Μισή ώρα μετά τα μεσάνυχτα χθες (ώρα Ελλάδας) ανακοινώθηκε ότι η Ahold Delhaize, ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους στον κόσμο στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, που στην Ελλάδα δραστηριοποιείται μέσω της «ΑΒ Βασιλόπουλος», προχωρεί στην εξαγορά του 80% του Fresh Direct, κορυφαίου ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ στη Νέα Υόρκη. Μπορεί η είδηση αυτή να μην έχει άμεσα ελληνικό ενδιαφέρον, δείχνει όμως ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο τροφίμων και εν γένει ειδών σούπερ μάρκετ δεν ήταν μια «φωτοβολίδα» που έσκασε κατά το πρώτο lockdown, αλλά μια συνήθεια που ήρθε για να μείνει τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο οι παραδοσιακοί λιανέμποροι, που επένδυαν κυρίως στα φυσικά καταστήματα, πλέον αλλάζουν στρατηγική για να μην χάσουν μερίδιο από την ολοένα και μεγαλύτερη «πίτα» του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ.
Το ότι οι αγορές από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ παγιώνεται ως συνήθεια και στους καταναλωτές στην Ελλάδα αποδεικνύεται από τα στοιχεία της Convert Group. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, η οποία με το εργαλείο eRetail audit μετράει σε πραγματικό χρόνο τη δαπάνη που γίνεται στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, το τρίτο τρίμηνο του 2020 οι πωλήσεις τους ενισχύθηκαν κατά 183% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019. Αξίζει να σημειωθεί ότι το τρίτο τρίμηνο περιλαμβάνει μήνες που δεν ίσχυαν περιοριστικά μέτρα στις μετακινήσεις, ούτε υπήρχε ευρεία διασπορά του κορωνοϊού. Μάλιστα τον Αύγουστο οι πωλήσεις εμφάνισαν αύξηση 216% σε σύγκριση με τον περυσινό Αύγουστο, ενώ και τον Σεπτέμβριο η αύξηση σε ετήσια βάση ήταν 174%.
Το πρώτο εξάμηνο του 2020 ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ υπολογίζεται σε 56,3 εκατ. ευρώ, γεγονός που οδηγεί την Convert Group στην εκτίμηση ότι συνολικά η χρονιά θα κλείσει με τζίρο στη συγκεκριμένη δραστηριότητα πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά το 2019 ο τζίρος είχε διαμορφωθεί σε 46,7 εκατ. ευρώ, κάτω δηλαδή από τα επίπεδα του τζίρου του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους. Από τις αρχές της χρονιάς έως και τον Σεπτέμβριο ο τζίρος έξι ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ που αποτελούν το 74% της αγοράς ήταν 51,9 εκατ. ευρώ.
Παρά το γεγονός ότι σε σχέση με την άνοιξη και το πρώτο lockdown η μέση αξία του ηλεκτρονικού «καλαθιού» μειώθηκε στο τρίτο τρίμηνο του 2020, παρέμεινε σε υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με πέρυσι. Ετσι, η μέση αξία «καλαθιού» διαμορφώθηκε το τρίτο τρίμηνο του 2020 σε 87,8 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) έναντι 84,5 ευρώ το τρίτο τρίμηνο του 2019. Υπενθυμίζεται ότι κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 η μέση αξία του ηλεκτρονικού «καλαθιού» ήταν 100,9 ευρώ και στο δεύτερο τρίμηνο 95,4 ευρώ.
Εκτός από την πορεία της πανδημίας, το τι θα συμβεί στην Ελλάδα στην κατηγορία των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ θα καθoριστεί και από τις κινήσεις των μεγάλων «παικτών» του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου αναμένεται να βγει στον «αέρα» του Διαδικτύου το Sklavenitis.gr, το ηλεκτρονικό κατάστημα του ομίλου ο οποίος στις αρχές του έτους είχε εξαγοράσει το caremarket.gr. Η δραστηριοποίηση της «Σκλαβενίτης» υπό το νέο σήμα που παραπέμπει στη γνωστή αλυσίδα αναμένεται να προσελκύσει περισσότερους καταναλωτές. Στην εξαγορά του συνόλου των μετοχών του ηλεκτρονικού καταστήματος MyMarket και της Net Spirit είχε προχωρήσει τον Ιούνιο η METRO AEBE (συμφερόντων Παντελιάδη). Η εταιρεία είχε ξεκινήσει πιλοτική συνεργασία για τη διανομή των προϊόντων που γίνονται ηλεκτρονικά με τη γνωστή πλατφόρμα Wolt, συνεργασία όμως που τελικά δεν προχώρησε. Η «ΑΒ Βασιλόπουλος», από την πλευρά της, πρόσφατα προχώρησε σε συνεργασία με την delivery.gr, η «Μασούτης» και η «Κρητικός» συνεργάζονται με την BOX, ενώ η «Σκλαβενίτης» ήδη από τον Μάρτιο ξεκίνησε συνεργασία με την efood.
Δήμητρα Μανιφάβα (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)