Το κάθε πέρυσι και καλύτερα ίσχυσε για μία ακόμα φορά κι αν όχι σε απόλυτο βαθμό, οι αριθμοί, που είναι αμείλικτοι αποδεικνύουν ότι η χριστουγεννιάτικη αγορά έχει σημειώσει κατακόρυφη πτώση την τελευταία δεκαετία, που η χώρα μαστίζεται από την οικονομική κρίση και τους απανωτούς δανεισμούς από τους διεθνείς χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς.
Σύμφωνα με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ), χάθηκαν δύο δισεκατομμύρια ευρώ από τον τζίρο των Χριστουγέννων την τελευταία δεκαετία. Ο φετινός τζίρος κυμάνθηκε στα επίπεδα του Δεκεμβρίου του 2018, δηλαδή στα 3,5 δισ. ευρώ. Το νούμερο αυτό απέχει κατά πολύ από τα επίπεδα του 2009, όταν ο τζίρος του Δεκεμβρίου έφτανε τα 5,4 δισ. ευρώ.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η σωρευτική μείωση του τζίρου του Δεκεμβρίου τα τελευταία δέκα χρόνια υπολογίζεται σε 35%, ποσοστό που μεταφράζεται σε απώλειες 2 δισ. ευρώ. Στο δωδεκάμηνο του 2019, αν και δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί τα επίσημα στοιχεία από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), υπολογίζεται ότι ο τζίρος του λιανεμπορίου διαμορφώθηκε σε περίπου 42 δισ. ευρώ συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων και 36 δισ. ευρώ εξαιρουμένων των καυσίμων. Η επίδοση αυτή συνιστά μια αύξηση της τάξεως του 1,5% σε σύγκριση με το 2018.
Από την έρευνα που πραγματοποίησε το ΕΒΕΠ για την αγοραστική κίνηση στα εμπορικά καταστήματα κατά την περίοδο των εορτών, προκύπτει ότι η πλειονότητα των καταναλωτών, 8 στους 10, ξεκίνησε τις αγορές το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, 15-24 του μηνός, και κυρίως μετά την καταβολή του δώρου των Χριστουγέννων, ενώ μόνο 2 στους 10 έκαναν τις αγορές της τελευταίας στιγμής έως και την 31η Δεκεμβρίου. Επίσης, η συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών οικογενειών στράφηκε στα φυσικά καταστήματα και στο παραδοσιακό εμπόριο, συνδυάζοντας διασκέδαση και αγορές, ενώ στις γιορτές το Διαδίκτυο επιλέχθηκε περισσότερο για ιδέες και τιμές. Εξι στους 10 Ελληνες καταναλωτές ήταν προσεκτικοί, ώστε να μην υπερβούν τον διαθέσιμο οικογενειακό προϋπολογισμό.
Η ένδυση – υπόδηση παραμένει μεν πρώτη προτίμηση, αλλά με μικρότερη ένταση από τις 9 στις 10 αγορές που ήταν παλαιότερα. Ειδικότερα, η σειρά της καταναλωτικής προτίμησης το 2019 και κατ’ επέκταση την περίοδο των εορτών στην Αττική δείχνει τα εξής:
• 7 στους 10 καταναλωτές αγόρασαν είδη ένδυσης – υπόδησης.
• 5 στους 10 αγόρασαν ηλεκτρονικά είδη και αξεσουάρ κινητής τηλεφωνίας.
• 4 στους 10 αγόρασαν καλλυντικά και φαρμακευτικά.
• 3 στους 10 αγόρασαν μπιζού και κοσμήματα.
• 2 στους 10 αγόρασαν ηλεκτρικά είδη και έπιπλα.
Πάντως, την περίοδο των εορτών στην Αττική η μείωση στην ένδυση – υπόδηση εκτιμάται μεσοσταθμικά στο 5%. Σύμφωνα επίσης με το ΕΒΕΠ, παρατηρείται για άλλη μια φορά έντονη μεταφορά τζίρου από τις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις στις μεγάλες αλυσίδες του λιανικού εμπορίου, μεταφορά τζίρου που φαίνεται να υπερβαίνει το 4%.

ethnos.gr