Στο «κόκκινο» είναι τα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης και της Λάρισας, με το δεύτερο κύμα του κορωνοϊού να δημιουργεί πρωτόγνωρες για το ΕΣΥ καταστάσεις. Η πληρότητα στις μονάδες εντατικής θεραπείας αγγίζει το 100% –χθες το πρωί οι κενές κλίνες για ασθενείς με κορωνοϊό ήταν μόλις 7–, ενώ όποια κλίνη Εντατικής COVID-19 μένει κενή, το πολύ μέσα σε μισή ώρα καταλαμβάνεται από άλλον ασθενή. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», σε αυτό το πλαίσιο το υπουργείο Υγείας ετοιμάζεται να ενεργοποιήσει το επόμενο βήμα του σχεδίου εκτάκτου ανάγκης για τη Θεσσαλονίκη, το οποίο προβλέπει περαιτέρω αξιοποίηση – «επίταξη» των ιδιωτικών κλινικών για τη νοσηλεία ασθενών με COVID-19. Ετσι, χθες ζητήθηκε από ιδιωτικές κλινικές της συμπρωτεύουσας να παραχωρήσουν 200 κλίνες για τη νοσηλεία ασθενών με κορωνοϊό. Υπενθυμίζεται ότι έως τώρα οι ιδιωτικές κλινικές έχουν χρησιμοποιηθεί για τη νοσηλεία ασθενών του ΕΣΥ με άλλες –πλην COVID-19– ασθένειες, ώστε να μπορούν τα δημόσια νοσοκομεία να εξυπηρετούν όσο το δυνατόν περισσότερα περιστατικά.
Χθες καταγράφηκε νέο ρεκόρ στον αριθμό των ασθενών που νοσηλεύονται διασωληνωμένοι σε μονάδες εντατικής θεραπείας σε όλη τη χώρα, οι οποίοι έφτασαν τους 499. Επιπλέον καταγράφηκαν 59 θάνατοι, με τον αριθμό των θυμάτων του κορωνοϊού στην Ελλάδα να είναι 1.347. Την ανησυχία επιτείνει το γεγονός ότι η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να είναι το επίκεντρο της πανδημίας, η οποία δεν δείχνει σημάδια υποχώρησης παρά το γεγονός ότι συμπληρώνονται δύο εβδομάδες αυστηρών περιοριστικών μέτρων. Χθες ανακοινώθηκαν 3.227 νέα κρούσματα SARS-CoV-2, εκ των οποίων τα 774 στη Θεσσαλονίκη και τα 646 στην Αττική. Τριψήφιος αριθμός κρουσμάτων εντοπίστηκε χθες και σε Σέρρες (156), Πέλλα (149), Δράμα (112), Πιερία (103), Ημαθία (109), Λάρισα (155) και Μαγνησία (107).
Στον σχεδιασμό του υπ. Υγείας, ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, υπάρχει και η λύση των αεροδιακομιδών ασθενών στην Αττική ή σε άλλες περιοχές της επικράτειας για νοσηλεία σε μονάδες εντατικής θεραπείας. Τουλάχιστον έως αργά χθες το βράδυ δεν είχε κριθεί ακόμα απαραίτητο το σχέδιο αυτό να ενεργοποιηθεί.
Οι αισιόδοξες προβλέψεις για πιθανή μείωση του επιδημικού φορτίου στη Θεσσαλονίκη, που εκφράστηκαν στις αρχές της εβδομάδας από ειδικούς επιστήμονες, δεν φαίνεται προς το παρόν να επιβεβαιώνονται από την εξέλιξη της πανδημίας. Η μάλλον βιαστική εκτίμηση για επικείμενη μείωση των κρουσμάτων έγινε κυρίως με βάση τις αναλύσεις των λυμάτων στη Θεσσαλονίκη, οι οποίες, ωστόσο, έδειξαν μείωση του ρυθμού επιτάχυνσης της επιδημίας και όχι της ίδιας της επιδημίας. Στην πρώιμη αισιοδοξία συνέβαλε και ο μικρότερος αριθμός κρουσμάτων στη Θεσσαλονίκη –σε σχέση με προηγούμενες ημέρες– της περασμένης Δευτέρας (490). «Για να μπορούν να αξιολογηθούν τα δεδομένα θα πρέπει να τα εξετάσουμε σε βάθος χρόνου», ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου, Αθανάσιος Εξαδάκτυλος, και τόνισε ότι «όπως δεν πρέπει να πανηγυρίζουμε με το ένα καλό που βλέπουμε, δεν θα πρέπει να πέφτουμε και σε βαθιά απελπισία με το ένα κακό». 
Συμπαράσταση
Εν τω μεταξύ, όλο και περισσότεροι νοσηλευτές και λοιπό προσωπικό νοσοκομείων του ΕΣΥ από περιοχές που δεν είναι επιβαρυμένες λόγω κορωνοϊού ανταποκρίνονται στο κάλεσμα του υπουργείου Υγείας να συνδράμουν το υγειονομικό προσωπικό της Θεσσαλονίκης. Οπως ανέφερε χθες ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης (Twitter), «είναι συγκινητική η συμπαράσταση στη Θεσσαλονίκη. Μετά τις δέκα νοσηλεύτριες από την Κρήτη, μεταβαίνουν εκεί ακόμα 23 συνάδελφοί τους: έξι από Αργος, πέντε από Κομοτηνή, πέντε από Κόρινθο, τρεις από Κέρκυρα, τρεις από Γιάννενα και ένας από Σπάρτη».
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, υπάρχει πάντα στον σχεδιασμό και η λύση των αεροδιακομιδών ασθενών στην Αττική ή και σε άλλες περιοχές της επικράτειας για νοσηλεία σε μονάδες εντατικής θεραπείας. Τουλάχιστον έως αργά χθες το βράδυ δεν είχε κριθεί ακόμα απαραίτητο το σχέδιο αυτό να ενεργοποιηθεί. Μακρινό είναι το ενδεχόμενο διακομιδών ασθενών με COVID-19 με τρένο, κάτι που έχει εφαρμοστεί στην Ευρώπη. Πάντως, από προχθές στον σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης βρίσκεται αμαξοστοιχία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τον σκοπό αυτό, σε πολύ ακραίες καταστάσεις.

H KAΘΗΜΕΡΙΝΗ