Θύματα βανδάλων πέφτουν κατά διαστήματα τα αγάλματα που κοσμούν την πόλη της Καρδίτσας, φαινόμενο το οποίο φυσικά δεν ενδημεί μόνο στον τόπο μας, αλλά σε κάθε γωνιά της Ελλάδας ακόμα και εκτός συνόρων.
Για κάποια από αυτά, κυρίως για τους ανδριάντες, τις προτομές, τις Μούσες και το άγαλμα της Μάνας οι εκάστοτε Δημοτικές Αρχές – έστω και επιδεικνύοντας αργά αντανακλαστικά- προβαίνουν σε εργασίες καθαρισμού, οι οποίες στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι απλές και απαιτούν ειδικά υλικά και συχνά εξειδικευμένα συνεργεία. Βέβαια το καλό αποτέλεσμα δεν κρατάει για πολύ, καθώς από την επομένη ξεκινούν οι
Υπάρχουν όμως και άλλα γλυπτά στην πόλη, τα οποία επίσης βανδαλίζονται, αλλά δεν αντιμετωπίζονται με την ίδια ευαισθησία όσον αφορά τον τακτικό καθαρισμό τους. Ο λόγος για τα έξι γλυπτά κορυφαίων σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών που αποτέλεσαν την «κληρονομιά» που άφησε στην πόλη της Καρδίτσας η διοργάνωση του 1ου Συμποσίου Γλυπτικής» το 2005 επί θητείας του αείμνηστου Δημάρχου Χρήστου Τέγου.
Τα έξι γλυπτά που κοσμούν την πόλη της Καρδίτσας
Οι Διονύσης Γερολυμάτος, Θόδωρος Παπαγιάννης, Χρήστος Ρηγανάς, Κυριάκος Ρόκος, Πραξιτέλης Τζανουλίνος και Γιώργος Χουλιαράς, προσκεκλημένοι από το δήμο, μετέτρεψαν για ένα περίπου μήνα το άλσος της Παπαράντζας σε μια «κυψέλη» δημιουργίας, δημιουργώντας μαζί με τους βοηθούς τους έξι γλυπτά που έμειναν στην πόλη της Καρδίτσας και κοσμούν έκτοτε πλατείες και άλλους κοινόχρηστους χώρους.
Έτσι, το γλυπτό του Δ. Γερολυμάτου- ο οποίος απεβίωσε στις αρχές του 2021 - κοσμεί την «πλατεία της Δραχμής». Στο μαρμάρινο όγκο του ξεδιπλώνεται ο χρόνος, η ιστορία, οι μνήμες με αναφορές στη σύγχρονη, απάνθρωπη τσιμεντούπολη...
Το μάρμαρο είναι το υλικό και του Χρ. Ρηγανά. Το αφαιρετικό έργο του, αναφορά στην Αλκυώνη και το μύθο της, στηρίζεται στη σχέση όγκων - χώρου έχει στηθεί στη βορειοδυτική πλευρά του Παυσίλυπου.
Σε διαφορετικό ύφος κινείται το έργο του Θ. Παπαγιάννη, που τοποθετήθηκε στην πλατεία Δ. Λάππα. Το κόκκινο, το κίτρινο και το μπλε «ντύνουν» τις ένοπλες μεταλλικές μορφές του.
Σε μέταλλο είναι και το γλυπτό του Γ. Χουλιαρά, που έχει τοποθετηθεί στη Δημοτική Αγορά έναντι του Ι.Ν. Αγίου Γεωργίου και της Παλιάς Ηλεκτρικής. Τρεις φόρμες συνθέτονται σε ένα ανάλαφρο, δυναμικό σχήμα, που παραπέμπει στη γραμμή των αεροπλάνων.
Στον πεζόδρομο της Δημοτικής Πινακοθήκης έχει τοποθετηθεί το μαρμάρινο γλυπτό του Πρ. Τζανουλίνου που θέλησε να λαξεύσει την ήρεμη γραμμή του θεσσαλικού κάμπου.
Το μάρμαρο πρωταγωνιστεί και στο γλυπτό του Κ. Ρόκου, που μετά τη διαμόρφωση της πλατείας Καμινάδων, τοποθετήθηκε εκεί.
Απαράδεκτη η σημερινή εικόνα τους
Η εικόνα που εμφανίζουν σήμερα, 16 χρόνια μετά τη φιλοτέχνησή τους και την εγκατάστασή τους στην πόλη είναι επιεικώς απαράδεκτη και δεν τιμά κανένα.
Στα μαρμάρινα έργα του Πρ. Τζανουλίνου, του Χρ. Ρηγανά και του Κ. Ρόκου το…μάρμαρο έχει κυριολεκτικά χαθεί κάτω από τα κακόγουστα γκράφιτι, ενώ σε ελαφρώς καλύτερη κατάσταση όσον αφορά την πρόσοψη, αλλά με μια δόση…αναρχίας με το χαρακτηριστικό σύμβολο στην πίσω πλευρά, διατηρείται το γλυπτό του Γερολυμάτου.
Εμφανή σημάδια βανδαλισμού φέρουν και τα γλυπτά από μέταλλο του Θ. Παπαγιάννη και του Γ. Χουλιαρά, στο οποίο μάλιστα συμπολίτης κλειδαράς έχει κολλήσει και το χαρακτηριστικό αυτοκόλλητο με το τηλέφωνό του για κάθε ενδιαφερόμενο…
Αναγκαία η παρέμβαση του Δήμου για τον καθαρισμό και την προστασία τους
Ο Δήμος Καρδίτσας οφείλει να ευαισθητοποιηθεί για τον άμεσο καθαρισμό τους και για τη λήψη μέτρων για την θωράκισή τους. Σε επικοινωνία μας με τον Αντιδήμαρχο Καθαριότητας κ. Σωτ. Αντωνίου ο οποίος είχε θητεύσει στην ίδια θέση και σε προηγούμενες δημοτικές περιόδους, αναγνώρισε την ύπαρξη του προβλήματος, επισημαίνοντας ότι ο Δήμος κατά περιόδους προχωρά σε καθαρισμούς των γλυπτών, οι οποίοι όμως δεν κρατούν για πολύ, καθώς τα φαινόμενα βανδαλισμών επανεμφανίζονται σε σύντομο χρονικό διάστημα. «Είναι δυστυχώς ένα πρόβλημα διαχρονικό, όχι μόνο για την πόλη μας, αλλά και για όλα τα αστικά κέντρα, όπου το ανεξέλεγκτο γκράφιτι κατακλύζει τοίχους και μνημεία. Είναι ένα φαινόμενο της εποχής το οποίο δεν φαίνεται να μπορεί να αντιμετωπιστεί με ριζικό τρόπο, όσο υπάρχουν ανεγκέφαλοι που δεν σέβονται το δημόσιο χώρο και ιδιαίτερα τα έργα τέχνης που τον κοσμούν. Ως Δήμος θα συνεχίσουμε να παρεμβαίνουμε με κάθε πρόσφορο μέσο» τόνισε ο κ. Αντωνίου, αναφερόμενος σε πρόσφατη επιτυχημένη χρήση ενός σύγχρονου ισχυρού πλυστικού μηχανήματος που διαθέτει ο Δήμος, επισημαίνοντας πάντως ότι οι παρεμβάσεις στα μνημεία χρήζουν αυξημένης προσοχής και καθοδήγησης από ειδικούς για να μην προκληθούν φθορές.
Σημειώνεται επίσης ότι τα τελευταία χρόνια διατίθενται στην αγορά διάφανα υλικά επίστρωσης επιφανειών, γνωστά με την ονομασία «προστατευτικά από γκράφιτι» που αποτελούν ένα σύστημα προστασίας, που δεν καταστρέφει τα χημικά και φυσικά χαρακτηριστικά των επιφανειών αυτών. Ενδεχομένως κάποια από αυτά να είναι κατάλληλα για τα υλικά με τα οποία δημιουργήθηκαν τα γλυπτά και αξίζει να διερευνηθεί η προοπτική χρήσης τους από το Δήμο και να γίνει μια μικρή δαπάνη για την μονιμότερη προστασία τους ή τουλάχιστον τον εύκολο καθαρισμό τους μετά από κάποιον βανδαλισμό που είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επιχειρηθεί την επομένη του καθαρισμού…
Κωστής Κριτσιάνης karditsaLive.Net