επιχειρηματικός κόσμος ανταποκρίνεται και διψά να μάθει το σωστό. Δεν θέλει να κάνει λάθη και να βάλει σε κίνδυνο ούτε τον πελάτη ούτε την επιχείρησή του», κατέληξε.
e-thessalia.gr