Εως και 35% ακριβότερα από πέρυσι είναι πλέον τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τα ελληνικά νησιά. Μετά τις αλλεπάλληλες αυξήσεις των διεθνών τιμών του πετρελαίου και τον υπερδιπλασιασμό των τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις προχώρησαν πριν από λίγες μέρες σε μία ακόμα αύξηση, την τρίτη μέχρι στιγμής φέτος. Μάλιστα, αν οι αυξημένες διεθνές τιμές διατηρηθούν, αναμένεται και μία ακόμα αύξηση στις αρχές Ιουλίου.
Ωστόσο, το ποσοστό της αύξησης δεν είναι οριζόντιο, διαφοροποιείται δηλαδή ανάλογα με το δρομολόγιο, την απόσταση και το αν τα εισιτήρια αφορούν επιβατικά αυτοκίνητα ή φορτηγά και επιβάτες. Με αυτά τα δεδομένα, πάντως, πακέτο εισιτηρίων μετ’ επιστροφής για τετραμελή οικογένεια με αυτοκίνητο και καμπίνα σε νησί, που πέρυσι κόστιζε 600 ευρώ, φέτος θα κοστίζει άνω των 850 ευρώ, εξηγούν ταξιδιωτικοί πράκτορες
Την ίδια ώρα, το μεταφορικό ισοδύναμο, η επιδότηση που δίνει το Δημόσιο στους νησιώτες και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη νησιωτική χώρα για τις μεταφορές, έχει να καταβληθεί από πέρυσι τον Ιούνιο.Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης πως στο ίδιο διάστημα, δηλαδή από πέρυσι τέτοια εποχή έως σήμερα, οι τιμές των καυσίμων χαμηλού θείου που υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τα περισσότερα πλοία της ακτοπλοΐας –αυτά που δεν φέρουν πλυντηρίδες θείου ή αλλιώς scrubber– έχουν αυξηθεί από τα επίπεδα των 450 δολαρίων ο μετρικός τόνος σε επίπεδα άνω των 1.300 δολαρίων. Μάλιστα τα υψηλότερων προδιαγραφών καύσιμα που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα έχουν αυξηθεί ακόμα και άνω των 1.400 δολαρίων.
Υπενθυμίζεται πως, όπως εκτιμούν κύκλοι της αγοράς, τα καύσιμα ως ποσοστό των λειτουργικών εξόδων των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων κινούνται διαχρονικά μεταξύ 40% και 60%, ανάλογα με το ύψος των τιμών και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και των πλωτών τους μέσων. Σήμερα έχουν υπερβεί το άνω όριο αυτού του εύρους. Το συνολικό επιπλέον κόστος που θα κληθούν να πληρώσουν οι ακτοπλοϊκές-μέλη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας φέτος σε σχέση με πέρυσι υπολογίζεται πλέον πως θα υπερβεί τα 200 εκατομμύρια ευρώ που είχαν εκτιμηθεί τον Μάρτιο.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, οι οφειλές του Δημοσίου προς τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις για εκτελεσθέντα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, τα γνωστά και ως άγονες γραμμές, των προηγούμενων ετών έχουν φτάσει πάλι τα 60 εκατομμύρια ευρώ. Τα 40 εκατομμύρια εξ αυτών αφορούν την Attica Συμμετοχών
Οι ακτοπλόοι δηλώνουν πως έχουν μέχρι τώρα απορροφήσει μεγάλο μέρος των αυξήσεων των τιμών των καυσίμων και πως οι αυξήσεις που έχουν γίνει στα εισιτήρια επαρκούν οριακά και μόνον για να μην κλιμακωθούν σε επικίνδυνα επίπεδα οι ζημίες. Eχουν, δε, προτείνει στο υπουργείο Ναυτιλίας την επιβολή μηχανισμού προστασίας από τις υπερβολικές αυξήσεις στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων στη βάση της μέσης τιμής του προηγούμενου διαστήματος, την προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στα επίπεδα του 6%, την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών όπως κατά τη διάρκεια της πανδημίας, την προκήρυξη επιπλέον γραμμών δημόσιας υπηρεσίας (αφού όλες οι γραμμές έχουν γίνει de facto άγονες), την αύξηση των μισθωμάτων κατά 30% τουλάχιστον για τις υφιστάμενες άγονες γραμμές, την προσωρινή αναστολή των υποχρεωτικών εκπτώσεων που προβλέπονται για διάφορες κατηγορίες επιβατών και την ενίσχυση της ρευστότητας του κλάδου με την άμεση καταβολή του μεγαλύτερου μέρους των οφειλών του Δημοσίου.
Ηλίας Μπέλλος (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)