«Το μέλλον της Ελλάδας δεν μπορεί να περιμένει. Αρχίζει τώρα»... Οι φράσεις αυτές, με τις οποίες κλείνει ως πρωταγωνιστής και ως αφηγητής το τελευταίο προεκλογικό σποτ της Ν.Δ., είναι χαρακτηριστικές. Δεν υπάρχει ούτε λέξη για την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό. Και είναι ενδεικτική της στρατηγικής που θα ακολουθήσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στις μέρες που απομένουν μέχρι τις κάλπες: η αναφορά του ονόματος «Τσίπρας» δεν συμπεριλαμβάνεται σε αυτήν.
Το περιεχόμενο του σποτ, εξάλλου, στο οποίο ο πρόεδρος της Ν.Δ. εμφανίζεται να απευθύνεται στους πολίτες εν μέσω πλάνων από περιοδείες του ανά την Ελλάδα και να επαναλαμβάνει ότι η χώρα χρειάζεται πολιτική αλλαγή, αλλαγή πορείας, προσώπων και νοοτροπίας –«γιατί ο κόσμος αλλάζει όταν αλλάζουμε εμείς», όπως σημειώνει–, αποτυπώνει και τις προθέσεις του κ. Μητσοτάκη τις επόμενες ημέρες. Στόχος είναι να εστιάσει στο θετικό αφήγημα και στις προτάσεις της Ν.Δ., κωδικοποιώντας τους βασικούς προγραμματικούς άξονες της αξιωματικής αντιπολίτευσης και επαναλαμβάνοντας ότι η κάλπη των ευρωεκλογών δεν είναι χαλαρή, καθώς και ότι οι πολίτες ψηφίζουν για το μέλλον.
Μείωση των φόρων, νέες και καλύτερες θέσεις εργασίας, εγγύηση του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών, φύλαξη και προστασία των συνόρων, αλλά και ο στόχος του για τη μείωση των πλεονασμάτων, είναι τα μηνύματα του σποτ. Αυτό κλείνει με πλάνο της μεγάλης εκδήλωσης στην οποία ο κ. Μητσοτάκης παρουσίασε τους υποψήφιους ευρωβουλευτές της Ν.Δ., σημειώνοντας για τα νέα πρόσωπα ότι «δεν είναι πολιτικοί, αλλά αξίζει να γίνουν» και διαμηνύοντας με αυτό τον τρόπο ότι ποντάρει προσωπικά στο στοίχημα της ανανέωσης και στην ευρωομάδα του.
Δεν υπάρχει καμία αναφορά στην κυβέρνηση και στον Αλέξη Τσίπρα. Το ίδιο συνέβη εξάλλου και τις προηγούμενες ημέρες. «Η κοινωνία έχει πια προσπεράσει τον κ. Τσίπρα. Εμείς κοιτάζουμε μπροστά», σημείωσε, μεταξύ άλλων, κατά την τελευταία περιοδεία του στη Θεσσαλία, ενώ στην ανοικτή συγκέντρωση της Λάρισας έκανε μόνο μία αναφορά στον πρωθυπουργό κι αυτή ήταν για να εκπέμψει το μήνυμα ότι δεν προτίθεται να τον ακολουθήσει στον «κατήφορο», παρόλο που η κυβέρνηση, όπως είπε, διαστρεβλώνει συστηματικά τις θέσεις του.
Εμμέσως πλην σαφώς, με αυτό τον τρόπο ο πρόεδρος της Ν.Δ. δίνει το στίγμα ότι ο ίδιος αφήνει πίσω του τον κ. Τσίπρα και η στρατηγική αυτή θα φανεί ακόμη πιο ξεκάθαρα τα επόμενα και τελευταία 24ωρα πριν από τις κάλπες της ερχόμενης Κυριακής, καθώς θα αποφύγει ακόμη και τις ονομαστικές αναφορές στον πρωθυπουργό.
Στον ίδιο τόνο, η Πειραιώς ήδη ακολουθεί αυτή τη στρατηγική και δεν φαίνεται διατεθειμένη να απαντά στην κυβέρνηση τις επόμενες ημέρες. Κι αυτό διότι, όπως λένε στην Πειραιώς, η όξυνση «τρέφει» τον κ. Τσίπρα και μέσα από αυτήν διαστρεβλώνονται και «χάνονται» τα βασικά μηνύματα της Ν.Δ.
Τα παραδείγματα
Αυτά θα προτάξει ο κ. Μητσοτάκης εστιάζοντας σε 15 λέξεις: λιγότεροι φόροι για όλους, νέες και καλά αμειβόμενες δουλειές, αποκατάσταση του αισθήματος ασφάλειας στις γειτονιές. Το τρίπτυχο αυτό επανέλαβε την Παρασκευή κατά το πέρασμά του από τον Κορυδαλλό, ενώ εξειδικεύει όλο και περισσότερο τις δεσμεύσεις της Ν.Δ., εξηγώντας (με παραδείγματα και αριθμούς) πώς θα αυξήσει το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων.
Η μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 30% που έχει εξαγγείλει η Ν.Δ. σημαίνει 150 ευρώ λιγότερο φόρο τον χρόνο για έναν μέσο ιδιοκτήτη. Η μείωση του εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή για τα φυσικά πρόσωπα στο 9%, για εισοδήματα μέχρι 10.000 ευρώ, από 22% που είναι σήμερα, και η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος σημαίνει ότι τρεις στους τέσσερις ελεύθερους επαγγελματίες θα πληρώνουν μέχρι 900 ευρώ φόρο. Σήμερα πληρώνουν φόρο και τέλος επιτηδεύματος 2.850 ευρώ τον χρόνο και, όπως λέει ο κ. Μητσοτάκης, με τη δική του πολιτική θα πληρώνουν μέχρι 1.950 ευρώ λιγότερο φόρο. Η κατάργηση της ψηφισμένης από την κυβέρνηση μείωσης του αφορολογήτου, στην οποία επιμένει, σημαίνει ότι κάθε συνταξιούχους δεν θα χάσει τη 12η σύνταξη. Ενδεικτικά, ένας συνταξιούχος, με σύνταξη 750 ευρώ τον μήνα, θα κρατήσει στην τσέπη του 442 ευρώ παραπάνω, σημειώνει η Πειραιώς.
O πήχυς
Ποιος είναι ο πήχυς των ευρωεκλογών; Η ευρωκάλπη της επόμενης Κυριακής είναι ιδιαίτερη, καθώς είναι η πρώτη ύστερα από τέσσερα χρόνια, και αυτό καθιστά δύσκολη την πρόβλεψη. Μπορεί να γίνει, όμως, σύγκριση με προηγούμενα της ελληνικής εκλογικής εμπειρίας. Το ενδιαφέρον είναι ότι από τα αποτελέσματα παλαιότερων ευρωεκλογών που προηγήθηκαν των εθνικών (1984, 1989, 1999, 2009, 2014) προκύπτει ότι σε καμιά ευρωκάλπη ο νικητής δεν επικράτησε με περισσότερες από 4,4 μονάδες. Αυτό συνέβη δύο φορές (1989 και 2009), ενώ στις άλλες η διαφορά των δύο πρώτων κομμάτων ήταν ακόμη μικρότερη. Δύο φορές η διαφορά των ευρωεκλογών ήταν πολύ μεγαλύτερη, γεγονός που ερμηνεύεται υπό το πρίσμα των συνθηκών της εποχής: το 1981, όταν οι ευρωεκλογές συνέπεσαν με τις εθνικές εκλογές (κέρδισε το ΠΑΣΟΚ) και το 2004, όταν διεξήχθησαν μετά τις εκλογές που είχε κερδίσει η Ν.Δ. Σε ό,τι αφορά τις εθνικές κάλπες που ακολούθησαν ευρωκάλπες, η διαφορά διευρύνθηκε υπέρ του πρώτου κόμματος στις εθνικές εκλογές (όπως το 2009 και το 2014). Οι ψηφοφόροι φαίνεται να αντιμετώπισαν την ευρωκάλπη ως «προειδοποίηση» για το αποτέλεσμα που θα ακολουθούσε. Μόνη εξαίρεση το 1999, όταν ο Κώστας Σημίτης ηττήθηκε στην ευρωκάλπη με 3,1% διαφορά υπέρ της Ν.Δ., αλλά κέρδισε τις εθνικές εκλογές –δέκα μήνες μετά– με 1,1%.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΑ ΠΕΛΩΝΗ (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)