Σε φάση εκκίνησης μπαίνουν έπειτα από χρόνια οι επεκτάσεις του προαστιακού σιδηρόδρομου. Συγκεκριμένα μέχρι το φθινόπωρο αναμένεται η δημοπράτηση τριών επεκτάσεων προς Ελευσίνα-Μέγαρα, Λαύριο και Ραφήνα. Τα τρία έργα, ύψους 765 εκατ. ευρώ, θεωρούνται πολύ σημαντικά γιατί θα είναι η πρώτη φορά που ο σιδηρόδρομος θα δικτυώνεται σε περιοχές οι οποίες είναι εκτός του πολεοδομικού ιστού της πόλης και η συγκοινωνία που παρέχεται είναι χαμηλού βεληνεκούς.
Στόχος του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών είναι η σύνδεση του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου με τα τρία σημαντικά περιφερειακά λιμάνια της Αττικής: της Ελευσίνας, που είναι καθαρά εμπορικό, του Λαυρίου, που είναι και εμπορικό και επιβατικό, και της Ραφήνας, που είναι αμιγώς επιβατικό.
Προ ημερών, σε συνέντευξή του, ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης ήταν αποκαλυπτικός για τον νέο «χάρτη» των έργων στην Αττική που θα μετατρέψουν το Λεκανοπέδιο σε μεγάλο συγκοινωνιακό και εμπορευματικό κόμβο.
Αξιοποίηση παλιάς γραμμής
Το πρώτο έργο που θα οδεύσει προς δημοπράτηση, σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, είναι η προαστιακή γραμμή Άνω Λιόσια-Ελευσίνα-Μέγαρα. Το έργο αυτό αφορά την αξιοποίηση τμήματος της παλιάς μετρικής γραμμής Αθηνών-Κορίνθου, η οποία έχει τεθεί εκτός λειτουργίας εδώ και περίπου 15 χρόνια.
Θα δημιουργηθεί μία νέα γραμμή ηλεκτροκινούμενη, μήκους 36 χλμ., προαστιακού σιδηροδρόμου, που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια, θα περνά από τον Ασπρόπυργο, την Ελευσίνα και θα τερματίζει στα Μέγαρα. Το κόστος του έργου υπολογίζεται σε 85 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει την κανονικοποίηση - σηματοδότηση - ηλεκτροκίνηση - τηλεδιοίκηση της γραμμής.
Η επέκταση του προαστιακού στη Δυτική Αττική θα ωφελήσει συνολικά και κυρίως τις περιοχές του Ασπρόπυργου, της Ελευσίνας, του Λουτρόπυργου και τη Νέα Πέραμο και έχει ήδη περιληφθεί ως έργο για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ενώνεται έτσι πολύ αποτελεσματικότερα από πλευράς μέσων μαζικής μεταφοράς η Δυτική Αττική με την Αθήνα και την υπόλοιπη Αττική, βελτιώνοντας την ποιότητα των μετακινήσεων των κατοίκων και των εργαζομένων από την Αθήνα στη Δυτική Αττική και δίνοντας πρόσθετες δυνατότητες ανάπτυξης στις επιχειρήσεις της περιοχής και νέες ευκαιρίες στις δραστηριότητες αλυσίδων εφοδιασμού στην περιοχή.
Επίσης, προχωρά η διαγωνιστική διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για τη σιδηροδρομική διασύνδεση των λιμανιών της Ραφήνας και του Λαυρίου. Η μέθοδος αυτή ξεκινά με τη συμμετοχή σχημάτων-επενδυτών και κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού οριστικοποιείται το φυσικό αντικείμενο του έργου, λαμβάνονται οι εγκρίσεις και οι μελέτες και βάσει αυτών δίνονται οι τεχνικές και οικονομικές προσφορές.
Στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι μέχρι το φθινόπωρο να ξεκινήσει η διαδικασία δημοπράτησης των δύο μεγάλων επεκτάσεων που θα καλύψουν τις πολυάριθμες οικιστικές ζώνες της Λαυρεωτικής και των Μεσογείων.
Δύο σταθμοί
Η επέκταση από Κορωπί προς Λαύριο θα περιλαμβάνει δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς (Μαρκόπουλο και Λιμάνι Λαυρίου) και πέντε σιδηροδρομικές στάσεις (Καλύβια, Κερατέα, Δασκαλειό, Θορικός, Κυπριανός). Η απόσταση Αθήνα-Λαύριο θα διεξάγεται σε 55 λεπτά και Κορωπί-Λαύριο σε 28 λεπτά με την ολοκλήρωση της επέκτασης. Το κόστος έχει υπολογιστεί σε 380 εκατ. ευρώ.
Για την επέκταση προς Ραφήνα μια αρχική πρόθεση-σκέψη είναι να φτάσει μέχρι το λιμάνι ως επέκταση από το Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» με την απόσταση να είναι περίπου 7 χλμ. Θα εξυπηρετεί το Πικέρμι και τη Ραφήνα με σκοπό να λύσει το πρόβλημα του λιμανιού. Η απόσταση Ραφήνα-Αθήνα θα καλύπτεται σε περίπου 45 λεπτά. Το κόστος αυτής της επένδυσης έχει εκτιμηθεί σε 300 εκατ. ευρώ.
Τα έργα αυτά θα μπορούν να μπουν σε κατασκευαστικούς ρυθμούς το 2023, εφόσον δεν υπάρξει κάποια καθυστέρηση την περίοδο του διαγωνισμού.
Φάνης Ζώης (Η Ναυτεμπορική)