Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοϊδης και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη αποκάλυψαν λεπτομέρειες για την ανάκτηση των δύο κλεμμένων έργων από την Εθνική Πινακοθήκη.
Το βράδυ της Δευτέρας μετά από συνδυαστική μελέτη των στοιχείων που είχαν συγκεντρωθεί όλα αυτά τα χρόνια συνελήφθη 49χρονο από το Τμήμα Διαρρηκτών της Ασφάλειας Αττικής για την κλοπή δύο έργων ανεκτίμητης αξίας.
Ο 49χρονος ομολόγησε την συμμετοχή του στην κλοπής και υπέδειξε στους αστυνομικούς το σημείο που έκρυβε τους δύο πίνακες. Σύμφωνα με πληροφορίες οι πίνακες βρέθηκαν στην Κερατέα σε σημείο μέσα σε ρεματιά συσκευασμένοι και προστατευμένοι για να μην υποστούν φθορές .
«Eύχομαι όλα τα έργα στην πατρίδα μας να βρουν τη θέση που τους αρμόζει» ανέφερε ο κ. Χρυσοχοϊδης.
«Ο πίνακας έχει ιδιαίτερη αξία για τον ελληνικό λαό καθώς τον αφιέρωσε ο ίδιος ο ζωγράφος με ιδιόχειρη αφιέρωση στον ελληνικό λαό για την αγώνα του. Ήταν αδύνατον ο πίνακας αυτός να πουληθεί ή να εκτεθεί πουθενά. Ήταν σαφές ότι ήταν προϊόν κλοπής. Η Πινακοθήκη έκλεισε λίγο μετά την κλοπή για να ξεκινήσει το μεγάλο έργο της ανακαίνισής της» εξήγησε από την μεριά της η υπουργός Πολιτισμού.
«Η Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της. Το έργο επιστρέφει σε ένα νέο μουσείο που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού. Από το 2012 η αστυνομία δεν σταμάτησε την έρευνα για τον εντοπισμό του πίνακα. Και προσωπικά και εκ μέρους της Εθνικής Πινακοθήκης ευχαριστώ πολύ» συνέχισε η κ. Μενδώνη.
Εκτός από τους δύο πίνακες που βρέθηκαν, από την Εθνική Πινακοθήκη είχε κλαπεί ένα ακόμη έργο και συγκεκριμένα ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια για το οποίο δεν έχει ανακοινωθεί κάτι επίσημα από την αστυνομία .
Υπενθυμίζεται ότι η μεγάλη κλοπή των πινάκων είχε γίνει τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012 από δύο άτομα εκ των οποίων ο ένας μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη παραβιάζοντας μια πόρτα αλουμινίου, έκοψε με κοπίδι τους πίνακες από τις κορνίζες και διέφυγε.
Πώς κινήθηκαν οι αστυνομικοί
Τους τελευταίους μήνες η Ελληνική Αστυνομία μαζί με την ΕΥΠ, ξεκίνησε μια προσπάθεια αναζωπύρωσης των ερευνών προκειμένου να βρεθούν τόσο ο πίνακας του Πικάσο όσο και τα άλλα δύο έργα -ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» (1905) από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια, που είχαν σηκώσει οι δράστες το 2012. Στόχος ήταν τα έργα να εντοπιστούν και να επιστρέψουν στην ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη. Το ενδιαφέρον των ερευνητών τράβηξε το γεγονός ότι ο ένας δράστης που μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη άνοιξε την κλειδαριά της μπαλκονόπορτας χωρίς να την παραβιάσει.
Επομένως, είτε είχε αντικλείδι που κάποιος του προμήθευσε, είτε ήταν «επιστήμονας» στο άνοιγμα κλειδαριών, και αυτό είναι ένα στοιχείο που ίσως φωτογραφίζει την ταυτότητά του. Έχοντας αυτό το στοιχείο υπόψη τους, αλλά και τη φιγούρα του δράστη -ψηλός, λεπτός, σχετικά νεαρής ηλικίας, με αριστοτεχνικές κινήσεις και εμπειρία στις νυχτερινές επιδρομές- άρχισαν να ερευνούν ποιοι αλλοδαποί με τέτοια χαρακτηριστικά αποφυλακίστηκαν το τελευταίο εξάμηνο του 2011 από ελληνικά σωφρονιστικά καταστήματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι σύνδεσμοι των ελληνικών και ξένων αρχών στον χώρο των συλλεκτών έργων τέχνης, αλλά και των ανθρώπων που τα διακινούν και τα εμπορεύονται υποστηρίζουν ότι ο συγκεκριμένος Πικάσο δεν υπάρχει σε καμία συλλογή συλλέκτη σε όλο τον κόσμο. Συνεπώς έλεγαν ότι ήταν κουκουλωμένος και κρυμμένος σε κάποια αποθήκη στην Ελλάδα.
(in.gr)