Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση θα πάρει τη μερίδα του λέοντος των περίπου 8.568 διορισμών που θα πραγματοποιηθούν για το επόμενο σχολικό έτος. Τα σενάρια δείχνουν ότι οι έξι στους δέκα διορισμούς θα είναι νηπιαγωγών και δασκάλων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ο πρώτος σχεδιασμός που επεξεργάζονται τα συναρμόδια υπουργεία (Οικονομικών, Εσωτερικών και Παιδείας) για την κατανομή των 8.568 διορισμών είναι ο εξής:
• 5.000 θέσεις θα δοθούν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, εκ των οποίων οι 3.000 θα είναι για δασκάλους, οι 1.000 για νηπιαγωγούς και οι υπόλοιπες 1.000 θα δοθούν σε εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων.
• 2.000 διορισμοί θα γίνουν για την κάλυψη κενών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
• 1.500 διορισμοί θα γίνουν στην ειδική αγωγή, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια.
Για την ανακοίνωση της απόφασης κατανομής των διορισμών χρειάζεται να εκδοθεί πράξη υπουργικού συμβουλίου (ΠΥΣ), η οποία θα εγκρίνει τις πιστώσεις και η οποία δεν έχει εκδοθεί ακόμη.
Σύμφωνα με συνδικαλιστές που μίλησαν χθες στην «Κ», με βάση το παραπάνω σενάριο η κατανομή γίνεται ανάλογα με τα υπαρκτά κενά εκπαιδευτικών στις δύο βαθμίδες και όχι για να τηρηθούν οι ισορροπίες μεταξύ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, όπως συνέβαινε κατά τα προηγούμενα χρόνια. Ενδεικτικό είναι ότι η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) υποστηρίζει ότι παγίως στην κατανομή είναι «ριγμένη» η πρωτοβάθμια εκπαίδευση, διότι ενώ οι ελλείψεις σε νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία είναι περισσότερες από αυτές σε γυμνάσια και λύκεια, τελικά ο αριθμός των διορισμών κατανέμεται σχεδόν ισόποσα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στην «Κ» ο Φάνης Βουγάς, πρωτοδιόριστος δάσκαλος σε σχολείο της Πάτμου, τη σχολική χρονιά 2021-2022 τα οργανικά κενά στην πρωτοβάθμια ήταν 10.666 και στη δευτεροβάθμια 5.710. Ομως, έγιναν 6.200 διορισμοί στην πρωτοβάθμια και 4.960 διορισμοί στη δευτεροβάθμια. Με βάση τα στοιχεία του κ. Βουγά, εάν οι διορισμοί γίνονταν ανάλογα με τα κενά ανά εκπαιδευτική βαθμίδα, στην πρωτοβάθμια έπρεπε να γίνουν 7.269 διορισμοί, δηλαδή 1.069 παραπάνω σε σχέση με τους 6.200 που πραγματοποιήθηκαν. Η διαφορά των 1.069 δόθηκε για να γίνουν διορισμοί καθηγητών σε γυμνάσια και λύκεια.
Μάλιστα, στην κατανομή των διορισμών ανά νομό και περιφέρεια παρατηρήθηκαν μεγάλες αποκλίσεις. Για παράδειγμα, καλύφθηκε το 84,27% των κενών στο νότιο Αιγαίο, ενώ το 18,33% στην περιφέρεια της Ηπείρου. Αυτό είχε ως συνέπεια να υπάρξουν αδικίες ως προς τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να πάρουν μια θέση σε σχολείο κοντά στον τόπο καταγωγής και διαμονής τους. Για τον λόγο αυτό, τώρα οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί που τοποθετήθηκαν σε απομακρυσμένες περιοχές ζητούν να μειωθεί ο υποχρεωτικός χρόνος παραμονής τους στη θέση, από δύο σε ένα χρόνο. Σύμφωνα με τον κ. Βουγά, «οι εκπαιδευτικοί “στενάζουν” από την αύξηση του κόστους ζωής μακριά από το πατρικό (μεταφορικά, ενοίκια)». Ο ίδιος υπενθύμισε την πρόθεση της κυβέρνησης για χορήγηση κινήτρων στα νέα ζευγάρια, τα οποία στην περίπτωση των εκπαιδευτικών θα μπορούσαν να επικεντρωθούν στη μείωση του χρόνου παραμονής σε απομακρυσμένες θέσεις και στην εξίσωση των δικαιωμάτων των αναπληρωτών με τους μονίμους ως προς τις άδειες.
Aπόστολος Λακασάς (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)