Οι Ελληνες φοιτητές θα εκπαιδεύονται στην τεχνητή νοημοσύνη. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείο Παιδείας, στις πολυετείς συμφωνίες που θα συναφθούν ανάμεσα στο υπουργείο και στα ελληνικά πανεπιστήμια μέσα στο επόμενο ακαδημαϊκό έτος, θα προβλέπεται η οργάνωση προγραμμάτων σπουδών για την τεχνητή νοημοσύνη, τα οποία θα εισαχθούν στα πρώτα έτη των σπουδών. Οι συμφωνίες θα γίνουν ύστερα από εισήγηση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης. «Πρόκειται για εργαλείο, η γνώση του οποίου στο άμεσο μέλλον θα είναι απαραίτητη για πληθώρα επαγγελμάτων. Τα ελληνικά πανεπιστήμια θα πρέπει να εισαγάγουν τις σχετικές σπουδές στα προγράμματά τους», ανέφερε χθες, μιλώντας στην «Κ», ο υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Διγαλάκης, αρμόδιος για την ανώτατη εκπαίδευση.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις πολυετείς συμφωνίες ανάμεσα στο υπουργείο Παιδείας και κάθε ΑΕΙ ξεχωριστά, θα πρέπει να οργανωθούν προγράμματα σπουδών που θα αναπτύσσουν ακαδημαϊκά τις πτυχές της τεχνητής νοημοσύνης και την αξιοποίησή της στην οικονομία. Στόχοι είναι να εισαχθεί η ανάλυση δεδομένων ως μάθημα σε όλα τα τμήματα, οι φοιτητές να εκπαιδευτούν στη χρήση των σχετικών εργαλείων στο επαγγελματικό τους πεδίο (με βάση τις αρχικές σπουδές τους) και να αποκτήσουν αντίληψη τι είναι η τεχνητή νοημοσύνη και πώς αξιοποιείται στην ανάπτυξη των επιστημών. Η εισαγωγή μπορεί να γίνει είτε με την οργάνωση αυτόνομων προγραμμάτων σπουδών σε κάθε ΑΕΙ είτε με την οργάνωση κοινών προγραμμάτων σπουδών ανάμεσα σε διαφορετικά ΑΕΙ. Σύμφωνα με τον κ. Διγαλάκη, βάση των προγραμμάτων σπουδών για την τεχνητή νοημοσύνη θα είναι η ανάλυση δεδομένων και η μηχανική μάθηση. «Η αλματώδης εξέλιξη και ο ανταγωνισμός που παρατηρείται στο επιστημονικό πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης επιβάλλει τη δημιουργία προγραμμάτων σπουδών όχι μόνο σε μεταπτυχιακό επίπεδο αλλά και σε προπτυχιακό», ανέφερε ο κ. Διγαλάκης μετέχοντας στην ψηφιακή συζήτηση που διοργάνωσε χθες το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο με θέμα την ταχεία εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης και την ανάγκη καλλιέργειας των απαραίτητων ψηφιακών δεξιοτήτων.
Αλλωστε, ευρύτατη είναι η γκάμα της τεχνητής νοημοσύνης όχι μόνο στο πεδίο των θετικών επιστημών και των επιστημών υγείας αλλά και των ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών. Ενδεικτικά, ένας υπολογιστής μπορεί να βοηθήσει έναν νομικό στην αναζήτηση της νομολογίας, στην ανάλυση κειμένων, ακόμη και στη σύνταξη αποφάσεων ή συμβάσεων με βάση τα δεδομένα που θα έχει λάβει από τον άνθρωπο. Παράλληλα, όπως είπε ο κ. Διγαλάκης, «είναι ζωτικής σημασίας να ενισχύσουμε την αριστεία σ’ αυτόν τον τομέα και να ενδυναμώσουμε τη συνεργασία στην έρευνα και στην καινοτομία μεταξύ βιομηχανίας και πανεπιστημιακής κοινότητας».
Την ίδια στιγμή, το υπ. Παιδείας προχωρεί στην οργάνωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης σε νέα βάση, μέσω ενός νομοσχεδίου που μεταξύ άλλων προβλέπει την ίδρυση πρότυπων επαγγελματικών λυκείων και πειραματικών ΙΕΚ και τη θεσμοθέτηση εθνικού πλαισίου προσόντων, κατ’ αντιστοιχία με το ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων. Χθες, η υπουργός Νίκη Κεραμέως συμμετείχε σε συνέδριο που συνδιοργανώνεται από το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (CEDEFOP) και το Ευρωπαϊκό Ιδρυμα Κατάρτισης (ETF) με τη συμμετοχή του αρμόδιου επιτρόπου Nicolas Schmit, και των υπουργών Παιδείας Γερμανίας Anja Karliczek και Κροατίας Blazenka Divjak. Στην τελευταία έκθεση του CEDEFOP για την επισκόπηση της μαθητείας, η χώρα μας κατατάχθηκε στην τελευταία θέση μεταξύ των 28 χωρών της Ε.Ε., με βαθμό μόλις 9 στα 100, στο κατά πόσον οι πτυχιούχοι βρίσκουν δουλειά κατάλληλη των ακαδημαϊκών εφοδίων τους. Επίσης, στους δείκτες ελκυστικότητας και αποτελεσματικότητας της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις των κρατών-μελών.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)