Ανεφάρμοστα, μη ρεαλιστικά, και σε περιπτώσεις ακόμα και αστεία, χαρακτηρίζονται τα πρωτόκολλα που δημοσιεύτηκαν για το yachting, οι κανόνες δηλαδή των ταξιδιών με τα ιδιωτικά και τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής. «Προφανώς έχουν γραφτεί από ανθρώπους που δεν έχουν ταξιδέψει ποτέ με σκάφος και δεν αντιλαμβάνονται ή δεν τους ενδιαφέρει τί σημαίνει ταξίδι στη θάλασσα», αναφέρουν κύκλοι της ελληνικής βιομηχανίας θαλάσσιου τουρισμού. Η αλήθεια είναι ότι αν και τη σχετική απόφαση υπογράφουν έξι υπουργοί έχει ξεκάθαρα γραφτεί από τις υγειονομικές αρχές.
Ένα από τα σημεία που επισημαίνεται ως de facto ανεφάρμοστο στη θάλασσα είναι η πρόβλεψη για την τήρηση ελάχιστης απόστασης ενάμιση μέτρου μεταξύ των επιβαινόντων και των πληρωμάτων. Και μάλιστα χωρίς να διευκρινίζεται αν ισχύει και όταν οι επιβαίνοντες αυτοί ανήκουν σε μία οικογένεια ή αν αποτελούν ζευγάρι.
«Φανταστείτε ένα δωδεκάμετρο ιστιοπλοϊκό με μία οικογένεια με δυο παιδιά ακροβολισμένη στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα επί του καταστρώματος και ένα skipper στη μέση να εμποδίζει την πρόσβαση είτε στην καμπίνα του σκάφος είτε ακόμα και στην αποβίβαση», λένε επαγγελματίες του κλάδου. Για την τήρηση της απόστασης αυτής του ενάμιση μέτρου, η οποία υπενθυμίζεται βεβαίως δεν προβλέπεται για τα ταξίδια με τα αεροπλάνα, υπεύθυνοι καθίστανται οι πλοίαρχοι, οι ιδιοκτήτες, οι διαχειριστές και το πλήρωμα. Και σε περίπτωση που αυτές οι αποστάσεις δεν τηρούνται επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ στον κάθε επιβάτη και τα μέλη του πληρώματος – άγνωστο αν θα επιβάλλεται το πρόστιμο και στους δύο που βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη του ενάμιση μέτρου – και 1.000 ευρώ στον πλοίαρχο οι και το διοικητικό προσωπικό.
«Δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς τον υπερβάλλοντα ζήλο κάποιου κατά τα άλλα ευσυνείδητου λιμενικού ο οποίος ανεβαίνει πάνω σε ένα ιδιωτικό ή επαγγελματικό σκάφος και αρχίζει να μοιράζει πρόστιμα αδιακρίτως», λένε στον κόσμο του yachting. «Αλήθεια, στα αεροδρόμια και τα πλάνα όταν κάποιος βγάζει τη μάσκα, κάτι που γίνεται ήδη κατά κόρον, γιατί δεν επιβάλλονται πρόστιμα» διερωτούνται άνθρωποι που δουλεύουν καθημερινά στον θαλάσσιο τουρισμό και τα σκάφη αναψυχής.
Η απόφαση περιορίζει σε πολλές περιπτώσεις σημαντικά και τον επιτρεπόμενο αριθμό επιβαινόντων χωρίς όμως να είναι επαρκώς κατανοητή σε ποιους τύπους πλοίων εφαρμόζεται η κάθε διάταξη δημιουργώντας έτσι μία ακόμα γκρίζα ζώνη αβεβαιότητας. Συγκεκριμένα για τα ιδιωτικά και επαγγελματικά πλοία αναψυχής που μετακινούνται εντός ελληνικής επικράτειας που έχουν μεταφορική ικανότητα έως και 12 επιβάτες επιτρέπεται η διενέργεια ταξιδιού και με τους 12. Άλλο βέβαια το κατά πόσο χωράνε στο σκάφος αν τηρήσουν τις αποστάσεις των 1,5 μέτρων... Τώρα αν το σκάφος έχει χωρητικότητα πάνω από 12 άτομα τότε αυτή η παραπάνω χωρητικότητα προστίθεται στα 12 διαιρεμένη διά δύο. Δηλαδή αν έχει χωρητικότητα 14 άτομα μπορεί να παίρνει 13. Αν έχει 13 άτομα πάλι 14 μπορεί να παίρνει διότι το μισό στρογγυλοποιείται στο υψηλότερο νούμερο αναφέρει η περιβόητη απόφαση. Στα τουριστικά ημερόπλοια αναφέρεται ως ανώτατο όριο το πενήντα τοις εκατό (50%) του επιτρεπόμενου συνολικού αριθμού επιβατών.
Οι ψυχραιμότεροι σημειώνουν πως πρόκειται για προβλέψεις που έχουν γραφτεί με καλή πρόθεση πλην όμως από ανθρώπους άσχετους. Περιμένουν έτσι πως θα διορθωθούν σύντομα ή εν πάση περιπτώσει θα γίνει διασταλτική εφαρμογή τους…