Με πολυσέλιδες αποφάσεις στις οποίες τονίζουν τον ρόλο, το έργο και τη σημασία των τμημάτων τους απάντησαν τα πανεπιστήμια στο αίτημα του υπουργείου Παιδείας να προτείνουν τμήματα προς συγχώνευση ή κατάργηση. Οι σχετικές προτάσεις μετρώνται στα δάχτυλα χεριού σε σύνολο περίπου 430 τμημάτων που υπάρχουν στα ΑΕΙ της χώρας. Αντίθετα, έχουν κατατεθεί προτάσεις –λιγοστές πάντως– για ίδρυση νέων τμημάτων. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν θα μείνει στις αποφάσεις των ΑΕΙ, αλλά θα προχωρήσει σε ευρύτερη αναδιάταξη του πανεπιστημιακού χάρτη, με βάση τα κριτήρια που έχει θέσει στα ΑΕΙ για τις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις τμημάτων.
Ειδικότερα, εντός της προθεσμίας, έως τις 31 Μαρτίου, ανταποκρίθηκαν όλα τα ΑΕΙ στο αίτημα του υπουργείου να μελετήσουν αλλαγές στα τμήματά τους με βάση πλαίσιο κριτηρίων που τους ετέθη. Ωστόσο, η πλειονότητα των ιδρυμάτων θεωρεί ότι δεν χρειάζεται κάποια συγχώνευση ή κατάργηση τμημάτων, αντίθετα ζητεί ενίσχυσή τους. Σύμφωνα με πληροφορίες, στις αποφάσεις των συγκλήτων που έφθασαν στο υπουργείο, έχουν μόνο προταθεί τρεις συγχωνεύσεις έξι τμημάτων και η κατάργηση δύο τμημάτων από τα πανεπιστήμια Δυτικής Μακεδονίας και Διεθνές.
Η πρόθεση των ΑΕΙ να μην αλλάξει κάτι είχε διαφανεί προ καιρού, καθώς το θέμα των προτάσεων για αναδιάρθρωση είχε τεθεί στα ΑΕΙ από την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως από πέρυσι τον Σεπτέμβριο, αλλά ουδένα ίδρυμα έσπευσε. Πλέον αναμένονται οι αποφάσεις της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας ύστερα και από τις εισηγήσεις της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), εκτός από τις λιγοστές προτάσεις των ΑΕΙ που αναμένεται να γίνουν δεκτές.
Πληροφορίες της «Κ» από το υπουργείο Παιδείας αναφέρουν ότι τα κριτήρια προς συγχώνευση ή κατάργηση που έχει θέσει το υπουργείο Παιδείας και η ΕΘΑΑΕ πληρούν τμήματα που έχουν προέλθει από την «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ το 2018-2019, άλλα που έχουν παρεμφερές αντικείμενο στο ίδιο ΑΕΙ, τμήματα που ανήκουν σε τομείς χαμηλής ζήτησης. Μάλιστα, σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις τους πρυτάνεις μιλούν για τμήματα κυρίως σε ιδρύματα της κεντρικής, νότιας και νησιωτικής χώρας.
Το θέμα της ΑΣΠΑΙΤΕ
Την ίδια στιγμή, ανοιχτό είναι το θέμα της Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ), που είναι το μόνο ΤΕΙ που δεν «πανεπιστημιοποιήθηκε» επί ΣΥΡΙΖΑ.
Ο σύλλογος φοιτητών της σχολής έχει προχωρήσει σε κατάληψή της έως την Τετάρτη 6 Απριλίου, ζητώντας είτε την απορρόφηση της ΑΣΠΑΙΤΕ από ΑΕΙ της Αττικής (έχει συζητηθεί για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής που δεν συναινεί και για το ΕΚΠΑ) είτε την αναβάθμισή της ως αυτόνομο πανεπιστήμιο.
Παράλληλα, απόφοιτοι ΤΕΙ ζητούν –ενόψει και του νέου πλαισίου για τα ΑΕΙ που θα τεθεί σε διαβούλευση στα μέσα Απριλίου– να αναβαθμιστεί το πτυχίο τους σε πανεπιστημιακό. Ενδεικτικά τονίζουν ότι «παρά το υψηλό επίπεδο σπουδών των πρώην ΑΕΙ Τεχνολογικού Τομέα (ΤΕΙ), δυστυχώς ακόμη και σήμερα δεν έχει προβλεφθεί καμία διαδικασία για την αντιστοίχιση ή εξομοίωση των πτυχίων των εν λόγω ιδρυμάτων με τα αντίστοιχα πτυχία των νέων ακαδημαϊκών δομών, είτε αυτά αναδιοργανώθηκαν σε ΑΕΙ Πανεπιστημιακού Τομέα (π.χ. Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο), είτε απορροφήθηκαν από προϋπάρχοντα ΑΕΙ Πανεπιστημιακού Τομέα. Κατά συνέπεια, η κύρια επίπτωση που επιφέρουν οι νόμοι 4521/2018, 4559/2018, 4589/2019 και 4610/2019 είναι η μετατροπή τμημάτων ΑΕΙ Τεχνολογικού Τομέα σε τμήματα ΑΕΙ Πανεπιστημιακού Τομέα, χωρίς καμία απολύτως πρόβλεψη για τους αποφοίτους παλαιότερων ετών».
Απόστολος Λακασάς (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)