Με επιστολή της προς την υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδος τονίζει την ανάγκη για παράταση στην εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, που ξεκινά την 1η Ιουλίου 2024.

Όπως αναφέρει στην επιστολή της η διοίκηση της ΓΣΕΒΕΕ, από την 1/7/2024, θα κληθεί ένας πολύ μεγάλος αριθμός μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων να εφαρμόσει την ψηφιακή κάρτα εργασίας, καθώς σειρά ΚΑΔ εντάσσονται στην υποχρεωτικότητα εφαρμογής.

Οι δυσκολίες του εγχειρήματος

Η ΓΣΕΒΕΕ τονίζει ότι, έχει επανειλημμένα αναφερθεί στις δυσκολίες του εγχειρήματος, ειδικά για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και ότι η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας θα γινόταν με τις εξής προϋποθέσεις τις οποίες πλείστες φορές έχει τονίσει, όπως:

να είχε προηγηθεί εξαντλητική διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους ανά κλάδο φορείς με σκοπό να εντοπιστούν τα προβλήματα και να δοθούν οι κατάλληλες λύσεις, ώστε η ψηφιακή κάρτα να μην αποτελέσει γραφειοκρατικό εφιάλτη για εργαζόμενους και επιχειρήσεις. Δυστυχώς τέτοιος διάλογος δεν έγινε, ενώ οι όποιες ομάδες εργασίες συστάθηκαν δεν συμπεριλάμβαναν και τους σχετικούς φορείς.
η έναρξη εφαρμογής ανά κλάδο να γινόταν για εύλογο χρονικό διάστημα χωρίς την επιβολή προστίμων. Ειδικά για κλάδους που συγκεντρώνουν υψηλά ποσοστά μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, το πιλοτικό διάστημα εφαρμογής, χωρίς την επιβολή προστίμων, θα έπρεπε να ήταν τουλάχιστον ένα έτος.
“Αυτή τη στιγμή οδεύουμε σε πλήρη εφαρμογή σε κλάδους που συγκεντρώνουν δεκάδες χιλιάδες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, με σημαντικά προβλήματα όπως έναν πολύ μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων που ακόμα δεν έχει κάνει τις αναγκαίες ενέργειες για την εφαρμογή. Ειδικά για αυτές τις επιχειρήσεις, η ψηφιακή κάρτα αποτελεί μία εντελώς νέα διαδικασία, όπως και απαραίτητη διατήρηση σχετικών αρχείων για πέντε χρόνια. Περαιτέρω, η ψηφιακή κάρτα συμπεριλαμβάνει και κόστος, λαμβάνοντας υπόψη την αναγκαιότητα αγοράς, χρήσης και συντήρησης εξοπλισμού και ψηφιακών εφαρμογών, απαραίτητα στοιχεία για την χωρίς πρόστιμα συμμόρφωση αλλά και για την διατήρηση των σχετικών αρχείων. Είναι δεδομένο πως δεν έχουν όλοι οι επιχειρηματίες τους πόρους ή τις απαιτούμενες γνώσεις για την ολοκλήρωση των διαδικασιών .

Επίσης υπάρχει κίνδυνος το πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ να μην καταφέρει να σηκώσει τον όγκο των δεδομένων, καθώς δεν έχει δοκιμαστεί στην πράξη σε ένα τόσο μεγάλο πλήθος επιχειρήσεων και εργαζομένων. Στην περίπτωση αυτή τι θα γίνει; Δεν θα έπρεπε τουλάχιστον να είχε προβλεφθεί ένα διάστημα πλήρης πιλοτικής εφαρμογής του σε πραγματικό χρόνο, προφανώς χωρίς την επιβολή προστίμων, ώστε στην περίπτωση που δεν πάει κάτι καλά να μην τρέχουν οι επιχειρήσεις να αποδείξουν πως δεν είναι ελέφαντες;”, επισημαίνει η ΓΣΕΒΕΕ.

Ο χρόνος που έχει δοθεί προκειμένου να προσαρμοστούν οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις με την χρήση της ψηφιακής κάρτας ήταν ελάχιστος και ανεπαρκής τονίζει η ΓΣΕΒΕΕ, ενώ οι διαδικασίες διαβούλευσης που θα έπρεπε να έχουν γίνει για την εξέταση των προβλημάτων και την αναζήτηση λύσεων αποτελεσματικής εφαρμογής δεν έχουν πραγματοποιηθεί. Όπως τονίζει η Γενική Συνομοσπονδία κάποιες αποσπασματικές συναντήσεις ή οι επιστολές-υπομνήματα που στέλνονται δεν είναι ικανά να αποτυπώσουν το μέγεθος του προβλήματος. Το γεγονός αυτό φαίνεται και στην πρόσφατα δημοσιευμένη εγκύκλιο όπου γίνεται μια προσπάθεια να δοθούν πρακτικές λύσεις σε γνωστά προβλήματα με ασαφή, ωστόσο, σε αρκετές περιπτώσεις τρόπο. Δυστυχώς με τον τρόπο και την βιασύνη που επιχειρείται να εφαρμοστεί η ψηφιακή κάρτα εργασίας θα την πληρώσει πάλι η υγιής επιχειρηματικότητα.

“Οφείλουμε να σας γνωρίσουμε ότι τα μηνύματα που λαμβάνουμε από όλη την Ελλάδα είναι οργής, αγανάκτησης και απογοήτευσης. Βρισκόμαστε εν μέσω της τουριστικής περιόδου, η οποία αναμένεται να είναι ιδιαίτερα καλή και να καλύψει με τα έσοδα της, για ακόμη μια χρονιά, το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου. Επιτρέψτε στις επιχειρήσεις να ασχοληθούν με την δραστηριότητα τους απερίσπαστα, χωρίς να τις επιβαρύνετε με διαδικασίες και ορόσημα που απορρέουν από ρυθμίσεις για τις οποίες ακόμα δεν έχει εξασφαλιστεί με ορθολογικό τρόπο η ομαλή εφαρμογή. Με βάση τα προαναφερόμενα είναι απολύτως αναγκαίο άμεσα να δοθεί παράταση για την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας τουλάχιστον μέχρι τις 31/12/2024, ώστε να δοθεί χρόνος για να ικανοποιηθούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την ομαλή υλοποίηση της”, καταλήγει η επιστολή της ΓΣΕΒΕΕ.

Άμεση παράταση για την αντικατάσταση των φορολογικών μηχανισμών

Επίσης, με νέα επιστολή της προς τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, με κοινοποίηση και στον διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργο Πιτσιλή, η συνομοσπονδία ζητάει την άμεση παράταση της αντικατάστασης των φορολογικών μηχανισμών, καθώς η προθεσμία εκπνέει την 1η Ιουλίου 2024 και οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πλήθος προβλημάτων που καθιστούν την αντικατάσταση των φορολογικών μηχανισμών ανέφικτη.

Στην επιστολή της η ΓΣΕΒΕΕ επισημαίνει ότι στέλνονται από την ΑΑΔΕ συνεχώς ενημερώσεις, προς επιχειρήσεις που δεν είναι υπόχρεες, να αντικαταστήσουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί σύγχυση στην αγορά για το τι τελικά ισχύει.

«Το ως άνω πρόβλημα έχει οξυνθεί διότι ακόμα δεν έχει οριστεί ποιες επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να προβούν σε αντικατάσταση των φορολογικών τους μηχανισμών. Ειδικότερα, ποιες επιχειρήσεις θεωρούνται ότι εμπίπτουν σε εκείνες της εστίασης που πρέπει, μέχρι της 1/7/2024, να αποσύρουν τις ΕΑΦΔΣΣ και τις απλές ΦΗΜ εστίασης και να τις αντικαταστήσουν με ΦΗΜΑΣ εστιατορίου ή ΦΤΜ εστιατορίου ή ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου ή γενικότερα με την χρήση παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης. Με άλλα λόγια υπάρχει κίνδυνος επιχειρήσεις που έχουν ήδη συνδέσει τις ταμειακές τους μηχανές με τα POS να θεωρηθούν ότι δεν εκδίδουν απόδειξες από εγκεκριμένο φορολογικό μηχανισμό, ακριβώς επειδή δεν έχει οριστεί ποιες επιχειρήσεις θεωρούνται εστίαση και προφανώς δεν αναφερόμαστε στα εστιατόρια. Οι προαναφερόμενες επιχειρήσεις φαίνεται ότι θα κληθούν αδίκως να καταβάλουν τα εξοντωτικά πρόστιμα που προβλέπονται και χωρίς μάλιστα να έχουν αποκρύψει έσοδα».

Επιπλέον, η ΓΣΕΒΕΕ, υπενθυμίζει ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν στην αγορά προς διάθεση οι νέου τύπου φορολογικοί μηχανισμοί (ΦΗΜΑΣ) με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η εγκατάστασή τους παρά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις έχουν ορίσει το σχετικό ραντεβού με τους τεχνικούς, ενώ, παράλληλα, οι συνδέσεις ERP με πάροχο συνεχίζουν να παρουσιάζουν δυσκολίες στην διασύνδεση τους με τα POS.

«Με βάση τα παραπάνω η κοινή λογική ορίζει ότι θα έπρεπε να δοθεί εύλογη παράταση στο σχετικό χρονοδιάγραμμα ώστε οι υπόχρεες επιχειρήσεις να μπορέσουν να το ενσωματώσουν στην καθημερινή τους λειτουργία ομαλά. Αντί όμως για αυτό στέλνονται κατά συρροή ενημερωτικά e-mail από την φορολογική διοίκηση, ακόμα και σε χιλιάδες επιχειρήσεις που δεν εμπίπτουν στο σχετικό πεδίο εφαρμογής, έχοντας δημιουργήσει χάος στην αγορά, αφού τα εν λόγω e-mail καταλήγουν με αναφορά στα εξοντωτικά πρόστιμα που προβλέπονται σε περίπτωση μη συμμόρφωσης και τα οποία είναι αρκετά για να προκαλέσουν πρόβλημα επιβίωσης ιδίως στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Δυστυχώς με τέτοιες επιπόλαιες και βιαστικές ενέργειες δεν ενισχύουμε την επιχειρηματικότητα και μάλιστα εν μέσω τουριστικής περιόδου», αναφέρει στην επιστολή της η Γενική Συνομοσπονδία.

Τονίζεται μάλιστα ότι την ίδια στιγμή που το αρμόδιο υπουργείο και η κυβέρνηση δεν έχουν εξασφαλίσει την ομαλή υιοθέτηση των μέτρων, φορτώνουν με άγχος τις επιχειρήσεις και δεν τις αφήνουν να ασκήσουν τη δραστηριότητά τους ομαλά.

«Οι επιχειρήσεις δεν προσφέρονται ως πειραματόζωα μαθητευόμενων μάγων. Είναι απολύτως αναγκαίο άμεσα να δοθεί παράταση για την απόσυρση και παράλληλα την αντικατάσταση των φορολογικών μηχανισμών τουλάχιστον μέχρι τις 31/10/2024. Διευκολύνετε την καθημερινότητα των επιχειρήσεων αίροντας τα εμπόδια εκείνα που είναι έξω από κάθε λογική» υπογραμμίζει η ΓΣΕΒΕΕ.

naftemporiki.gr