Οι διαφημιστικές εταιρείες για να επιλέξουν τους ιστότοπους στους οποίους θα προβάλλουν τους πελάτες τους, ζητούν από τους διαχειριστές των ιστοσελίδων την αποστολή των στοιχείων επισκεψιμότητας.
Στον κόσμο του διαδικτύου τα στοιχεία αυτά ονομάζονται Google Analytics και θεωρούνται τα μόνα αξιόπιστα γιατί καταγράφουν με ακρίβεια όλες τις κινήσεις του αναγνώστη ο οποίος επισκέπτεται μια ιστοσελίδα. Στις μετρήσεις αυτές κανείς άλλος δεν έχει πρόσβαση, για αυτό και κοινοποιούνται οικειοθελώς μόνο από το ίδιο το σάιτ που καταγράφουν.
Οι πιο σοβαρές των διαφημιστικών εταιρειών δεν αρκούνται ούτε στα Google Analytics, αλλά εξετάζουν προσεκτικά τη θεματολογία μιας ιστοσελίδας διότι πίσω από την υψηλή επισκεψιμότητα συχνά κρύβεται φτηνό περιεχόμενο.
Όμως, κατά καιρούς, εμφανίζονται και άλλες εταιρείες, εκτός της Google, που πραγματοποιούν δικές τους μετρήσεις για την αναγνωσιμότητα στο διαδίκτυο αλλά με αμφιλεγόμενη αξιοπιστία.
Κυριότερη παγκοσμίως ήταν η Alexa η οποία έβαλε πρόσφατα λουκέτο. Οι μετρήσεις της Alexa δεν ήταν ακριβείς και τελικά οδηγήθηκε στη δικαιοσύνη γιατί τα πλαστά στοιχεία της έβλαψαν αναρίθμητους ιστότοπους ανά τον κόσμο.
Το τελευταίο διάστημα τη δόξα της Alexa ζήλεψε η εταιρεία Similarweb την οποία επικαλούνται και κάποιοι «σαιτάρχες» στη Θεσσαλία για να επιδείξουν και να υποστηρίξουν επιδόσεις τις οποίες ισχυρίζονται ότι έχουν οι ιστοσελίδες τους.
Αυτό είναι ανεκτό - ο καθένας έχει δικαίωμα να επικαλείται και να προβάλει ότι νομίζει για τον εαυτό του. Μόνο που το πράγμα διαφέρει όταν μερικοί καταρτίζουν λίστες με ανακριβή στοιχεία εμπλέκοντας τα ονόματα άλλων τοπικών ανταγωνιστικών ιστότοπων τους οποίους βλάπτουν συνειδητά.
Το kosmoslarissa.gr έπεσε θύμα τέτοιων μεθοδεύσεων καθώς το συμπεριέλαβαν σε κατάταξη πλασματικών επιδόσεων η οποία είτε δημοσιεύτηκε, είτε διακινήθηκε από κινητό σε κινητό δήθεν εμπιστευτικά.
Από την πλευρά μας, για να μην μιλάμε στον αέρα, δίνουμε στη δημοσιότητα τα Google Analytics του kosmoslarissa.gr και τα αντιπαραβάλουμε με μια από τις παραπάνω λίστες που διακινούν κάποιοι για το νομό Λάρισας.
Πρόκειται και στις δυο περιπτώσεις για τα συνολικά στοιχεία των συνολικών επισκέψεων του Απριλίου (όχι μοναδικές επισκέψεις, όπως λανθασμένα αναγράφεται) τις οποίες η Google ονομάζει «προβολές σελίδων».
Η αυθαίρετη μέτρηση της Similarweb δίνει στο kosmoslarissa.gr 166.400 όταν οι πραγματικές επισκέψεις του Απριλίουν σύμφωνα με τα Google Analytics είναι 419.821. (βλ. φωτογραφίες)
Είναι κρίμα λοιπόν μέσα από μια θολούρα ανακριβών μετρήσεων κάποιοι να προσπαθούν να επωφεληθούν προς άγραν πελατείας.
Υπάρχουν βέβαια πολλοί παράγοντες που καθορίζουν το ειδησεογραφικό περιεχόμενο.
Εμείς, ως kosmoslarissa.gr, μια από τις παλαιότερες ενημερωτικές παρουσίες στο θεσσαλικό διαδίκτυο, επιλέγουμε συνειδητά να μην αναδημοσιεύουμε «ανάλαφρη» αθηναϊκή ύλη ή να επιμένουμε σε ειδήσεις τύπου Πισπιρίγκου που εκπέμπουν νοσηρότητα, γνωρίζοντας ότι χάνουμε ένα κοινό που τις διαβάζει.
«Πολύ» δεν σημαίνει πάντα «καλό», όμως δυστυχώς δεν υπάρχει μηχανή που να μετράει την ποιότητα μεταξύ των ιστότοπων. Ούτε βεβαίως πρόκειται ποτέ να βρεθεί τρόπος το σάιτ της «Καθημερινής» να ξεπεράσει σε επισκεψιμότητα το «Μακελειό» του Στέφανου Χίου.
Κώστας Τόλης
*Αν τυχόν κάποιος έχει αμφιβολίες για τα Google Analytics του kosmoslarissa.gr ευχαρίστως να του δώσουμε πρόσβαση για να τα δει μόνος του.