Ως μνημείο χαρακτηρίστηκε από το αρμόδιο τμήμα του Υπουργείου Πολιτισμού, ο Ιερός Μητροπολιτικός Ναός Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στην Καρδίτσα.
Η απόφαση που ελήφθη πριν λίγες ημέρες έλαβε υπόψιν την αρχιτεκτονική, καλλιτεχνική και ιστορική σημασία του Μητροπολιτικού Ναού και δικαίωσε το εκκλησιαστικό Συμβούλιο και την Ιερά Μητρόπολη που προχώρησαν, μέσω της Εφορείας αρχαιοτήτων, στην υποβολή του αιτήματος.
Μιλώντας στο KarditsaLive.Net ο Πρωτοσύγκελος της Ι.Μ. Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλλων πανοσιολογιώτατος π. Αμφιλόχιος, χαρακτήρισε την εξέλιξη πολύ σημαντική τόσο για τον Μητροπολιτικό ναό όσο και για ολόκληρη την Ιερά Μητρόπολη.
Όπως ανέφερε η πρόταση έγινε αρχικά από το εκκλησιαστικό συμβούλιο, εγκρίθηκε από το Μητροπολιτικό Συμβούλιο και ακολούθως η Ιερά Μητρόπολη συγκέντρωσε όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά τα οποία και προσκόμισε στην εφορεία Αρχαιοτήτων. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε με την υποβολή του πλήρους φακέλου της πρότασης (στις αρχές του 2020) από την Εφορεία Αρχαιοτήτων στο υπουργείο και φθάσαμε σήμερα στην πολύ θετική εξέλιξη.
Κλείνοντας, ο πανοσιολογιότατος υπογράμμισε ότι ο Μητροπολιτικός μας Ναός τηρούσε όλες τις προϋποθέσεις για την ανάδειξή του ως μνημείο.
Ιστορικό
Η Μητρόπολη της Καρδίτσας είναι αφιερωμένη στους αγίους Κωνσταντίνο & Ελένη και βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της πόλης, στη συνοικία Βαρούσι. Είναι ένα μεγαλοπρεπές λιθόκτιστο κτήριο, στον αρχιτεκτονικό τύπο του εγγεγραμμένου σταυροειδή με τρούλο. Θεμελιώθηκε το 1889 για να αντικαταστήσει πλίθινο μικρό κτίσμα της ύστερης Τουρκοκρατίας. Ολοκληρώθηκε, μετά από πολλές περιπέτειες και καθυστερήσεις γύρω στα 1910. Οι εικόνες του μαρμάρινου τέμπλου φιλοτεχνήθηκαν στη δεκαετία του 1910 από τον σαμαριναίο ζωγράφο, αγιογράφο και φωτογράφο Ν. Δόντα, τον βολιώτη θαλασσογράφο Ιω. Πούλακα και τον αγιορείτη μοναχό Ιω. Μαυρόπουλο.
Ο ναός πήρε τη σημερινή πολυτελή όψη του μετά το 1924, όταν ανέλαβε τη Μητρόπολη Θεσσαλιώτιδας και Φαναριοφερσάλων ο Ιεζεκιήλ: ο τρούλος αγιογραφήθηκε από τον Ν. Δόντα, οι μεγάλες κάθετες επιφάνειες ζωγραφίστηκαν με διακοσμητικά μοτίβα από τον Ν. Ιωάννου, ενώ τοποθετήθηκαν περίτεχνα προσκυνητάρια, καμπάνες, ρολόι – το πρώτο δημόσιο της πόλης – και προστέθηκαν τα τέσσερα παρεκκλήσια.
Εκτός από έργα του Ν. Δόντα, ο ναός φιλοξενεί και έργα του άλλου μεγάλου Καρδιτσιώτη ζωγράφου, επίσης με καταγωγή από τη Σαμαρίνα, Δημήτρη Γιολδάση: είναι οι οκτώ μεγάλες συνθέσεις στις κεραίες του σταυρού και το ψηφιδωτό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στο υπέρθυρο (1947-1950). Ο περίβολος του ναού φιλοξενεί το ηρώο των πεσόντων, προτομές ηρώων καθώς και τον τάφο και την προτομή του μητροπολίτη Ιεζεκιήλ.
Ήξερες ότι …
προκειμένου να εξασφαλίσει χρήματα για την ανέγερση του ναού, ο δήμαρχος Χρήστος Λάππας το 1888 επέβαλε φόρο 50 λεπτών σε κάθε αγοραπωλησία ζώου που πραγματοποιούνταν στην πόλη;
το ρολόι που βρίσκεται στο κωδωνοστάσιο παραγγέλθηκε στη Γερμανία και οι 4 καμπάνες στη Βενετία το 1925;
Στην τοιχοποιία του ναού χρησιμοποιήθηκαν πολλές λαξεμένες πέτρες που μεταφέρθηκαν από κτήρια της αρχαίας Μητρόπολης;
Π.Κ. karditsaLive.Net
* Τα ιστορικά στοιχεία είναι από το Μουσείο Πόλης του Δήμου Καρδίτσας