Στην Καρδίτσα δεν υπάρχει οικογένεια χωρίς ποδήλατο, ενώ οι κάτοικοι της πόλης «ρίχνονται» στη χρήση του αγαπημένου μεταφορικού μέσου πριν ακόμα πάνε σχολείο.
Δύο φορές τον χρόνο σύσσωμη η πόλη συμμετέχει σε ποδηλατικό γύρο ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών πηγαίνει στο σχολείο με το ποδήλατο.
Εργαζόμενοι και γηραιότεροι παίρνουν επίσης άριστα στην καθημερινότητά τους στις ορθοπεταλιές.
Στην όμορφη πόλη των 45.000 κατοίκων τα ποδήλατα που κυκλοφορούν στην ευρύτερη περιοχή φτάνουν τις 30.000 ενώ το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων φτάνει τα 7 χλμ. μέσα στην πόλη και τα 10 χλμ. στον περιαστικό ιστό.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο, Φώτη Αλεξάκο, αυτή την περίοδο προετοιμάζεται η δημιουργία άλλου ενός χιλιομέτρου προστατευόμενου ποδηλατοδρόμου εντός αστικού ιστού κι άλλα τρία χιλιόμετρα, εντός πόλης κι αυτά – πρόκειται για επεκτάσεις πεζοδρομίου εις βάρος του δρόμου (όλα τα έργα έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ «Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Θεσσαλίας 2014-2020»).
Οπως εξηγεί ο δήμαρχος στη «Νέα Σελίδα»:
«Πρόκειται για μια ποδηλατική κουλτούρα που χτίστηκε συστηματικά όλες τις προηγούμενες δεκαετίες. Στην πραγματικότητα, στην Καρδίτσα η χρήση του ποδηλάτου είναι μια ιστορία που βαστάει ήδη από τη δεκαετία του 1950. Κι αυτό γιατί η πόλη μας είναι επίπεδη, “τετραγωνισμένη”, διαθέτει δηλαδή εξαιρετική ρυμοτομία, ενώ και ο δακτύλιος του κέντρου, από τη μια πλευρά της πόλης ως την άλλη, είναι μόλις τέσσερα χιλιόμετρα. Ολα αυτά δημιουργούν ιδανικές συνθήκες για τη χρήση ποδηλάτου».
Αυτήν τη βαθιά ριζωμένη ποδηλατική κουλτούρα ήρθε να συμπληρώσει στις αρχές του 2000 η δημιουργία μιας σειράς ποδηλατοδρόμων (μέσα από την αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων), γεγονός που χάρισε στην Καρδίτσα το μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατοδρόμων -σε σχέση με το μέγεθός της- σε όλη την Ελλάδα.
Παράλληλα, το πρόγραμμα της ελεγχόμενης στάθμευσης βοηθά ακόμα περισσότερο σ’ αυτή τη φάση την κυριαρχία του ποδηλάτου στην πόλη. Το μέτρο είχε ήδη ξεκινήσει από τη δημοτική αρχή του 2007-2010 και τώρα μόλις ξαναμπήκε σε πλήρη εφαρμογή.
Ο κ. Αλεξάκος τονίζει:
«Μ’ αυτόν τον τρόπο η χρήση του αυτοκίνητου εδώ έχει γίνει σχεδόν αποτρεπτική. Πρόσφατα προσθέσαμε στην κεντρική πλατεία άλλες 200 θέσεις ποδηλάτων ενώ αυξάνουμε συνεχώς κι αυτές έξω από τα σχολεία. Οσο για τις πρωτοβουλίες υπέρ της χρήσης του διαδεδομένου εδώ μεταφορικού μέσου, συνεχίζονται διαρκώς. Τον περασμένο Αύγουστο, με στόχο να ενθαρρυνθούν οι δημοτικοί υπάλληλοι να χρησιμοποιούν ποδήλατο για τις εξωτερικές εργασίες που τους ανατίθενται και παράλληλα να περιοριστούν στις απολύτως αναγκαίες οι μετακινήσεις με τα υπηρεσιακά οχήματα εντός της πόλης, ο δήμος προμηθεύθηκε οκτώ ποδήλατα για τις ανάγκες των υπηρεσιών του. Οι παρεμβάσεις συνεχίστηκαν και το περασμένο φθινόπωρο με αφορμή τη συμμετοχή της πόλης στην “Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας”.
Έτσι, ανάμεσα σε άλλες δράσεις και σε συνεργασία με το αστικό ΚΤΕΛ, τοποθετήθηκε στο μπροστινό μέρος του μικρού αστικού λεωφορείου (mini bus) μια σχάρα για τη φόρτωση ποδηλάτων έτσι ώστε κάποιος να μπορεί να μετακινηθεί με το λεωφορείο έχοντας μαζί του και το ποδήλατό του για να το χρησιμοποιήσει έπειτα στο κέντρο.
Επίσης, τοποθετήθηκαν μεταλλικά ποδηλατοστάσια στον χώρο του σιδηροδρομικού σταθμού διευκολύνοντας τον συνδυασμό μετακίνησης με τρένο και ποδήλατο. Παράλληλα, η πόλη διαθέτει και ένα από τα πιο σύγχρονα συστήματα αυτόματης μίσθωσης ποδηλάτων στην Ελλάδα, διαθέσιμο σε όλους, μόνιμους κατοίκους και επισκέπτες. Με τη χρήση της ηλεκτρονικής κάρτας easybike, ο καθένας μπορεί να παραλάβει αμέσως ένα ποδήλατο και να το χρησιμοποιήσει για όσο χρόνο επιθυμεί, επιστρέφοντάς το στο τέλος σε οποιονδήποτε από τους σταθμούς μίσθωσης».
Αγαπημένο μου βίντατζ ποδήλατο
«Σκεφτείτε ότι αυτή τη στιγμή, τουλάχιστον το 80% των παιδιών στην Καρδίτσα έχει ποδήλατο», μας πληροφορεί ο δήμαρχος, μιλώντας για την αγάπη που τρέφουν στο δίτροχο όχημα οι κάτοικοι της πεδινής πόλης με τα πολλά παραδοσιακά πέτρινα αρχοντικά, τις πλατείες και τους φροντισμένους πεζόδρομους.
«Ακόμα και το πιο φτωχό παιδί έχει ποδήλατο. Μέχρι ένα πιτσιρίκι να γίνει 16 ετών θα έχει αλλάξει τέσσερα ποδήλατα ανάλογα με τα στάδια της ηλικίας του. Το τέταρτο είναι συνήθως αυτό και με το οποίο θα “δεσμευτεί” για το υπόλοιπο της ζωής του», συμπληρώνει.
Το ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι ότι τα ποδήλατα αποτελούν μέρος μιας κυκλικής οικονομίας, αφού καθένα από αυτά που «φεύγει» από ένα παιδί συχνά πηγαίνει στον αδερφό, στον συγγενή ή σε κάποιο φίλο για δεύτερη, τρίτη κ.ο.κ. χρήση.
Μάλιστα, πολλά από τα πολύ παλιά ποδήλατα -που όμως βρίσκονται σε άριστη κατάσταση μιας κι οι ιδιοκτήτες τους τα συντηρούν χάρη στη βοήθεια των ειδικών με πολύ μεράκι- που θα δει κάποιος να κυκλοφορούν στους δρόμους της Καρδίτσας διαθέτουν χειρόφρενο, κόντρα, και μερικά και το ειδικό καρεκλάκι για τη μεταφορά των μικρών παιδιών.
«Όπως το βλέπουμε εμείς εδώ στον τόπο μας, το ποδήλατο το αγαπάμε γιατί μας κοινωνικοποιεί. Οταν κάνεις ποδήλατο είσαι “εκτεθειμένος” υπό μια έννοια στο εξωτερικό περιβάλλον κι έτσι είναι εύκολο να κάνεις ανά πάσα στιγμή μια στάση, να ανταλλάξεις τα νέα σου και μια καλημέρα», λέει ο δήμαρχος και συνεχίζει:
«Την ίδια στιγμή ασκείσαι με πολύ καλό τρόπο και, ξέρετε, για εμάς τους μεγαλύτερους αυτό έχει ιδιαίτερη αξία για την υγεία μας. Επίσης, χρησιμοποιώντας το ποδήλατο βοηθάμε στην εύρυθμη λειτουργία της ίδιας μας της πόλης και φυσικά και στην προστασία του περιβάλλοντος».
Δήμητρα Τριανταφύλλου (neaselida.gr)