Σοβαρές καθυστερήσεις στο σιδηροδρομικό δρομολόγιο Αθήνας – Θεσσαλονίκης έχει επιφέρει ο «Ιανός» που έπληξε τη χώρα, προκαλώντας σημαντικές φθορές στο δίκτυο μεταξύ Λιανοκλαδίου και Λάρισας.
Μπορεί η σιδηροδρομική σύνδεση να αποκαταστάθηκε την περασμένη Πέμπτη, ωστόσο τα προβλήματα είναι σημαντικά και οδηγούν πλέον σε παράταση του ταξιδιού κατά μία περίπου ώρα.
Στο νότιο τμήμα της σήραγγας Οθρυος προκλήθηκαν κατολισθήσεις και η επιφάνεια καλύφθηκε από φερτά υλικά.
Προς το παρόν έχει δοθεί σε κυκλοφορία μία γραμμή, αλλά δεν έχει πιστοποιηθεί η αξιοπιστία της ηλεκτροκίνησης, με αποτέλεσμα καθυστερήσεις, εξαιτίας της αλλαγής μηχανών (από ηλεκτράμαξες σε diesel και αντίστροφα) στα ακραία σημεία του προβληματικού τμήματος.
Ειδικότερα, μηχανές αλλάζουν στο Λιανοκλάδι και τη Λάρισα, ενώ ο σταθμός Παλαιοφάρσαλος είναι εκτός λειτουργίας.
Τα σοβαρά πλημμυρικά φαινόμενα που έπληξαν την περιοχή του Παλαιοφαρσάλου, οδήγησαν στην αναστολή εμπορικής λειτουργίας του σταθμού.
Ετσι έχουν ανασταλεί τα δρομολόγια Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, Αθήνα – Καλαμπάκα, Θεσσαλονίκη – Καλαμπάκα και τα δρομολόγια Θεσσαλονίκη – Παλαιοφάρσαλος τερματίζουν στη Λάρισα.
Μέχρι πρότινος το δρομολόγιο εκτελούνταν χωρίς διακοπή από την Αθήνα έως τη Θεσσαλονίκη. Πλέον στο Λιανοκλάδι η γραμμή είναι μονή, με αποτέλεσμα όταν φθάνει συρμός από τη μία πλευρά να πρέπει να περιμένει ο συρμός που κινείται από την αντίθετη κατεύθυνση.
«Εκεί που αρχίσαμε να στεκόμαστε στα πόδια μας, να βλέπουμε κόσμο να επιλέγει το τρένο για τις μετακινήσεις του, τα τρένα να γεμίζουν έστω και με τον περιορισμό του 65% των επιβατών, τώρα αναγκαστήκαμε και βάλαμε λεωφορεία σε τμήμα του δρομολογίου λόγω των ζημιών του δικτύου», σημειώνει στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η διαδρομή πλέον μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης είναι «διακεκομμένη», με αποτέλεσμα η διάρκειά της να παρατείνεται κατά μία ώρα τη στιγμή που ζητούμενο είναι ο περιορισμός της ώστε να καταστεί το σιδηροδρομικό προϊόν ανταγωνιστικό του αεροπορικού.
Οι καθυστερήσεις οφείλονται στην κατάσταση του δικτύου όπως εξηγούν στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σημειώνοντας ότι υπάρχουν σημεία στα οποία δεν λειτουργούν τα κλειδιά για παράδειγμα (μηχανισμός αλλαγής κατεύθυνσης των γραμμών).
Ωστόσο, τα προβλήματα αυτά δεν προκλήθηκαν στο σύνολό τους από την πρόσφατη κακοκαιρία, απλώς προστέθηκαν με αυτήν νέα.
Η ολοκλήρωση των έργων υποδομής, όπως η συντήρηση του δικτύου, η ανάταξη του δικτύου (όπου απαιτείται), καθώς και η εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος ETCS (European Train Control System) τόσο στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη όσο και στον προαστιακό, είναι καθοριστικής σημασίας για το σύνολο των εταιρειών που δραστηριοποιούνται, ή επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Οι εκκρεμότητες είναι πολλές και επηρεάζουν τόσο τα επιβατικά όσο και τα εμπορευματικά δρομολόγια. Σε λειτουργία πρέπει να τεθούν οι δύο υποσταθμοί της ΔΕΗ στην Ανθήλη και στο Περιβόλι (στο νέο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός).
Τότε, θα αυξηθεί η χωρητικότητα του δικτύου, το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα μπορεί να διεξάγεται σε τρεις περίπου ώρες (3 ώρες και 20 λεπτά), ενώ συνολικά θα σημειωθεί σημαντική βελτίωση στην ποιότητα των παρεχόμενων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπηρεσιών.
Στο μεταξύ, το «ασημένιο βέλος» –το καμάρι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ– καταφθάνει στη χώρα με καθυστέρηση, ενώ το πρώτο του δρομολόγιο αποφασίστηκε από την εταιρεία να πραγματοποιηθεί, επετειακά, στις 25 Μαρτίου 2021.
Το πρώτο τρένο ήταν προγραμματισμένο να έρθει στην Ελλάδα τον φετινό Οκτώβριο. Λόγω της πανδημίας το εργοστάσιο που εκτελούσε τις εργασίες ανακατασκευής του συρμού στην Ιταλία έμεινε κλειστό για δύο μήνες, με αποτέλεσμα η έλευσή του να μετατίθεται για το τέλος του έτους.
Στη συνέχεια τα νέα τρένα πρέπει να πιστοποιηθούν στο εθνικό δίκτυο (δυναμικές δοκιμές) από τη ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων), πριν εκτελέσουν εμπορικό δρομολόγιο.
Aλεξάνδρα Κασσίμη (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)