Καλές οι τηγανιτές πατάτες, αλλά τι γίνεται μετά; Κάθε χρόνο στην Ελλάδα παράγονται περίπου 85 χιλιάδες τόνοι τηγανέλαιου. Aπό αυτούς, περίπου οι μισοί παράγονται από τη βιομηχανία, την εστίαση, τα ξενοδοχεία κ.λπ. και με τη σωστή διαχείριση που γίνεται από εταιρείες που έχουν την άδεια, συλλέγονται και προωθούνται σε μονάδες παραγωγής βιοντίζελ.

Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, η ανακύκλωση των τηγανέλαιων είναι σημαντική για τη διαφύλαξη του οικοσυστήματος αν αναλογιστεί κάποιος ότι ένα λίτρο καμένου λαδιού υποβαθμίζει ένα εκατομμύριο λίτρα νερού, ενώ η φύση χρειάζεται δέκα χρόνια προκειμένου ν’ απορροφήσει αυτό το λίτρο. Αξίζει λοιπόν να σημειωθεί ότι η μονάδα επεξεργασίας (δεύτερης γενιάς μάλιστα) τηγανέλαιων για την παραγωγή βιοντίζελ βρίσκεται στον Βόλο και συγκεκριμένα είναι αυτή της Verd, που ανήκει πλέον στον όμιλο της Motor Oil, στη Β’ Βιομηχανική Περιοχή!

Του Χρυσόστομου Τρίμμη

Η συγκεκριμένη μονάδα έχει δυνατότητα παραγωγής 80 χιλιάδων τόνων βιοντίζελ τον χρόνο, και όπως μας εξήγησε ο γενικός διευθυντής της Verd, Γιώργος Κυριακόπουλος, μέσω της θυγατρικής «Πράσινο Λάδι», ουσιαστικά έχει 51% μερίδιο στην αγορά αυτήν τη στιγμή, όσον αφορά τη συλλογή τηγανέλαιων από επιχειρήσεις (πχ εστιατόρια) απ’ όλη την Ελλάδα!

«Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι από το βιοντίζελ που παράγεται από τη Verd η ατμόσφαιρα γλιτώνει 70 χιλιάδες τόνους CO2 τον χρόνο» τονίζει ο κ. Κυριακόπουλος για να μας περιγράψει στη συνέχεια την όλη διαδικασία.

Συλλέγουμε λοιπόν το χρησιμοποιημένο τηγανέλαιο με την «Πράσινο Λάδι», είτε απευθείας από καταστήματα ή μέσω πιστοποιημένων και συμβολαιοποιημένων συνεργατών μας, με το σύνολο της ποσότητας να καταλήγει στον Βόλο και στη μονάδα της Verd. Εκεί το τηγανέλαιο περνά από μία πρώτη επεξεργασία, κυρίως για την αφαίρεση υγρασίας αλλά και υπολειμμάτων. Θα ακολουθήσει στη συνέχεια η διαδικασία της μετεστεροποίησης, με προσθήκη μεθανόλης και ενός καταλύτη, για να έχουμε την παραγωγή βιοντίζελ και με διύλιση, για να έχουμε το τελικό προϊόν, το βιοντίζελ που είναι εντός των προβλεπόμενων προδιαγραφών» σημειώνει.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το βιοντίζελ πρώτης παραγωγής, αυτό που προέρχεται δηλαδή από έλαια όπως ηλιέλαιο σογιέλαιο ή κραμβέλαιο, έχει μικρότερο όφελος στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, μειώνοντας από 30-60% τα αέρια του θερμοκηπίου, γι’ αυτό και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει κινηθεί στη λογική πριμοδότησης για τη χρήση των τηγανέλαιων και των ζωϊκών λιπών…

Τα φυσικοχημικά χαρακτηριστικά του βιοντίζελ είναι όμοια με εκείνα του πετρελαίου κίνησης. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πετρελαιοκινητήρες σε μείγμα με το πετρέλαιο κίνησης σε διάφορα ποσοστά, χωρίς καμία μετατροπή αυτών των κινητήρων. Σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση (και στην Ελλάδα) αναμειγνύεται κατά μέσον όρο 7% βιοντίζελ στο πετρέλαιο κίνησης.

«Υπάρχει ανταποδοτικότητα για τους επαγγελματίες, οι οποίοι συλλέγουν το τηγανέλαιο σε ειδικά πλαστικά βαρέλια και λαμβάνουν στη συνέχεια, βάσει και του σχετικού συμβολαίου προϊόντα προς χρήση (σ.σ. απορρυπαντικά, χαρτικά κλπ) μέσω της «Πράσινο Λάδι». Αξίζει να σημειωθεί ότι σχεδόν το 100% των επιχειρήσεων που έχουν παραγωγή τηγανέλαιου το ανακυκλώνουν, αφού τίθεται θέμα από εκεί και πέρα ανανέωσης της άδειας υγειονομικού ενδιαφέροντος» επισημαίνει ο κ. Κυριακόπουλος. Βέβαια, υπάρχει και το κόστος συλλογής και μεταφοράς, ωστόσο, το βιοντίζελ είναι το πιο «πράσινο» καύσιμο στην αγορά, μειώνοντας κατά 88% την έκλυση αερίου θερμοκηπίου σε σχέση με τα ορυκτά.

Σ’ αυτό το σημείο ο γενικός διευθυντής της Verd αναφέρεται και στο κομμάτι των υδάτων. «Το βιοντίζελ υποκαθιστά τα ορυκτά καύσιμα. Από την άλλη ένα λίτρο τηγανέλαιου αρκεί για να υποβαθμίσει 1 εκατομμύριο λίτρα νερού, ποσότητα που καταναλώνει σε 14 χρόνια ο άνθρωπος! Φυσικά υποβαθμίζει και το θαλασσινό νερό, αλλά έχει επιπτώσεις και στις εγκαταστάσεις των σπιτιών και των αποχετεύσεων» θα υπογραμμίσει, και κάπου εδώ έρχεται και το μεγάλο στοίχημα…

 

Τι θα γίνει με το οικιακό τηγανέλαιο που αποτελεί παραπάνω από τη μισή ποσότητα που παράγει η χώρα μας;

Όπως καταλαβαίνει κανείς, ελάχιστοι είναι αυτοί που μπαίνουν στη διαδικασία ανακύκλωσης σε οικιακό επίπεδο, αλλά όπως τονίζεται όλοι θα πρέπει να κατανοήσουν τη σημασία της συλλογής και της ανακύκλωσης, ακόμη και ενός λίτρου.

Συνήθως, το τηγανέλαιο καταλήγει στο νεροχύτη και βουλώνει τις σωληνώσεις και τις αποχετεύσεις, δημιουργώντας κατ’ επέκταση πρόβλημα στους υπονόμους και στους βιολογικούς καθαρισμούς των πόλεων…

Από εκεί και πέρα στον Βόλο εντοπίζουμε μέσω και της ιστοσελίδας της «Πράσινο Λάδι» πέντε διαφορετικά σημεία συλλογής οικιακού τηγανέλαιου… Οπότε, όλα είναι θέμα απόφασης και διάθεσης!

Ο κ. Γιώργος Κυριακόπουλος

Η επένδυση, το προσωπικό και ο αντίκτυπος στην τοπική οικονομία

Μέλος του ομίλου της Motor Oil πλέον, η παρουσία της Verd στον Βόλο παραμένει ισχυρή, και μάλιστα το 2013-14 έκανε μία πολύ μεγάλη επένδυση (αν σκεφτεί κανείς ότι ήταν και τα χρόνια της οικονομικής κρίσης) προσθέτοντας στις εγκαταστάσεις της τη διαδικασία απόσταξης ώστε να είναι σε θέση να μπορεί να χειριστεί 100% τα τηγανέλαια και τα ζωικά λίπη, για τη μεγαλύτερη δυνατή εκμετάλλευσή τους και παραγωγή βιοντίζελ.

Στη Verd και στην «Πράσινο Λάδι» απασχολούνται περίπου 70 άτομα, η πλειονότητα των οποίων είναι από τον Βόλο, οπότε αυτό έχει και τον σχετικό θετικό αντίκτυπο και στην τοπική οικονομία… «Για παράδειγμα έχουμε εξαιρετικούς χημικούς στον Βόλο και η φιλοσοφία μας είναι πάντα κοντά στους ανθρώπους και τους εργαζόμενους» θα σημειώσει ο κ. Κυριακόπουλος.

Από εκεί και πέρα όπως καταλήγει: «Φυσικά συνεχώς βελτιώνουμε το επίπεδο των γνώσεων του προσωπικού σε ανώτερο επίπεδο, ώστε να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα».

magnesianews.gr