Βήμα-βήμα προχωρούν οι κατασκευαστικές εργασίες στο νότιο και το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, γνωστότερου ως Ε65. Τόσο στο Λαμία-Ξυνιάδα όσο και στο Τρίκαλα-Εγνατία η καλοκαιρινή περίοδος βοηθά στην γρηγορότερη αύξηση της προόδου των εργασιών.
Στο νότιο τμήμα, που ξεκινά από τη Λαμία και φτάνει στην περιοχή της Ξυνιάδας όπου και συναντά το υφιστάμενο τμήμα του Ε65 Ξυνιάδα-Τρίκαλα, η πρόοδος του έργου σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ξεπεράσει το 83%.
Στις εκκρεμότητες του έργου είναι η οριστική επίλυση της χάραξης σε τμήμα 4 χιλιομέτρων του άξονα. Πρόκειται για το σημείο στο οποίο βρίσκεται πριν τη σήραγγα Όθρυος (στο 21,8χλμ του άξονα) και το οποίο είναι ο κρίκος μεταξύ του πεδινού και του ορεινού τμήματος του νότιου τμήματος του Ε65.
Η ολοκλήρωση του έργου τοποθετείται για τα τέλη του 2023. Να θυμίσουμε πως από τα συνολικά 32,5 χιλιόμετρα του νότιου τμήματος, έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία το νότιο άκρο από τη Λαμία μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Καρπενησίου, μήκους 14,5 χιλιομέτρων. Παράλληλα έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη της Σήραγγας Όθρυος μήκους περίπου 3 χιλιομέτρων.
Το βόρειο τμήμα
Σε ότι αφορά τώρα τις κατασκευαστικές εργασίες για το βόρειο τμήμα από τα Τρίκαλα μέχρι τα Γρεβενά όπου θα συνδεθεί μέσω κόμβου με την Εγνατία Οδό αυτά προχωρούν αλλά βρισκόμαστε σε πρώιμο στάδιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τμήμα μήκους 70,5 χιλιομέτρων, οι εργασίες εκεί ξεκίνησαν πρόσφατα και εκτιμάται ότι θα διαρκέσουν 36 μήνες. Σήμερα η πρόοδος κατασκευής σύμφωνα με πληροφορίες βρίσκεται στο 7,5%. Τα έργα στο βόρειο τμήμα είναι προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ.
Το τμήμα αυτό θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμο για πολλούς λόγους. Από την μία εκτιμάται πως θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας και ειδικά των περιοχών της Θεσσαλίας καθώς και της Δυτικής Μακεδονίας, ενόψει μάλιστα και του εγχειρήματος της απολιγνιτοποίησης και της μετάβασης της περιοχής αυτής σε μια βιώσιμη ανάπτυξη.
Από την άλλη με την σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία Οδό, η Δυτική Μακεδονία και η Ήπειρος αποκτούν νέα πρόσβαση προς την Κεντρική και Νότια Ελλάδα. Παράλληλα επιτυγχάνεται ο στόχος της απευθείας οδικής σύνδεσης των λιμένων Ηγουμενίτσας και Βόλου, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε αναπτυξιακή πορεία συνολικά τις δύο περιοχές.
Αυξήθηκε σε σχέση με το 2019 η κίνηση σε Ε65 και Ιόνια Οδό
Ευχάριστα όμως είναι τα νέα αναφορικά με την κίνηση στους δύο αυτοκινητόδρομους που διαχειρίζεται η Νέα Οδός Α.Ε. Σύμφωνα με πληροφορίες η κίνηση των οχημάτων τόσο στον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Μαλιακού όσο και στην Ιόνια Οδό (Αντίρριο-Ιωάννινα) έχει επιστρέψει στα επίπεδα του 2019.
Το γεγονός είναι ιδιαίτερα σημαντικό αν σκεφτούμε την εκτόξευση στην τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ενδεικτικά και σύμφωνα με διαθέσιμα στοιχεία, αν συγκρίνουμε το πρώτο 5μηνο 2019 με το αντίστοιχο του 2022 βλέπουμε στη Νέα Οδό συνολικά μια άνοδο κοντά στο 4,5% και ειδικότερα στην Ιόνια Οδό της τάξεως του 9,2% και στον ΑΘΕ κοντά στο 2,85%.
Αυτό έχει μεγαλύτερη αξία αν σκεφτούμε πως κατά το πρώτο τρίμηνο είχαμε έξαρση της πανδημίας του κορωνόϊου στη χώρα που φαίνεται πως δεν επηρέασε τις αποφασεις για οδικά υπεραστικά ταξίδια.
Ενδιαφέρον θα έχει να δούμε πως θα κινηθεί και η καλοκαιρινή περίοδος η οποία αν επαληθευτούν οι εκτιμήσεις, τότε θα έχουμε ακόμα πιο βελτιωμένες επιδόσεις στους δύο αυτοκινητόδρομους.
Nίκος Καραγιάννης ypodomes.com