Τα δημόσια ποδήλατα του Δήμου Καρδίτσας αποτέλεσαν μία πρωτοπορία και συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται από τους ντόπιους αλλά και να γίνονται σημείο αναφοράς από τους επισκέπτες.
Είναι ένα σημαντικό project για την εικόνα της πόλης, ως πόλης του ποδηλάτου, αλλά είναι και ένα project, που έχει τα προβλήματά του, ώστε να λειτουργήσει απερίσπαστα και να παρέχει τις προβλεπόμενες υπηρεσίες.
Προβλήματα που δεν έχουν να κάνουν τόσο με τα οχήματα, αλλά με τους σταθμούς. Τα σημεία που βρίσκονται και τις φθορές που έχουν υποστεί από τον χρόνο αλλά κυρίως από τον καιρό και ειδικότερα τον ήλιο.
Ας δούμε όμως τα δεδομένα πιο αναλυτικά έχοντας την βοήθεια του υπεύθυνου του Δήμου για τα ποδήλατα και την χρήση του, του κ Γιώργου Παύλου.
Καταρχάς ο αριθμός των ποδηλάτων που βρίσκονται στους σταθμούς παραμένει σταθερός. Υπάρχουν 60 ποδήλατα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και άλλα 10 στις αποθήκες του Δήμου, σε περίπτωση που χρειαστεί αντικατάσταση κάποιου οχήματος.
Εξήντα περίπου είναι και οι συμπολίτες, μαζί με τους φοιτητές που διαμένουν στην Καρδίτσα, που διαθέτουν αυτή τη στιγμή κάρτα χρήσης των ποδηλάτων, η οποία κοστίζει 20 ευρώ το χρόνο. Εδώ να διευκρινίσουμε πως αν κάποιος χρησιμοποιήσει για 29 λεπτά το ποδήλατο και το εναποθέσει σε σταθμό, η κάρτα δεν χρεώνεται.
Για κάθε επιπλέον ώρα εκτός σταθμού χρεώνεται με 30 λεπτά. Σύμφωνα με τον κ. Παύλου η κάρτα των 20 ευρώ, με ορθολογική και με βάση τους κανόνες χρήση του ποδηλάτου, είναι απόλυτα επαρκής για ένα χρόνο.
Πρόβλημα με τις οθόνες
Ένα από τα βασικά προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστεί για να λειτουργήσουν τα ποδήλατα είναι η αντικατάσταση των οθονών όπου πληκτρολογούνται τα δεδομένα για να μπορέσει κάποιος να πάρει ή να αφήσει ποδήλατο. Μετά από χρόνια χρήσης και έκθεσης στον ήλιο οι περισσότερες από τις οθόνες δεν δίνουν αυτή τη δυνατότητα στο χρήστη και ουσιαστικά καθίστανται ανενεργές.
Οι σταθμοί σε Κτηνιατρική Σχολή και Σιδηροδρομικό Σταθμό είναι αυτοί που έχουν πληγεί περισσότερο από την συγκεκριμένη κατάσταση, με το σύνολο σχεδόν των οθονών να μην είναι ευανάγνωστες και να απαιτούνται και λίγες… μαντικές ικανότητες από τους χρήστες. Οι συχνοί χρήστες πιθανόν να μπορούν να πάρουν και να αφήσουν ποδήλατο με «τυφλό σύστημα» αλλά κάποιος που δεν γνωρίζει είναι αδύνατον να χρησιμοποιήσει το σύστημα.
Ανάλογο πρόβλημα αλλά μικρότερης κλίμακας υπάρχει και στους άλλους τρεις εν ενεργεία σταθμούς καθώς ο τέταρτος έχει βγει εκτός λειτουργίας με πρωτοβουλία του Δήμου.
Εκτός ο σταθμός στην Πλατεία Λάππα
Από τους έξι συνολικά σταθμούς (Παυσίλυπο, Κεντρική πλατεία, κτηνιατρική, Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πλατεία Λάππα και αθλητικό Πάρκο) αυτός της πλατείας Λάππα έχει τεθεί εκτός λειτουργίας καθώς δεν τοποθετούνται από το Δήμο ποδήλατα.
Ο λόγος είναι ότι με το που θα τοποθετηθούν, εντός 24ωρου βρίσκονται με σπασμένα φανάρια, χαλασμένες σέλες και γενικότερα με φθορές που επιβάλουν την απόσυρσή τους για επισκευή. Το συγκεκριμένο φαινόμενο, μας είπε ο κ. Παύλου δεν παρουσιάστηκε μια φορά αλλά κάθε φορά που τοποθετούνταν ποδήλατα στις βάσεις. Έγιναν, μας είπε, κινήσεις και επισημάνσεις προς περιοίκους και θαμώνες της πλατείας, αλλά αποτέλεσμα δεν υπήρξε.
Πρόταση για μετεγκατάσταση του σταθμού στο αθλητικό πάρκο
Θύματα φθορών και μάλιστα εκτεταμένων, πέφτουν και τα ποδήλατα του σταθμού στο αθλητικό πάρκο. Με «θύτες» κυρίως εφήβους που τον τελευταίο καιρό συγκεντρώνονται, τα βράδια, στην περιοχή και κοντά στον σταθμό των ποδηλάτων.
Με αυτό ως δεδομένο υπάρχει πρόταση και σκέψη υλοποίησής της για μεταφορά του συγκεκριμένου σταθμού κάποιες δεκάδες μέτρα πιο μακριά, προς την πλευρά του ΚΤΕΛ, στον αναμορφωμένο περιβάλλοντα χώρο του ΔΑΚ και σε σημείο φωτισμένο, ώστε να αποφευχθούν οι φθορές των ποδηλάτων.
Απαραίτητα τα στέγαστρα
Τα προβλήματα στις οθόνες που προαναφέραμε δεν είναι τα μόνα που προκαλούνται από τα καιρικά φαινόμενα. Προβλήματα ανακύπτουν και στα ποδήλατα. Διευκρινίζουμε πως μιλώντας και καιρικά φαινόμενα μιλάμε κυρίως για τον ήλιο και όχι για βροχές κρύο και χιόνια. Πράγμα που δεν είναι παράλογο αν σκεφτεί κανείς ότι οι προδιαγραφές του όλου μηχανισμού είναι ολλανδικές και έχει κατασκευαστεί για να αντέχει στις συνθήκες της Βόρειας Ευρώπης.
Κι εδώ πιθανόν να πρέπει να χρεωθεί μία λάθος εκτίμηση των δεδομένων κατά την τοποθέτηση, τουλάχιστον για τους σταθμούς που τοποθετήθηκαν με προσανατολισμό που τους εκθέτει πολλές ώρες στο ηλιακό φως. Η τοποθέτηση σκέπαστρων είναι μία λύση που θα μπορούσε να αποδώσει και εξετάζεται από την Δημοτική Αρχή.
Ο κ. Σπάνιας
Για το θέμα των δημοτικών ποδηλάτων μιλήσαμε και με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο κ. Αριστοτέλη Σπάνια που αρχικά μας διαβεβαίωσε πως πρόθεση της Διοίκησης του Δήμου δεν είναι μόνο η συνέχιση λειτουργίας του προγράμματος, αλλά και η αναβάθμιση του, στα πλαίσια της γενικότερης προσπάθειας ανάδειξης του χαρακτήρα της πόλης αλλά και της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Για το θέμα των οθονών και των στεγάστρων έχουν γίνει ήδη επαφές, μας ενημέρωσε και αναζητούνται τρόποι που θα βελτιώσουν όσο πιο γρήγορα γίνεται την κατάσταση. Παράλληλα έχει ξεκινήσει ένας σχεδιασμός που συμπεριλαμβάνει και προτάσεις για τους υπάρχοντες σταθμούς αλλά και για την δημιουργία νέων εφόσον αυτό κριθεί ότι είναι εφικτό και απαραίτητο. Επίσης σε αυτόν εντάσσεται και η προβολή για την χρήση των δημοτικών ποδηλάτων.

karditsalive.net