Περισσότερα από 2,157 εκατ. άτομα φιλοξενήθηκαν το 2018 σε βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών της Airbnb στην Ελλάδα. Το 1,8 εκατ. εξ αυτών είναι ξένοι ταξιδιώτες και οι υπόλοιποι Ελληνες. Κάτι το οποίο, με δεδομένα τα οριστικά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το 2018, δείχνει πως η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση διαμορφώθηκε σε 33,072 εκατ. ταξιδιώτες.
Δηλαδή η Airbnb μόνη της έφερε το 5,5% των ξένων στη χώρα μας. Τα μεγέθη αυτά είναι συγκρίσιμα μόνον με τους αριθμούς των ξένων επισκεπτών που φέρνουν στην Ελλάδα μεγάλοι tour operators, όπως η TUI και η Thomas Cook, που κυμαίνονται μεταξύ 2,5 και 3 εκατ. ταξιδιωτών.
Ομως, η Airbnb η οποία πέρυσι αύξησε τον αριθμό των επισκεπτών κατά περίπου 20% σε σχέση με το 2017, συνεχίζει να αναπτύσσεται με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης και το 2019, όπως εξηγεί μιλώντας στην «Κ» ο διευθυντής Δημοσίων Υποθέσεων της πλατφόρμας βραχυχρόνιων μισθώσεων για την Ιταλία και την Ελλάδα, Mauro Turcatti.
Ενδιαφέρον έχουν όμως και τα υπόλοιπα στοιχεία για τη δραστηριότητα της Airbnb στη χώρα μας: ο συνολικός αριθμός των καταχωρισμένων προς βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων στην Ελλάδα στις αρχές Ιανουαρίου του 2019 ανερχόταν στα 91.200 εκ των οποίων το 86% είναι ολόκληρες κατοικίες και το 15% ιδιωτικά δωμάτια εντός κατοικιών. Ο αριθμός των ακινήτων εμφανίζεται αυξημένος κατά 25% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρείχε η Airbnb στην «Κ». Εθνολογικά ξεχωρίζουν οι Αμερικανοί ταξιδιώτες που αντιστοιχούν στο 14% του συνόλου των ταξιδιωτών που έκλεισαν κατάλυμα στην Ελλάδα μέσω της Airbnb και ακολουθούν με 11% οι Γάλλοι και με 8% οι Βρετανοί.
Από τα 91.200 ακίνητα τα 10.400 βρίσκονται στην Αθήνα (το 88% εκ των οποίων είναι ολόκληρες κατοικίες και τα υπόλοιπα μεμονωμένα δωμάτια) και το 2018 είχαν 602.000 εκμισθωτές. Τα εν Αθήναις ακίνητα που εκμισθώνονται μέσω Airbnb στα τέλη του 2018 εμφανίζονται αυξημένα κατά 22% έναντι του 2017.
Η μέση ηλικία των Ελλήνων ιδιοκτητών που χρησιμοποιούν την Airbnb για να ενοικιάζουν τα ακίνητά τους είναι τα 46 έτη πανελλαδικά και τα 43 για την Αθήνα. Η μέση διάρκεια κάθε μίσθωσης είναι 4,1 μέρες πανελλαδικά και 3,6 μέρες για την Αθήνα. Να σημειωθεί πως στην Αθήνα το ποσοστό των Αμερικανών ταξιδιωτών είναι ακόμα μεγαλύτερο από το πανελλαδικό, με το 20% των 602.000 να προέρχεται από τις ΗΠΑ. Ακολουθούν οι Ελληνες με 10% και οι Γάλλοι επίσης με 10%.
Είναι η πρώτη φορά που η Airbnb δημοσιοποιεί τόσο αναλυτικές πληροφορίες για τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα και η πρώτη φορά που αποκαλύπτονται τα πραγματικά μεγέθη της συγκριτικά με την ευρύτερη ελληνική τουριστική αγορά. Και αυτά έρχονται να καταδείξουν το μέγεθος του φαινομένου, με δεδομένο πως εκτός από την Airbnb στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται και άλλες πλατφόρμες όπως η Booking.com και η Expedia.
Ενα πολύ μεγάλο μέρος των καταχωρισμένων ακινήτων εμφανίζεται πάντως σε περισσότερες από μία τέτοιες διαδικτυακές πλατφόρμες και έτσι οι αλληλοεπικαλύψεις δεν επιτρέπουν την ασφαλή εξαγωγή συνολικότερων συμπερασμάτων.
«Ευπρόσδεκτη η δίκαιη φορολόγηση»
«Η δίκαιη φορολόγηση και το δίκαιο ρυθμιστικό πλαίσιο για τη δραστηριότητά μας είναι ευπρόσδεκτα και γι’ αυτό συνεργαζόμαστε στενά με τις αρμόδιες αρχές, όπως διεθνώς έτσι και στην Ελλάδα», αναφέρει μιλώντας στην «Κ» ο διευθυντής δημοσίων υποθέσεων της Airbnb για την Ιταλία και την Ελλάδα, Mauro Turcatti. Δεν είναι όμως το ίδιο θετικός για εκείνες τις ρυθμίσεις που έχουν αποκλειστικό σκοπό το μπλοκάρισμα της σχετική δραστηριότητας. «Το ελληνικό καθεστώς που υιοθετήθηκε πρόσφατα είναι λογικό, διότι δεν τέθηκε για να σταματήσει τις μισθώσεις, αλλά για να παραχθεί φορολογικό έσοδο για τη χώρα», εξηγεί. Εκτιμά πως η Airbnb βοηθά να επιτευχθεί η γεωγραφική και εποχιακή διασπορά του εισερχόμενου τουρισμού και σημειώνει πως επιδιώκεται να ενταχθούν στις καταχωρίσεις της Airbnb περισσότερα ακίνητα από περιφερειακούς προορισμούς. Οσον αφορά στον ανταγωνισμό με τα ξενοδοχεία, εκτιμά πως αυτός πράγματι υπάρχει, αλλά εστιάζεται κυρίως στα ξενοδοχεία ενός και δύο αστέρων, τα οποία όμως είχαν προβλήματα υποδομών και επιπέδου υπηρεσιών πριν από την έλευση της Airbnb και, ως εκ τούτου, δεν είναι η πλατφόρμα η πηγή των όποιων δεινών τους.
Μεγάλη έμφαση, όμως, δίνει η Airbnb, σύμφωνα πάντα με τον Mauro Turcatti, και στην καταπολέμηση του υπερτουρισμού, καθώς θεωρεί πως υπονομεύει τους προορισμούς και επομένως και τη βιωσιμότητα της δικής της δραστηριότητας.
HΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ (H KAΘΗΜΕΡΙΝΗ)