Την πλήρη κατάργηση του φαξ ως μέσου διακίνησης εγγράφων από υπηρεσία σε υπηρεσία, αλλά και υποδοχής εγγράφων από φυσικά πρόσωπα, φέρνει εγκύκλιος του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής που δημοσιεύθηκε την προηγούμενη Πέμπτη. Από την αρχή του νέου χρόνου, όλα τα έγγραφα θα πρέπει να διακινούνται ψηφιακά σε όλους τους φορείς του δημόσιου τομέα, τους δήμους, τις Περιφέρειες, καθώς και τα νομικά τους πρόσωπα.
Ετοιμοι από καιρό δηλώνουν πολλοί δήμοι για τη μετάβαση στη νέα εποχή ωστόσο, όπως επισημαίνουν, άλλοι φορείς και υπηρεσίες του Δημοσίου επικοινωνούν με φαξ ή απαιτούν φαξ για να προχωρήσουν μια εργασία.
Υπάλληλος του Δήμου Νίκαιας, όπου το φαξ χρησιμοποιείται ελάχιστα, εξηγεί ότι «είμαστε υποχρεωμένοι να το έχουμε γιατί η αστυνομία επικοινωνεί μαζί μας μόνο μέσω φαξ όταν, για παράδειγμα, θέλουν να μας ενημερώσουν για κάτι».
Εις επίρρωσιν των λεγομένων του, ο δικηγόρος Βασίλης Σωτηρόπουλος σε ανάρτησή του στο Facebook, που αφορά ακριβώς την εφαρμογή της συγκεκριμένης εγκυκλίου, αναφέρει ότι σε επικοινωνία του με αστυνομικό τμήμα, ώστε να του αποστείλουν τα στρατολογικά στοιχεία ενός πολίτη, ο αστυνόμος ζήτησε φαξ «γιατί και η στρατονομία τού είχε αποστείλει το έγγραφο με φαξ».
Φαξ ζήτησε και η ΔΕΗ από υπάλληλο άλλου δήμου στην Αττική προκειμένου να προχωρήσει στη διακοπή ρεύματος σε ακίνητο το οποίο επρόκειτο να κατεδαφιστεί. Ο δήμος (το όνομα του οποίου βρίσκεται ασφαλώς στη διάθεση της εφημερίδας) αναγκάστηκε να ενεργοποιήσει ένα ξεχασμένο φαξ που εντοπίστηκε μετά «εσωτερική έρευνα», καθώς πλέον η διακίνηση όλων των εγγράφων, αλλά και η επικοινωνία με άλλες υπηρεσίες, πραγματοποιείται ηλεκτρονικά, αφού όλοι οι υπάλληλοί του έχουν ψηφιακή υπογραφή.
Πριν από 22 χρόνια
Το φαξ εγκαταστάθηκε στις δημόσιες υπηρεσίες πριν από 22 χρόνια και σύντομα υιοθετήθηκε από τους υπαλλήλους. Μεγάλος όγκος των εγγράφων έφευγε με φαξ ιδίως όταν ήταν κάτι επείγον, ωστόσο τα χαρτιά δεν έπαψαν ποτέ να μετακινούνται με αλληλογραφία ή υπαλλήλους, καθώς υπήρχε πάντα ή ανάγκη να παραδοθεί τελικά το hard copy, το κυρίως επίσημο έγγραφο. «Εχω περάσει εκατοντάδες ώρες να περιμένω ένα φαξ που δεν ερχόταν τελικά ποτέ ή είχε παραπέσει σε γραφείο συναδέλφου σε άλλο γραφείο ή και σε άλλον όροφο», λέει υπάλληλος του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που εργάζεται σε τμήμα που υποδέχεται αιτήσεις αγροτών. «Το χειρότερο ήταν ότι δεν ήσουν ποτέ σίγουρος εάν αυτός που έλεγε ότι είχε στείλει το φαξ, πραγματικά το είχε στείλει». Πάντως, «δεν είναι αλήθεια ότι οι μεγαλύτεροι άνθρωποι θα δυσκολευτούν να επικοινωνήσουν με το Δημόσιο λόγω της κατάργησης του φαξ», λέει ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης. Ο Δήμος Ρεθύμνου υποδέχεται όλα τα αιτήματα των πολιτών ηλεκτρονικά, τα αποστέλλει επίσης ηλεκτρονικά, ενώ και μεταξύ τους οι υπάλληλοι επικοινωνούν με μέιλ. «Και για να στείλει φαξ ένας ηλικιωμένος απευθυνόταν σε κάποιον τρίτο. Το ίδιο θα γίνει και τώρα», καταλήγει ο κ. Μαρινάκης.
Η εγκύκλιος που εστάλη ζητάει από όλες τις δημόσιες υπηρεσίες και τους δήμους να προμηθευθούν scanner, εφόσον δεν διαθέτουν, και να διαμορφώσουν διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) για κάθε οργανική μονάδα.
Tάνια Γεωργιοπούλου (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)