Μυστικό που διέρρευσε άθελά της ή εν γνώσει της, λίγο έχει σημασία. Η Ελένη, ούτως ή άλλως, δεν πρόκειται ούτε να επιβεβαιώσει, ούτε να διαψεύσει το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του «ΘΕΜΑτος» της προηγούμενης Κυριακής για την αποχώρησή της από τα τηλεοπτικά δρώμενα μετά τη λήξη του συμβολαίου της με τον ALPHA το καλοκαίρι. Αυτή είναι η τακτική που ακολουθεί από την αρχή της καριέρας της, αυτή επιλέγει και τώρα που βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι.

Ως γνήσια ντίβα ξέρει καλά ότι η σιωπή του πρωταγωνιστή είναι πολύ πιο εκκωφαντική από τις σκόρπιες δηλώσεις και σίγουρα πολύ πιο αποτελεσματική. Οσο τα τηλεοπτικά πάνελ παίρνουν φωτιά και κάθε ενδιαφερόμενος -ή και πικραμένος- φτιάχνει σενάρια προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσει την είδηση της οριστικής αποχώρησής της από το κανάλι του ALPHA, εκείνη πιθανότατα να βάζει ανέμελα το ταψί στον φούρνο φτιάχνοντας ρεβιθάδα που αρέσει τόσο στον Ματέο όσο και στα παιδιά. Ή ακόμα και να κανονίζει με κάθε λεπτομέρεια το πρόγραμμα από το συναρπαστικό καλοκαίρι που την περιμένει στην ελληνική ακτογραμμή μετά τη λήξη του συμβολαίου της - και τον ακόμα πιο συναρπαστικό χειμώνα που σκοπεύει να περάσει στην άλλη άκρη του Ατλαντικού ζώντας το αμερικάνικο όνειρο μαζί με τον άντρα της ζωής της.

Με τούτα και με εκείνα, σημασία έχει ότι όλη την προηγούμενη εβδομάδα η εκπομπή της (παρά το χαμηλό τηλεβαρόμετρο όλης της χρονιάς που έφτασε κάποιες φορές και σε μονοψήφια νούμερα) τρέλανε τα μηχανάκια τηλεθέασης καταρρίπτοντας το ένα ρεκόρ μετά το άλλο ειδικά στα γυναικεία κοινά. Και η Ελένη Μενεγάκη ήταν εμφανώς στα χάι της. Ή τουλάχιστον έτσι επιδίωξε η ίδια να φαίνεται μέσα από τους τηλεοπτικούς μας δέκτες για χίλιους δυο λόγους. Οπως, ας πούμε, για να εκνευρίσει όχι μόνο τους όποιους αντιπάλους έσπευσαν να προδικάσουν το τηλεοπτικό της τέλος, αλλά και τους αντίδικους του τηλεοπτικού της διαζυγίου. Πώς βάζεις μίνι, ψηλοτάκουνα και ντεκολτέ και πας όλως τυχαίως στο μπαρ όπου συχνάζει ο πρώην σου, για να σκάσει από το κακό του που έχασε τέτοιο κελεπούρι;

Κάπως έτσι και η Ελένη που είναι μετρ στην τέχνη της σαγήνης και δεινή παίκτρια των υπαινιγμών, την εβδομάδα που μας πέρασε και μετά την αποκάλυψη ότι βάζει άνω τελεία στην καριέρα της, προτίμησε να μη ρίξει με καντάρια το λάδι στο τσουκάλι της Μπαρμπαρίγου, αφήνοντας μόνο να εννοηθεί μέσα από τη στιχομυθία της με τη διάσημη μαγείρισσα ότι ένας από τους καλοκαιρινούς σταθμούς της καλοκαιρινής περιοδείας της θα είναι και η Πάρος όπου σκοπεύει να νοικιάσει σπίτι. Και δήθεν τάχα μου έσπευσε να κλείσει την κουβέντα προτού ξεφύγει κάποια άλλη λεπτομέρεια, αφού, όπως δήλωσε στον αέρα, θέλει την ησυχία της. Σπόντες βέβαια φρόντιζε όλο το προηγούμενο διάστημα να πετάει από δω κι από κει πότε για αποφάσεις οριστικές και αμετάκλητες και πότε ότι ενώ δεν της αρέσουν οι αλλαγές, θα πρέπει να γίνονται όταν πρέπει να γίνονται. Και τώρα, όπως όλα δείχνουν, ήρθε η ώρα του πρέπει.

«Αν φύγει η Μενεγάκη από τη μέση καήκαμε κι εμείς γιατί μαζί της θα φύγουν και τα συμβόλαια όπως τα ξέραμε». Αυτό είπε κάποτε προφητικά ένας από τους πιο ακριβοπληρωμένους παρουσιαστές, εννοώντας ουσιαστικά ότι η Ελένη άνοιξε τον δρόμο στα χρυσά τηλεοπτικά συμβόλαια που αν και λίγοι μπορούν να τα διεκδικούν, σημασία έχει ότι υπάρχουν. Η ίδια βέβαια, εκτός από τον τίτλο της μακροβιότερης (non stop) παρουσιάστριας, προφανώς μοιράζεται και αυτόν της πιο ακριβοπληρωμένης όχι μόνο στα χρόνια των τροφαντών αγελάδων, αλλά και σε εκείνα των υποσιτισμένων. Το φαινόμενο «Ρούλα» της δεκαετίας του ’90 που σάρωσε σαν τυφώνας πρωινές και βραδινές ζώνες υπογράφοντας συμβόλαια με κάμποσα παρατεταγμένα κουλουράκια, θα μπορούσε να ήταν συγκρίσιμο με το φαινόμενο «Ελένη» του σήμερα μόνο αν μιλούσαμε με όρους μνημονίου και δεμένοι χειροπόδαρα με capital controls. Οι υπέρογκες αμοιβές παρουσιαστών πρώτης γραμμής, οι ευνοϊκοί όροι και ο χορός των εκατομμυρίων που έσερναν τηλεπερσόνες σε εποχές που τα κανάλια έδιωχναν διαφημίσεις και ο τηλεοπτικός χρόνος πουλιόταν σαν ράβδος χρυσού εντάσσονταν σε ένα γενικότερο πλαίσιο οικονομικής ευρωστίας μιας χώρας που μεταμφιεζόταν σε λουσάτη «Μις Μονακό» καλύπτοντας τα κουρέλια της «Μις Αλβανία». Μέχρι που ο χορός των εκατομμυρίων κατέληξε σε χορό του Ζαλόγγου, η αγορά χτύπησε κανόνι, τα μνημόνια βγήκαν παγανιά και τα συμβόλαια από τα ουράνια προσγειώθηκαν με πάταγο στη γη. Και σαν μην έφταναν όλα αυτά, ήρθε και ο ΣΥΡΙΖΑ με τα capital controls. Ο κόσμος όπως τον ξέραμε άλλαξε, το ίδιο και τα κανάλια, οι περικοπές πήγαιναν σύννεφο, τίποτα δεν έμεινε ίδιο. Ή περίπου τίποτα. Το καλοκαίρι του 2015 που ο κόσμος έκανε ουρές στα ATM για να σηκώσει (αν ήταν τυχερός και τα ’βρισκε) τα 60 ευρώ που δικαιούνταν ως ημερήσιο όριο ανάληψης, η Ελένη Μενεγάκη υπέγραψε το ισχυρότερο συμβόλαιο της ελληνικής τηλεόρασης με καθαρές μηνιαίες αποδοχές 160.000 ευρώ, τουτέστιν 1,8 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Επίσης, εισέπραττε εξτρά από χορηγίες και άλλα 200.000 ευρώ ετησίως που προέκυπταν από τη διαφημιστική τοποθέτηση προϊόντων μέσα από την εκπομπή της. Οσο για την τοποθέτηση προϊόντων μέσα από τα προσωπικά της social media, αυτά αφορούν αποκλειστικά δικά της (εξτρά) έσοδα που στην περίπτωση τηλεαστέρων όπως η Μενεγάκη υπολογίζονται σε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Μια καλοκουρδισμένη μηχανή χρήματος και μάλιστα μέχρι σήμερα ασταμάτητα παραγωγική.

Μετά από 10 χρόνια ήδη στον ALPHA, εκείνο το καλοκαίρι ήταν η εποχή επαναδιαπραγμάτευσης του συμβολαίου της, μία ιδιαίτερα λεπτή αποστολή δεδομένων των συνθηκών. Ο τότε ιδιοκτήτης του σταθμού Δημήτρης Κοντομηνάς ξεχώριζε τη Μενεγάκη όχι μόνο ως το πιο δυνατό χαρτί του καναλιού, αλλά και ως ένα ισχυρό brand αφού το όνομά της ήταν ο τέλειος διαφημιστικός κράχτης. Κάθε είδους εταιρείες έκαναν κυριολεκτικά ουρά για να πάρουν έστω και λίγα λεπτά χρόνου στην εκπομπή της, αφού μια κρέμα να έδειχνε, οι τηλεθεάτριες έτρεχαν μιλιούνια στα μαγαζιά για να την αγοράσουν. Αφού τη φόρεσε η Ελένη, θα έπρεπε να τη φορέσουν κι εκείνες. Το ίδιο συνέβαινε με κάθε προϊόν, είτε ήταν ρούχο και μαγιό, είτε παπούτσια και αδυνατιστικό. Τα διαφημιστικά έσοδα της εκπομπής έσπαγαν ρεκόρ, αλλά δεν ήταν μόνο το επαγγελματικό στάτους της Μενεγάκη που έκανε τον ούτως ή άλλως κιμπάρη Κοντομηνά να βάλει την υπογραφή του στο χρυσό συμβόλαιο. Τη Μενεγάκη τη θεωρούσε και καλή φίλη, έμπιστη. Της έκανε μεν τα χατίρια, αλλά κι εκείνη του είχε σταθεί στα δύσκολα. Είχαν μια σχέση δούναι και λαβείν, πέρα από επαγγελματικά αλισβερίσια και με πιο ανθρώπινες πτυχές, σε προσωπικά ζητήματα. Ενα απόγευμα, στο σπίτι του προέδρου, καναλάρχης και παρουσιάστρια βρέθηκαν να πίνουν καφέ όπως συχνά πυκνά συνήθιζαν. Στο πλαίσιο της χαλαρής φιλικής κουβέντας τους, ο πρόεδρος της ζήτησε να αναλάβει την κατά κάποιο τρόπο «εκπαίδευση» της Κωνσταντίνας Σπυροπούλου, το τότε πουλέν του καναλιού και σύντροφό του, ώστε να μπορεί να κρατάει επάξια το τιμόνι της παρουσίασης στα πρώτα της τότε βήματα. «Ελένη μου, θέλω μια χάρη από σένα. Να πάρεις την Κωνσταντίνα από το χέρι και να την κάνεις σαν κι εσένα». Οντως, την περίοδο μεταξύ 2013-2014, Μενεγάκη και Σπυροπούλου φαίνονταν να έχουν έρθει κοντά, απαθανατίστηκαν μάλιστα σε κοινές τους εξόδους, σε θεατρικές πρεμιέρες, σε διακοπές στο σκάφος του Κοντομηνά, ακόμα και στο γυμναστήριο, όπου αμφότερες έκαναν πιλάτες. Μέχρι που κάτι συνέβη μεταξύ τους και η σχέση τους διαταράχθηκε για τα καλά σε σημείο που η Μενεγάκη όχι μόνο έκοψε τις επαφές, αλλά και τις όποιες αναφορές ακόμα και στο όνομά της. Η μεταξύ τους ρήξη, όμως, δεν επηρέασε ποτέ τη σχέση της με τον πρόεδρο. Ισως μάλιστα κάποιες συμπεριφορές της άρχισαν να είναι δυσάρεστες και για εκείνον, αφού η σχέση τους δεν κράτησε για πολύ. Σημασία έχει ότι το καλοκαίρι του 2015 το συμβόλαιο της Μενεγάκη, αντί να υποστεί έστω και μία μικρή διόρθωση, ανανεώθηκε πιο ισχυρό από ποτέ, και ο Κοντομηνάς έδωσε το πράσινο φως για την προβολή της εκπομπής της που συμπεριλαμβανομένης και της αμοιβής της, το κόστος άγγιζε τα 4 εκατ. ευρώ. Από τότε μέχρι σήμερα, η εκπομπή «Ελένη», αν και δεν σημείωσε αξιόλογες επιδόσεις στην τηλεθέαση -κάτι αναμενόμενο αφού παραμένει σταθερά στο ίδιο κόνσεπτ χωρίς εκπλήξεις-, είναι ωστόσο σταθερή χωρίς σοβαρά κατρακυλίσματα ώστε να σημάνει συναγερμός.

Το ραντεβού με τη διοίκηση και η αποχώρηση

Τα νούμερα τηλεθέασης είναι επίσης ικανοποιητικά για τον μέσο όρο του ALPHA και η Ελένη είναι πάντα η Ελένη, δηλαδή η μεγαλύτερη σταρ της ελληνικής τηλεόρασης. Το πρόβλημα είναι ότι το κόστος της εκπομπής ξεπερνάει πια κατά πολύ τα έσοδα. Και όχι για κάποιες χιλιάδες, αλλά για κάποια 2 εκατ. ευρώ. Η ζημιά δεν πέρασε απαρατήρητη από τη νέα ιδιοκτήτρια εταιρεία του καναλιού, τη Motor Oil του ομίλου Βαρδινογιάννη, που διαδέχθηκε τον Δημήτρη Κοντομηνά από την προηγούμενη χρονιά. Στους διαδρόμους ήδη τα σενάρια πάνε κι έρχονται, στα πηγαδάκια το όνομα «Μενεγάκη» επαναλαμβάνεται μονότονα. Θα δεχτεί να της κάνουν μείωση; Θα υπογράψει αλλού; Και ποιος θα της δώσει τόσα λεφτά; Και τι να τα κάνει πια τόσα που έχει μαζέψει; Από τα τέλη του 2019 και μετά την απομάκρυνση της Βίκυς Χατζηβασιλείου, η οποία δεν δέχτηκε τα νέα δεδομένα που της πρότειναν, η Ελένη Μενεγάκη είναι η επόμενη που βρίσκεται στο στόχαστρο. Το συμβόλαιό της λήγει το καλοκαίρι, αλλά οι ζυμώσεις αρχίζουν πάντα νωρίτερα. Η απομάκρυνση της Χατζηβασιλείου ήταν ένα μήνυμα προς όλους, ότι κάθε νέα διαπραγμάτευση στο εξής θα γίνεται με διαφορετικούς όρους. Τον Δεκέμβριο και λίγο πριν εκπνεύσει το 2019, χωρίς κανείς ακόμα από τα κανάλι να της έχει θέσει θέμα επαναδιαπραγμάτευσης συμβολαίου με μειωμένες αποδοχές, η Μενεγάκη ζήτησε μέσω mail να συναντηθεί με υψηλόβαθμο στέλεχος του καναλιού. Οπερ και εγένετο. Σε εκείνη τη συνάντηση στο γραφείο διοικητικού στελέχους, η Ελένη αιφνιδιαστικά του διαμηνύει ότι προτίθεται να φύγει από τον ALPHA. Η ανακοίνωσή της τον ξαφνιάζει: «Κυρία Μενεγάκη, εμείς δεν έχουμε ούτε δύο μήνες που αναλάβαμε. Εχετε κάποιο πρόβλημα με τη νέα διοίκηση;» τη ρωτάει απορημένος. Εκείνη αντιδρά. «Οχι, προς Θεού. Αλλά θα ήθελα να ξέρω τι θα γίνει με το συμβόλαιό μου. Ξέρω ότι γίνονται διάφορες αλλαγές, κι αν σκοπεύετε να μου προτείνετε άλλους όρους, να ξέρετε ότι δεν πρόκειται να τους δεχτώ. Σε κάθε περίπτωση, θέλω να γνωρίζω τις προθέσεις σας, να δω κι εγώ πώς θα κινηθώ στο εξής στην αγορά», απάντησε προκαταλαμβάνοντας ουσιαστικά την όποια ενδεχόμενη σκέψη τους για μείωση των απολαβών της.

Η απάντηση της διοίκησης ήταν η αναμενόμενη: ότι ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες ώστε να περάσει το σύνολο των μετοχών του καναλιού στην απόλυτη κυριότητα της νέας ιδιοκτησίας και ότι μέχρι αυτές να ολοκληρωθούν τον Φεβρουάριο, δεν τίθεται θέμα συζήτησης για το συμβόλαιό της. Από τον Δεκέμβριο μέχρι και σήμερα, πάντως, η συζήτηση μεταξύ της νέας διοίκησης και της Ελένης Μενεγάκη για την τύχη του συμβολαίου της ακόμα εκκρεμεί, αφού και ο ALPHA δεν έχει περάσει 100% στα χέρια της Motor Oil. Το σίγουρο είναι πάντως ότι το κανάλι θέλει νοικοκύρεμα και αν η «βασίλισσα» δεν δέχεται εκπτώσεις, τότε ας είναι κι έκπτωτη.

Για ένα συμβόλαιο αδειανό, για μιαν Ελένη...

Τα νούμερα είναι συγκεκριμένα. Το κόστος της εκπομπής αγγίζει τα 2 εκατ. ευρώ, η αμοιβή της Ελένης άλλα τόσα και τα έσοδα είναι 2 εκατ. ευρώ. Κανένα κανάλι, καμία εταιρεία δεν θα άφηνε μία μαύρη τρύπα να βαθαίνει, και πολύ περισσότερο μία εταιρεία που μόλις αγόρασε ένα προϊόν, στην προκειμένη περίπτωση δηλαδή τον ALPHA. Η διοίκηση φαίνεται αποφασισμένη να αλλάξει τα πάντα, να ανοίξει νέες ζώνες, να προσλάβει νέα πρόσωπα προκειμένου να τα δοκιμάσει για να βρει τις νέες ιέρειες της ψυχαγωγίας. Και πολύ περισσότερο φαίνεται αποφασισμένη να βάλει τέλος στα χρυσά πλην ζημιογόνα συμβόλαια που ανήκουν στο ένδοξο στόρι μιας εποχής που πέρασε ανεπιστρεπτί. Από την πλευρά της η Μενεγάκη προφανώς και θέλει να διαφυλάξει όσα με τόση μεθοδικότητα έχτισε τα 30 χρόνια αδιάλειπτης καριέρας της στην τηλεόραση (15 χρόνια στον ANT1 και άλλα τόσα στον ALPHA) και αν θέλει να διατηρήσει ανέγγιχτο το κασέ της, θα πρέπει να στείλει το μήνυμα ότι σε εκείνη δεν περνάνε ούτε περικοπές ούτε καν σκέψεις γι’ αυτές. Ταυτόχρονα γνωρίζει ότι σε αυτή τη φάση κανένα κανάλι, μεγάλο ή μικρό, δεν θα μπορούσε να σηκώσει το βάρος ενός συμβολαίου όπως το δικό της, ακόμα και αν τα διαφημιστικά έσοδα της εκπομπής της κατάφερναν να ρεφάρουν τη ζημιά που υπάρχει τώρα. Θα δημιουργούσε, ταυτόχρονα, ένα κακό προηγούμενο για τους άλλους παρουσιαστές, ανοίγοντας έναν ατέρμονο κύκλο συζητήσεων με τους άλλους τηλεστάρ του, «γιατί αυτή κι όχι εμείς...». Στο πλαίσιο αυτό ήρθε και η δεδηλωμένη πρόθεσή της, όπως αποκάλυψε το «ΘΕΜΑ» της προηγούμενης Κυριακής, να κάνει μία τηλεοπτική παύση, χωρίς επαναδιαπραγματεύσεις συμβολαίου με τον ALPHA και χωρίς καν νέο συμβόλαιο με όποιο κανάλι. Πολύ πιθανόν και στη νέα διοίκηση το ρεπορτάζ να φάνηκε και ιδιαίτερα ανακουφιστικό. Ενα συναινετικό διαζύγιο χωρίς δικηγόρους, χωρίς τη μία και την άλλη πλευρά να επιβεβαιώνει ή να διαψεύδει, και άπαντες από το κοινό θεατές μιας σαπουνόπερας χωρίς κακούς και καλούς, απλά με αυστηρούς επαγγελματίες.

Casting

Κι αν η μία φεύγει, μία άλλη πρόλαβε και ήρθε ήδη: η Αντελίνα Βαρθακούρη, την οποία άστοχα πολλά Μέσα έσπευσαν να βαφτίσουν «διάδοχο της μεσημεριανής ζώνης». Χαρακτηρισμός προφανώς επιπόλαιος, αφού σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε ένα κανάλι όπως ο ALPHA να επενδύσει σε ένα νέο πρόσωπο, να αναλάβει μία ζώνη τόσο σημαντική και μάλιστα ως επικεφαλής ενός ζωντανού προγράμματος με τα εμπορικά πακέτα να περιμένουν σε λίστα αναμονής. Προφανώς και η διοίκηση θέλει να δοκιμάσει τις δυνατότητες ενός κοριτσιού της διπλανής πόρτας, με πολύ φωτογενές «κοντινό», σε κόνσεπτ προς στιγμήν ανώδυνο, καθώς θα είναι μαγνητοσκοπημένο και θα έχει μία ώρα διάρκεια. Αλλωστε έχει στο δυναμικό του κι άλλα πρόσωπα που μπορούν να αναλάβουν ζώνες στο νέο πρόγραμμα, που όλα δείχνουν ότι θα αλλάξει δραστικά. Η Σταματίνα Τσιμτσιλή και η Ελεονώρα Μελέτη είναι παρουσιάστριες στις οποίες επενδύει ο σταθμός, με τη δεύτερη να έχει ήδη δεχτεί πρόταση για ανανέωση του συμβολαίου της και μάλιστα με ανάθεση δίωρου μαγκαζίνο όπως εκείνη το επιθυμεί. Στο μεταξύ βολιδοσκοπούνται και άλλα πρόσωπα από την αγορά τα οποία είναι πρόθυμα να δοκιμαστούν, αλλά όχι να παίξουν το παιχνιδάκι του κασέ. Αυτό δηλαδή που θέλει τα τηλεοπτικά πρόσωπα να είναι περιζήτητα στα δημοσιεύματα, αλλά όχι στα κανάλια. Αυτό το παιχνίδι μόνο μία ξέρει να το παίζει καλά και αυτή τώρα φαίνεται να φτιάχνει βαλίτσες. Ή μπορεί και να αφήνει να το νομίζουν οι άλλοι αυτό, για να προκαταλάβει τις εξελίξεις, αφού δύσκολα μπορεί να πιστέψει κανείς ότι η Ελένη έχει αποφασίσει να εγκαταλείψει την τηλεόραση. Δύσκολα όμως και εκείνη θα βρει αυτό που ζητάει, εκτός από το τσεκ με τα έξι μηδενικά. Οπως το να νιώθει οικεία, οικογενειακά και ασφαλής, όπως στο παρελθόν με τον Μίνωα Κυριακού στον ANT1 και αργότερα με τον Δημήτρη Κοντομηνά στον ALPHA. Μέχρι να συμβεί ξανά αυτό, η ασφαλής αγκαλιά του συζύγου της Ματέο Παντζόπουλου θα φτάνει και θα περισσεύει είτε κάνει road trip στην αχανή Αμερική, είτε φυτεύει ντοματούλες στο μποστάνι της Ανδρου.

Πρώτο θέμα