Θέσεις εργασίας δημιουργούν τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Η στροφή στο ηλεκτρονικό εμπόριο στα χρόνια της πανδημίας είναι έντονη και οι επιχειρήσεις ζητούν προσωπικό για την προώθηση των προϊόντων τους.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν έμποροι, που γνωρίζουν τα δεδομένα, «το ηλεκτρονικό κατάστημα είναι ουσιαστικά ένα άλλο κατάστημα, που χρειάζεται υπάλληλο για να κανονίζει τις παραγγελίες και τις αποστολές των προϊόντων, να προωθεί τη διαφημιστική καμπάνια και γενικά να παρεμβαίνει σε οτιδήποτε χρειαστεί. Άλλωστε το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν έχει γεωγραφικά σύνορα».
Ο πρόεδρος του Εμπορικού συλλόγου Βόλου Απόστολος Οντόπουλος ανέφερε πως «το 25% των εμπορικών επιχειρήσεων στον Βόλο διαθέτουν και ηλεκτρονικό κατάστημα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό πριν την πανδημία ήταν 8%. Για να δούμε ακριβώς την έκταση του e-shop τη στιγμή αυτή, έχουμε δρομολογήσει ως Εμπορικός Σύλλογος μια έρευνα». Η αύξηση των ηλεκτρονικών καταστημάτων επήλθε λόγω της ανάγκης των καταναλωτών, να κάνουν ηλεκτρονικές αγορές μέσα στην πανδημία, όταν για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα τα καταστήματα είτε ήταν κλειστά είτε λειτουργούσαν με click away-click inside. Επίσης πριν ένα χρόνο υπήρξε και από την κυβέρνηση μια επιδότηση στους επαγγελματίες για τη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, με το ποσό να ανέρχεται στις 5000 ευρώ. Και ήταν ένα καλό ποσό, για να γίνε μια αρχή. Βέβαια ο έμπορος θα πρέπει να βλέπει το ηλεκτρονικό κατάστημα ως δεύτερο, μαζί με το φυσικό που έχει και να αντιληφθεί ότι απαιτεί συντήρηση, χρήματα, και προσωπικό. Γενικότερα τόσο οι έμποροι όσο και οι καταναλωτές βλέπουν ένα πεδίο δράσης, που δημιουργεί ευκαιρίες. Ο κ. Οντόπουλος σημείωσε πως «ο έμπορος που διαθέτει φυσικό και ηλεκτρονικό κατάστημα, δεν μπορεί να προλαβαίνει να διαχειρίζεται και τα δύο. Θα πρέπει να προσλάβει εξιδεικευμένο προσωπικό για το ηλεκτρονικό κατάστημα, ώστε να ανταγωνιστεί στη μεγάλη ηλεκτρονική αγορά. Δεν μπορείς να επιχειρήσεις διαφορετικά. Το ηλεκτρονικό κατάστημα δεν είναι συμπλήρωμα στο φυσικό κατάστημα, αλλά ένα ανεξάρτητο κατάστημα που δίνει ευκαιρίες, αλλά έχει και υποχρεώσεις. Άρα είναι μονόδρομος να δημιουργηθεί μια ομάδα, που θα ασχολείται με το ηλεκτρονικό κατάστημα. Και βλέπουμε αρκετές επιχειρήσεις στον Βόλο, να έχουν προσλάβει εξειδικευμένο προσωπικό για το e-shop, που ασχολείται με τη διαχείριση των κοινωνικών δικτύων, τη συντήρηση της πλατφόρμας, τη διαχείριση των αποστολών των δεμάτων και των προϊόντων».
Μάλιστα ανέφερε πως «δεν είναι εύκολο να βρεθεί εξειδικευμένο προσωπικό για αυτό τον σκοπό, παρότι υπάρχουν αρκετά σεμινάρια και κάποιος μπορεί να αποκτήσει μια πρώτη εμπειρία. Δημιουργούνται ευκαιρίες για τους νέους, για να επιμορφωθούν και να καλύψουν αυτές τις θέσεις εργασίας. Η συγκέντρωση γνώσης σε αυτό το κομμάτι είναι κάτι που θα τους εξασφαλίσει εργασία με πολύ καλές αμοιβές. Μάλιστα ως Εμπορικός Σύλλογος προσπαθήσαμε στο παρελθόν να διοργανώσουμε τέτοια σεμινάρια, αλλά δεν υπήρχε ανταπόκριση. Ωστόσο θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε. Σε λίγα χρόνια θα είναι περιζήτητοι αυτοί, που θα έχουν κάποιες γνώσεις στο ευρύτερο κομμάτι του ηλεκτρονικού εμπορίου, με έμφαση και στη διαχείριση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης». Πρόσθεσε δε πως ο ΟΑΕΔ μπορεί να βοηθήσει και στην επιδότηση θέσεων εργασίας. Πριν λίγο καιρό υπήρξε ένα πρόγραμμα για το ψηφιακό μάρκετινγκ, αλλά οι θέσεις ήταν ελάχιστες μπροστά στον αριθμό των αιτήσεων. «Η πρότασή μας στον ΟΑΕΔ, με τον οποίο έχουμε μνημόνιο συνεργασίας με το Γραφείο διασύνδεσης, θα είναι να δημιουργηθούν κλάδοι σπουδαστών, που θα σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο».
Η δυναμική του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι πολύ μεγάλη. Ενδεικτικά να σημειωθεί πως ο τζίρος του το 2021 ήταν στα 11 δισεκατομμύρια ευρώ. Επίσης σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat για την Ελλάδα, το 2019 το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές πωλήσεις, ανερχόταν στο 9%, ενώ το 2021 ανήλθε στο 20%. Επίσης σε έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών φάνηκε πως ένας στους τρεις καταναλωτές που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές πωλήσεις, θεωρείται «προχωρημένος».

e-thessalia.gr