Τα γερμανικά προσπέρασαν τα γαλλικά στη δημόσια εκπαίδευση. Πίσω από την άτυπη «μονομαχία» των δύο δημοφιλών γλωσσών αναδεικνύονται οι στρεβλώσεις της ελληνικής εκπαίδευσης, καθώς σε κάποιες περιοχές δεν υπάρχει εκπαιδευτικός για την ξένη γλώσσα που έχουν επιλέξει οι μαθητές.
Ειδικότερα, οι μαθητές στο μάθημα της δεύτερης ξένης γλώσσας έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε γερμανικά και γαλλικά. Αρχικά τα γαλλικά μονοπωλούσαν το ενδιαφέρον των παιδιών και λόγω των σχέσεών μας με τη Γαλλία, αλλά και επειδή είχαν εισαχθεί νωρίτερα στην ελληνική εκπαίδευση σε σχέση με τα γερμανικά. Το 1992 η γερμανική γλώσσα εισήχθη στα δημόσια σχολεία και αποτέλεσε το μάθημα της 2ης ξένης γλώσσας, το οποίο οι μαθητές επέλεγαν αρχικά σε μικρό ποσοστό. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Πανελλήνιας Ενωσης Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕΚΑΓΕΠΕ), το 2000 το 20% των μαθητών διδασκόταν τα γερμανικά. Ωστόσο, το σχολικό έτος 2013-2014 το ποσοστό ανέβηκε στο 49% και πλέον τα γερμανικά επιλέγονται από την πλειονότητα των μαθητών. Το σχολικό έτος 2020-2021 151.304 μαθητές Γυμνασίων επέλεξαν να διδαχθούν γερμανικά, ποσοστό λίγο πάνω από το 50%, ενώ παράλληλα γερμανικά διδάχθηκαν 68.253 μαθητές Λυκείου, ποσοστό που αγγίζει το 50%.
Οπως ανέφερε χθες στην «Κ» η πρόεδρος της ΠΕΚΑΓΕΠΕ Χριστίνα Μαρκούδη, η αύξηση της επιλογής των γερμανικών αποδίδεται στο ότι ενισχύθηκαν οι εμπορικές σχέσεις της χώρας μας με τη Γερμανία, ενώ πολλοί έφηβοι επιλέγουν τα γερμανικά με την προοπτική να σπουδάσουν σε κάποιο πανεπιστήμιο της χώρας. Επίσης, η στροφή εξηγείται και από το ισχυρό, την τελευταία δεκαετία, κύμα μετανάστευσης πολλών Ελλήνων πτυχιούχων προς τη Γερμανία με στόχο την αναζήτηση δουλειάς.
Στην ελληνική εκπαίδευση η δεύτερη ξένη γλώσσα αρχίζει να διδάσκεται στην Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού δύο ώρες την εβδομάδα, το ίδιο και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και την Α΄ Λυκείου, ενώ περιορίζεται στη μία ώρα στη Β΄ Λυκείου. Οι μαθητές από τη Δ΄ Δημοτικού καλούνται να επιλέξουν μία εκ των γαλλικών και γερμανικών και τελικά στην Ε΄ τάξη διδάσκεται η επιλογή που θα πλειοψηφήσει. Οι εκπαιδευτικοί των δύο ξένων γλωσσών για να συμπληρώσουν ωράριο αναγκάζονται να κάνουν μάθημα σε έως και πέντε σχολεία μιας εκπαιδευτικής διεύθυνσης. Ετσι δεν αποκλείεται σε διευθύνσεις της περιφέρειας να κάνουν ταξίδια ανάμεσα σε σχολεία διαφορετικών πόλεων. Ωστόσο, έχει παρατηρηθεί σε μικρές περιοχές και εξαιτίας της καθυστέρησης προσλήψεων, μετά τον Οκτώβριο να διδάσκεται η γλώσσα για την οποία υπάρχει εκπαιδευτικός και όχι απαραίτητα εκείνη που επέλεξαν οι μαθητές.
Σήμερα στη δημόσια εκπαίδευση υπηρετούν 1.652 μόνιμοι και 626 (28%) αναπληρωτές εκπαιδευτικοί Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας (ΠΕ07), ενώ υπάρχουν περιοχές (περίπου το 25%) της χώρας μας που δεν διαθέτουν ούτε μια οργανική θέση (π.χ. Πρωτοβάθμια Ν. Πέλλας) και υποστηρίζονται αποκλειστικά από αναπληρωτές. Για τον λόγο αυτό η ΠΕΚΑΓΕΠΕ ζητάει τη σύσταση νέων οργανικών θέσεων και τον αντίστοιχο διορισμό ικανοποιητικού αριθμού εκπαιδευτικών ΠΕ07, προκειμένου να στελεχωθούν εγκαίρως όλα τα σχολεία.
Απόστολος Λακασάς (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)