Μπορεί η διεθνής τιμή του αργού να έχει κατρακυλήσει στα 32 δολάρια του βαρέλι, καταγράφοντας πτώση 30% από την περασμένη Παρασκευή, οι καταναλωτές ωστόσο στην Ελλάδα θα αρχίσουν να εισπράττουν τα όποια οφέλη σταδιακά μέχρι τα τέλη της εβδομάδας. Το μέγεθος της θετικής επίπτωσης για τους καταναλωτές θα κριθεί από το κατά πόσον η αλυσίδα της αγοράς πετρελαιοειδών (διυλιστήρια - εταιρείες - πρατήρια) θα μετακυλίσει πράγματι τη συνολική μείωση της διεθνούς τιμής της βενζίνης και των πετρελαίων (κίνησης και θέρμανσης) που διαμορφώνεται στην αγορά platts της Μεσογείου. Το υπουργείο Ανάπτυξης, πάντως, εμφανίζεται να έχει αρχίσει ήδη τους ελέγχους στα τιμολόγια αγοράς για να ελέγξει την πορεία των τιμών, προκειμένου να διασφαλίσει ότι οι μειώσεις θα μεταφερθούν στην αντλία προς όφελος των καταναλωτών.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως η μείωση της διεθνούς τιμής θα αρχίσει να γίνεται αισθητή στους καταναλωτές από σήμερα και τις επόμενες τρεις ημέρες. Σωρευτικά στο τριήμερο η τιμή της βενζίνης με βάση τα δεδομένα που διαμορφώθηκαν μέχρι και χθες στη διεθνή αγορά θα υποχωρήσει σε ποσοστό 8,5%, ενώ ήδη από τις 7 Ιανουαρίου, που άρχισε η αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών λόγω κορονοϊού, οι τιμές της βενζίνης στην εγχώρια αγορά έχουν υποχωρήσει κατά 8,5% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 14% από τον περασμένο Οκτώβριο. Η τιμή της βενζίνης μειώθηκε κατά 10 λεπτά το λίτρο, περίπου, και διαμορφώθηκε χθες στο 1,52 ευρώ το λίτρο έναντι 1,62 ευρώ το λίτρο στις 7 Μαρτίου.
Τα διυλιστήρια, που αποτελούν την τιμή βάσης για την τιμολόγηση του καυσίμου μέχρι αυτό να φτάσει στην αντλία, τιμολογούν βάσει της τιμής platts, η οποία υποχώρησε από τα 490 δολάρια ο μετρικό τόνος την περασμένη Πέμπτη στα 440 δολάρια ο μετρικός τόνος την Παρασκευή, οπότε ξεκίνησε η βουτιά της τιμής του αργού, και στα 356 δολάρια χθες. Αντίστοιχα η διυλιστηριακή τιμή, η οποία διαμορφώνεται με βάση την τιμή platts των τεσσάρων προηγούμενων ημερών, διαμορφώθηκε το περασμένο Σάββατο στα 396,8 ευρώ το κυβικό και χθες στα 388,5 ευρώ το κυβικό. Πηγές των διυλιστηρίων θεωρούν ότι σήμερα η διυλιστηριακή τιμή θα υποχωρήσει κάτω από τα 365 ευρώ το κυβικό και τις επόμενες ημέρες πιθανότατα και κάτω από τα 310 ευρώ το κυβικό. Η πλευρά των διυλιστηρίων υποστηρίζει ότι οι μειώσεις μεταφέρονται αυτόματα στη χονδρική αγορά, προϊδεάζουν ωστόσο για μικρές μειώσεις στην αντλία, επισημαίνοντας ότι η τιμή διύλισης αντιπροσωπεύει σήμερα μόλις το 26% της τελικής τιμής. Ποσοστό 68%, τονίζουν, αντιστοιχεί σε φόρους και 7% στα περιθώρια κέρδους εταιρειών και πρατηρίων. Σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις της μείωσης των διεθνών τιμών στις ίδιες τις εταιρείες διύλισης, επισημαίνουν ότι θα υπάρξει σαφώς μια αρνητική επίπτωση στην αποτίμηση της αξίας των αποθεμάτων που θα φανεί στα τριμηνιαία αποτελέσματα, η οποία ωστόσο θα εξισορροπηθεί κατά ένα μέρος από την πτώση του κόστους πρώτων υλών και των αναγκών για κεφάλαια κίνησης.
Την εκτίμηση ότι η τιμή της βενζίνης μέσα στις επόμενες ημέρες θα διαμορφωθεί κάτω από το 1 ευρώ εκφράζει η πλευρά των εταιρειών εμπορίας, η οποία αναμένει τη σταδιακή μετακύληση των διεθνών τιμών στην κατανάλωση. Η πλευρά των πρατηρίων, όπως μεταφέρεται στην «Κ» από τον πρόεδρο της ΠΟΠΕΚ, Γιώργο Ασμάτογλου, εξαρτά το ποσοστό της μείωσης στην αντλία από τα δύο προηγούμενα στάδια της αλυσίδας, δηλαδή διυλιστήρια και εταιρείες. «Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πόσο το διυλιστήριο ακολουθεί άμεσα τις μειώσεις», τονίζει και σημειώνει ότι η διεθνής τιμή επηρεάζει ένα πολύ μικρό μέρος της τελικής τιμής. «Η μείωση του αργού κατά 30% επηρεάζει μόνο τα 37 λεπτά από τη συνολική τιμή του 1,53 ευρώ το λίτρο της βενζίνης», αναφέρει χαρακτηριστικά. Μιλώντας για τα πρατήρια και τη στάση που θα κρατήσουν, σημειώνει πάντως και τον παράγοντα μείωσης της ζήτησης το προηγούμενο διάστημα και τους τελευταίους μήνες λόγω του κορωνοϊού, επισημαίνοντας ότι μόνο μέσα στο Σαββατοκύριακο στην Αττική η ζήτηση μειώθηκε κατά 25%.

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)