Ηλεκτρονικά θα πραγματοποιηθούν για πρώτη φορά στα χρονικά της ελληνικής εκπαίδευσης οι εξετάσεις του πρώτου τετραμήνου του τρέχοντος σχολικού έτους στα γυμνάσια και τα λύκεια. Το υπουργείο Παιδείας έστειλε εγκύκλιο με σχετικές οδηγίες, ζητώντας μεταξύ άλλων να αξιοποιούν ασκήσεις από την ηλεκτρονική τάξη, multiple choice κ.λπ. Η απόφαση αυτή βέβαια συναντά τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών, οι οποίοι αναφέρoυν ότι δεν έχουν επιμορφωθεί γι’ αυτό, παρότι υπήρχε αρκετός χρόνος. Και αυτό διότι η προετοιμασία ενός ηλεκτρονικού διαγωνίσματος θέλει αρκετό χρόνο και τεχνικές γνώσεις, όπως και η διασφάλιση ότι οι μαθητές δεν αντιγράφουν. Ουσιαστικά οι εκπαιδευτικοί διαμαρτύρονται διότι το υπουργείο, στέλνοντας το πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου τις οδηγίες, θεωρεί ότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν και να τις εφαρμόσουν.
Αξιοποίηση εργαλείων
Ειδικότερα, το υπουργείο Παιδείας έπειτα από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής έστειλε οδηγίες για την εξ αποστάσεως αξιολόγηση των μαθητών γυμνασίων και γενικών και επαγγελματικών λυκείων το πρώτο τετράμηνο του σχολικού έτους. Ως προς τα γραπτά τεστ και το ωριαίο διαγώνισμα, προτείνεται στους εκπαιδευτικούς να αξιοποιούν τα εργαλεία «Ασκήσεις» και «Εργασίες» από την ηλεκτρονική τάξη (e-class). Βεβαίως θα μπορούν να θέσουν θέματα αυτόματης βαθμολόγησης που παραπέμπουν στις ασκήσεις πολλαπλής επιλογής, όπως επίσης και ερωτήσεις που ζητούν από τον μαθητή τη συμπλήρωση κενών, την αντιστοίχηση και την επιλογή μεταξύ σωστού/λάθους.
Για το ωριαίο διαγώνισμα συνιστάται στους εκπαιδευτικούς να δημιουργούν πολλαπλές ομάδες θεμάτων, «για να αποτρέπονται φαινόμενα συνεργασίας ή ηλεκτρονικής αντιγραφής». Συγκεκριμένα, προτείνεται «να δημιουργούνται περισσότερες από μία ασκήσεις (με ή χωρίς επικάλυψη ερωτήσεων) και να ανατίθενται σε κάθε ομάδα μαθητών διαφορετική άσκηση».
Επίσης, τρόποι για να αποτρέπεται η αντιγραφή είναι η εμφάνιση μιας ερώτησης ανά σελίδα που προβάλλεται στην οθόνη του μαθητή, ο χρονικός περιορισμός εξέτασης, η ανάθεση διαφορετικών ασκήσεων ανά υποομάδες μαθητών της τάξης, η ενεργοποίηση τυχαίων ερωτήσεων από ένα ευρύτερο σύνολο ερωτήσεων που έχει ετοιμάσει ο εκπαιδευτικός (π.χ. 3 από τις 12 ή 5 από τις 20).
Υπάρχουν εκπαιδευτικοί ωστόσο που ήδη διαμαρτύρονται, καθώς δεν είναι καθόλου εξοικειωμένοι τεχνικά με αυτά τα συστήματα, τονίζοντας ότι δεν υπήρξε έστω κάποια σεμιναριακή ενημέρωσή τους όταν τα σχολεία ήταν ανοιχτά. Οπως ανέφερε στην «Κ» η φιλόλογος Λία Χολέβα, «τώρα, σε συνθήκες καραντίνας, και ενώ παράλληλα το πρωί κάνουμε μάθημα και κατόπιν προετοιμάζουμε τα μαθήματα της επομένης, καλούμαστε να μάθουμε τα εργαλεία για τα on line διαγωνίσματα και να τα προετοιμάσουμε». Στο πλαίσιο αυτό, αρκετοί θα αφήσουν τα διαγωνίσματα για τη διά ζώσης επανέναρξη των σχολείων, το 2021.
Απόστολος Λακασάς (Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)