Περίπου οκτώ στα 10 νοικοκυριά (ποσοστό 78,5%) έχουν πρόσβαση στο Διαδίκτυο από την κατοικία τους, σύμφωνα με την έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ για τη χρήση τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνίας από νοικοκυριά και άτομα. Το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο κατά 2,6% σε σχέση με το 2018, ενώ την τελευταία δεκαετία (2010- 2019) καταγράφεται αύξηση 69,2%.
Από την ίδια έρευνα προκύπτουν επίσης τα εξής:
Ευρυζωνική σύνδεση χρησιμοποιεί το 78,1% του συνόλου των νοικοκυριών της χώρας με τουλάχιστον ένα μέλος ηλικίας 16- 74 ετών, ποσοστό αυξημένο 2,6% σε σχέση με το 2018 (76,1%).
Οι κυριότεροι λόγοι μη πρόσβασης στο Διαδίκτυο από την κατοικία παραμένουν, διαχρονικά, οι ίδιοι και είναι: α) η έλλειψη δεξιοτήτων (67,3%), β) η μη χρησιμότητα των πληροφοριών που υπάρχουν στο Διαδίκτυο και η έλλειψη ενδιαφέροντος για τις πληροφορίες αυτές (22,5%) και γ) το πολύ υψηλό κόστος του εξοπλισμού (15%).
Περισσότεροι από 7 στους 10 (ποσοστό 75,7%) ηλικίας 16- 74 ετών έκαναν χρήση Διαδικτύου το α' τρίμηνο του 2019, αύξηση 4,8% σε σχέση με το 2018 (72,2%).
Περισσότεροι από οκτώ στους 10 (ποσοστό 83,4%) από όσους χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο το α' τρίμηνο του 2019 συνδέθηκαν εν κινήσει (εκτός κατοικίας και χώρου εργασίας), από φορητή συσκευή, αύξηση 9%, σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2018 (76,5%).
Από όσους συνδέθηκαν στο Διαδίκτυο εκτός της κατοικίας και του χώρου εργασίας τους, με κινητή συσκευή, το 94,6% χρησιμοποίησε κινητό ή smart phone, το 33,1% φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή, το 20,2% tablet και το 1,6% άλλη συσκευή (π.χ. media player, φορητή κονσόλα παιχνιδιών, ηλεκτρονικό αναγνώστη, smart ρολόι).
Αναφορικά με τους λόγους χρήσης του Διαδικτύου, η αναζήτηση πληροφοριών και υπηρεσιών είναι ο πρώτος κατά σειρά λόγος χρήσης του Διαδικτύου με ποσοστό 88,3%.
Ακολουθούν κατά σειρά:
Αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες: 88,3%.
Διάβασμα online ειδήσεων σε ιστοσελίδες, εφημερίδες, περιοδικά: 87,7%.
Αποστολή ή λήψη ηλεκτρονικών μηνυμάτων: 77,9%.
Συμμετοχή σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat κ.λπ.): 74,9%.
Μουσική (π.χ. web ραδιόφωνο, You Tube, μουσική συνεχούς ροής (streaming): 72,9%.
Ανταλλαγή μηνυμάτων με εφαρμογές, όπως Skype, Messenger, Viber, Whats App: 72%.
Πραγματοποίηση κλήσεων ή βιντεοκλήσεων, με χρήση web κάμερας μέσω του διαδικτύου (Skype, Messenger, Facetime, Viber, Whats App κ.λπ.) : 66,8%.
Αναζήτηση πληροφοριών υγείας, σχετικά με ασθένειες, διατροφή, κακώσεις, τραύματα, παράγοντες που βελτιώνουν την υγεία κ.λπ. : 65,9%.
«Ανέβασμα» σε ιστοσελίδα κειμένου, φωτογραφιών, μουσικής, videos, λογισμικού κ.λπ., προκειμένου να τα μοιραστούν με άλλους :46,2%.
Πραγματοποίηση τραπεζικών συναλλαγών: 40,3%.
Αναζήτηση εργασίας ή αποστολή αιτήσεων για εύρεση εργασίας: 17%.
Αποστολή γνώμης (σε blog, μέσα κοινωνικής δικτύωσης κ.ά.) για κοινωνικά ή πολιτικά θέματα: 13,1%.
Συμμετοχή σε online διαβουλεύσεις ή ψηφοφορίες για κοινωνικά ή πολιτικά θέματα: 3,8%.
Πώληση αγαθών ή υπηρεσιών μέσω δημοπρασιών, π.χ. μέσω e-Bay: 3,2%.
Αναφορικά με τη χρήση ιστοσελίδων ή εφαρμογών (σε διαδικτυακές πλατφόρμες) για εξασφάλιση καταλύματος (δωματίου, διαμερίσματος, κατοικίας, εξοχικής κατοικίας για διακοπές κ.ά.) από άλλον ιδιώτη, για προσωπική χρήση προκύπτει ότι περίπου δύο στους 10 (16,8%) από όσους χρησιμοποίησαν το Διαδίκτυο τη χρονική περίοδο Απριλίου 2018-Μαρτίου 2019 χρησιμοποίησαν πλατφόρμες, όπως AirBnb, iha Holidays, Homeaway κ.ά., προκειμένου να εξασφαλίσουν κατάλυμα (δωμάτιο, διαμέρισμα, κατοικία, εξοχικό σπίτι διακοπών κ.λπ.), αύξηση 75%, σε σχέση με το 2018 (9,6%).
Ενδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι ένας στους δύο (ποσοστό 52,1%) ηλικίας 16- 74 ετών χρησιμοποίησε τη χρονική περίοδο Απριλίου 2018-Μαρτίου 2019 τις υπηρεσίες της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για προσωπική χρήση. Το ποσοστό είναι αυξημένο κατά 4,8% σε σχέση με την περίοδο Απριλίου 2017- Μαρτίου 2018.
Οι υπηρεσίες της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης περιλαμβάνουν κάθε συναλλαγή των πολιτών με δημόσιες υπηρεσίες μέσω του Διαδικτύου, για προσωπική χρήση. Ειδικότερα, συναλλαγές αναφορικά με υποχρεώσεις των πολιτών (φορολογική δήλωση κ.λπ.), επίσημα έγγραφα (αστυνομική ταυτότητα, πιστοποιητικό γέννησης κ.λπ.), υπηρεσίες εκπαίδευσης (δημόσιες βιβλιοθήκες, πληροφόρηση και εγγραφή σε σχολεία ή ανώτατα και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα), υπηρεσίες δημόσιας υγείας (προγραμματισμός ραντεβού, χορήγηση ιατρικών βεβαιώσεων, πιστοποιητικό νοσηλείας ή εξέτασης ασθενούς κλπ).
Το 96,7% του πληθυσμού που χρησιμοποίησε το Διαδίκτυο αλλά δεν υπέβαλε online τα έντυπα που είχε υποχρέωση να υποβάλει δήλωσε ότι η υποβολή τους έγινε, για λογαριασμό τους, από άλλα πρόσωπα, όπως φοροτεχνικό, μέλος της οικογένειας, φίλο κλπ, το 9,5% ότι δεν είχε τις γνώσεις για να χρησιμοποιήσει την ιστοσελίδα και την εφαρμογή που χρειάζονταν και το 0,9% ότι ανησυχούσε για την προστασία και την ασφάλεια των προσωπικών του δεδομένων.
Πηγή: ΑΜΠΕ